Artikkelit

Vauvavuoden säästövinkit – näin kotivanhemmallekin jää ylimääräistä sukanvarteen osa 2

Uusi perheenjäsen tuo muutoksia talouteen. Tämän juttusarjan vinkeillä tulojen tippuminen ei tee lovea lompakkoon, vaan säästämistä ja sijoittamista on mahdollista jatkaa myös vauva-arjessa.

Vanhempain- ja hoitovapaalle jääminen laskee merkittävästi tuloja, mikä voi luoda haasteita perheen raha-asioihin. Lasten ollessa pieniä taloudessa on kuitenkin kyse ennen kaikkea perustarpeiden täyttämisestä. Parhaimmillaan vauvan kanssa kotoilu voikin olla varsin oiva sauma säästämiselle. Lisäksi säästämällä pitkän pennin säästää usein myös luontoa.

Juttusarjan toisessa osassa käsitellään ruokakuluja, joista on useimmiten helppo löytää pihistämisen varaa kiinteisiin menoeriin verrattuna. Näillä säästövinkeillä ruokit perheesi edullisesti terveellisyydestä karsimatta. Linkki sarjan ensimmäiseen osaan on tämän artikkelin lopussa.

Kotiruokaa koko perheelle ja pakkaseen

Ruokapuolesta löytyy useita keinoja kerryttää rahaa säästöön vauva-arjessa. Tavanomaisin ja yksinkertaisin tapa lienee ruuan valmistaminen itse.

Marttojen verkkosivujen mukaan pikkulasten ruokavalmisteiden hintataso on korkea verrattuna raaka-aineiden hintaan: esimerkiksi yhden kaupasta ostetun liha- tai kala-kasvissoseen hinnalla saa valmistettua kotitekoista sosetta noin kolmin- tai nelinkertaisen määrän.

Vauvan siirtyessä kiinteään ravintoon itse tehty ruoka on siis paitsi valmiita purkkisoseita edullisempaa, usein myös monipuolisempaa. Kotitekoisia soseita on helppo valmistaa ja pakastaa suurempia määriä kerralla.

Viitseliäimmät kuorivat ja pilkkovat kasvikset itse. Kustannustehokkaimmin soseuttamisen maailmaan päässee kiinni pakastevihanneksilla, jotka ovat verrattain edullisia ja säästävät esivalmisteluihin menevän vaivan.

Jääpalamuotteihin pakastetuista vihannes- ja lihakuutioista riittää ravintoa pitkään ja niistä saa sekoitettua monipuolisesti erilaisia yhdistelmiä vauvan makunystyröitä kutittamaan.

Myös puurot kannattaa mahdollisuuksien mukaan keittää itse aivan tavallisista hiutaleista.

Vaihtoehtoisesti vauva voi myös sormiruokailla valmiuksiensa puitteissa. Alkuun pääsee simppelisti isoilla hedelmä- ja vihannesviipaleilla, mutta vauvavuoden loppupuoliskolla lapsi voi syödä käytännössä jo miltei samaa ruokaa muun perheen kanssa.

Päivällisestä voi napata sivuun vauvalle sopivan kokoisen annoksen ennen suolan ja mahdollisten muiden vältettävien ainesten lisäämistä.

Ei pidä unohtaa vanhempienkaan ravitsemusta. Jo ennen vauvan syntymää voi olla hyvä idea valmistaa ja pakastaa etukäteen ruokia, joiden lämmittäminen käy helposti väsyttävän ja kiireisen arjen keskellä.

Todennäköisesti eteen tulee päiviä, jolloin ei vain jaksaisi kokata ja tekisi mieli tilata vaikka pizzaa. Tähän sortuminen silloin tällöin on täysin ok, mutta pidemmän päälle ennakoinnilla säästää sievoisen summan rahaa. Kroppakin kiittää!

Lisäksi mielikuvituksen käyttö keittiössä on suotavaa: päivällisen jämät voi hyödyntää seuraavan päivän lounaana ja kuivakaapin antimista voi kehitellä kekseliäitä välipaloja.

Hyödynnä hävikki ja tarjoukset

Ruokakaupassa säästää valikoimalla satokausi- ja tarjoustuotteita sekä vertailemalla kilohintoja. Esimerkiksi hillo- ja sosehyllystä löytyvät isot hedelmäsosepurkit tulevat lastenruokapuolella myytäviä pieniä lasipurkkeja halvemmiksi.

Monet kaupat tarjoavat myös hävikkituotteita edullisempaan hintaan.

Erityisesti hedelmä- ja vihannesosaston antimista kootut hävikkilaatikot ja -pussit soveltuvat mainiosti lapsiperheiden kokkailuun, sillä kasvikset eivät suinkaan ole pilaantuneita, vaan usein niiden myyntikelvottomuus normaalihinnalla perustuu ulkoisiin seikkoihin, kuten lommoihin tai nahistuneisuuteen.

Hävikkihevistä voi valmistaa vaikkapa soseita tai smoothieita.

Suuntaa metsään ja puutarhaan

Kesällä ja syksyllä luonto on pullollaan superfoodia, kuten marjoja, hedelmiä ja sieniä. Metsäsienet ovat huonosti sulavia ja saattavat sisältää haitallisia aineita, joten niitä ei suositella alle vuoden ikäisille lapsille, mutta marjat ja hedelmät ovat mitä mainioimpia herkkuja vauvalle.

Luontoäidin tarjoamat terveyspommit kannattaa siis poimia talteen.

Monilla asuinalueilla on tapana laittaa ylimääräiset omenat, päärynät ja luumut ohikulkijoiden saataville tien varteen. Näppärimmät pakkaavatkin kassin mukaan lenkkipolulle, mikäli oma puutarha ei satoa tuota.

Rahaa säästyy, minkä lisäksi ahkera kerääjä saa liikuntaa ja raikasta ilmaa.

Parhaimmassa tapauksessa keruureissut voivat muodostua koko perheen yhteiseksi harrastukseksi, joka ei maksa mitään. Lapset nauttivat ulkoilusta ja yhdessä tekemisestä. Tässäpä todellinen win-win-tilanne!

Imetyksen monet hyödyt

Jos imetys onnistuu, on se hyvä keino säästää. Rintamaito on paitsi ilmaista, myös kaikkein terveellisintä ravintoa vauvalle.

Maito kulkee aina kätevästi mukana sopivanlämpöisenä, eikä tarvitse säheltää välineiden ja pesujen kanssa.

Lisäksi imetyksestä koituu terveyshyötyjä äidille, sillä synnytyksestä palautuminen on oksitosiinihormonin erittymisen vuoksi usein nopeampaa, ja pitkä imetystaival pienentää riskiä sairastua rintasyöpään.

Mikäli maitoa tulee yli omien tarpeiden, synnytyssairaalat vastaanottavat luovutettua rintamaitoa maksua vastaan. Tästä voi saada siis pientä lisätuloa Kelan etuuksien ohelle.

Vaihtoehtona imetykselle markkinoilla on tarjolla erilaisia äidinmaidonkorvikkeita. Veteen sekoitettavat jauheet ovat yleensä edullisempia kuin nestemäiset versiot. Litra- ja kilohintojen vertailu kannattaa siis tässäkin tapauksessa.

Kahvittele ja lounasta kotona

Vanhempainvapaalla tekee hyvää tavata ystäviä ja saada vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta kohtalontovereilta.

Välillä on tietysti suotavaa poistua neljän seinän sisältä, mutta jos kahvittelut kauppakeskuksessa tai kaupungin keskustassa alkavat olla kovin toistuvia, rahat hupenevat salakavalasti kurkusta alas.

Kotona leivottu pulla (tai vaikka kaupan valmispitko) sekä Moccamasterilla keitetty sumppi tuovat vähintäänkin vaihtelua vakiokahvilan erikoiskahveihin ja artesaanileivonnaisiin.

Sama pätee myös lounastamiseen: päiväsaikaan ravintoloiden menut ovat usein toki huokeamman hintaisia illallisiin verrattuna, mutta voisiko joskus harkita itse kokatun ruuan nauttimista omassa keittiössä?

Kotioloissa hengailemisen etuna on rahan säästymisen lisäksi se, että pienet lapset viihtyvät todennäköisesti paremmin lattialla lelujen keskellä kuin rattaissa tai syöttötuolissa tuntitolkulla pönöttäen.

Tee rohkeasti omannäköisiä valintoja

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa vauvan ruokkimiseen. Aihepiiri on monille hyvin tunnepitoinen, joten keskustelu sen ympärillä menee herkästi ärhäkäksi.

Eri perheissä erilaiset asiat toimivat ja resurssit vaihtelevat, joten on syytä luottaa omaan intuitioonsa ja antaa vähemmän painoarvoa sille, miten muiden mielestä tulisi toimia. Esimerkiksi imetyksen onnistumista pidetään helposti itsestäänselvyytenä, vaikka se ei kaikille sitä ole.

Priorisoi, pihistä ja panosta ruokapuoleen siis parhaaksi katsomallasi tavalla.

Lue myös tämä: Vauvavuoden säästövinkit – näin kotivanhemmallekin jää ylimääräistä sukanvarteen osa 1

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Ylös