Musti Group jatkaa tutulla vakuuttavan kasvun tiellä.
Konsernin liikevaihto nousi tammi-maaliskuussa vajaaseen 102 miljoonaan euroon viime vuoden 92 miljoonasta eurosta, eli kasvu oli 10,0 prosenttia. Valuuttakurssien muutosten vaikutuksilla oikaistu konsernin liikevaihdon kasvu oli 15,4 prosenttia.
Liikevaihtoa kasvatti erityisesti asiakkaiden ja omien myymälöiden kasvanut määrä sekä hinnankorotukset.
Myymälöiden määrä kasvoi 342:een 324:stä. Kanta-asiakkaiden määrä kasvoi 1,51 miljoonaan 1,37 miljoonasta.
Oikaistu käyttökate nousi viime vuoden 14 miljoonasta eurosta 16,6 miljoonaan euroon ja se kasvoi 19,3 prosenttia. Liikevoitto kasvoi 30,6 prosenttia 7,1 miljoonaan euroon.
Musti Group kasvaa kannattavasti
Oikaistu EBITA nousi viime vuonna 7,0 miljoonasta eurosta 8,9 miljoonaan euroon ja se kasvoi 27,1 prosenttia. Analyytikot odottivat ebita-tuloksen kasvua keskimäärin 8,3 miljoonaan euroon, joten tuloskehitys oli hieman odotettua vahvempaa.
Tuloskasvua edesauttoi kaupan vilkastuminen, hinnankorotukset ja kustannuskontrolli.
”Musti Group raportoi tänään kaikkien aikojen vahvimmasta toisesta vuosineljänneksestään, joka siivitti puolivuotiskauden liikevaihdon 14,2 prosentin kasvuun paikallisissa valuutoissa laskettuna. Palvelut, myymälämyynti ja verkkokauppa kasvoivat kaikki kaksinumeroisin luvuin. Olen erittäin ylpeä siitä, mitä olemme tiiminä saavuttaneet, erityisesti vallitsevassa inflaatiotilanteessa. Kauppa on vilkastunut ja asiakkaiden kulutus kasvanut kaikilla markkinoillamme paikallisissa valuutoissa laskettuna”, kertoo Musti Groupin toimitusjohtaja David Rönnberg.
Ruoka ja kulutustuotteet toimivat edelleen yhtiön myynnin vahvana tukijalkana koko vuosineljänneksen ajan. Ne muodostavat yli 70 prosenttia Mustin myynnistä.
”Lemmikkivanhemmat eivät tingi lemmikkiensä tarpeista vaihtamalla edullisempiin tuotteisiin, ja voitamme asiakkaaksemme edelleen suuren määrän uusia pentuasiakkaita hakemaan neuvoja ja tukea uudelle perheelleen, kasvattaen samalla Mustin kanta-asiakasohjelman jäsenmäärää”, toimitusjohtaja toteaa.
Mustin kasvu näyttää tarjoavan yhtiölle skaalahyötyjä, jotka näkyvät tuloskunnossa.
”Konsernitoimintojen kustannukset suhteessa konsernin liikevaihtoon paranevat vuosineljännes toisensa jälkeen. Eskilstunan keskusvarasto on saavuttamassa sille asetetut tehokkuustavoitteet, mikä parantaa merkittävästi koko hankintaketjumme tehokkuutta”, Rönnberg kertoo.
Yrityskauppa tuo useita hyötyjä
Musti kertoi huhtikuussa hankkineemme täyteen omistukseensa Liedossa sijaitsevan, premium-eläinruokia valmistavan yhteisyrityksen Premium Pet Food Suomi Oy:n. Kaupan ansiosta Musti pystyy vahvistamaan sitoutumista vastuullisesti tuotettujen tuotteiden tarjoamiseen. Rönnbergin mukaan kauppa tarjoaa myös muita hyötyjä.
”Tehtaan sijainti on optimaalinen raaka-aineiden tarjonnan suhteen ja raaka-aineet tulevat pääosin paikallisilta tuottajilta. Olemme innoissamme kaupan meille tarjoamista mahdollisuuksista: pystymme vastaamaan paikallisesti ja vastuullisesti tuotettujen tuotteiden kasvavaan kysyntään ja parantamaan kannattavuuttamme siirtämällä omien merkkiemme tuotantoa omaan tehtaaseemme. Tämä tukee strategiaamme erinomaisesti.”
Musti Group ei tavoilleen uskollisesti anna arviota lyhyen tähtäimen näkymistä.
Yhtiön tavoitteena on edelleen liikevaihdon kasvu vähintään 500 miljoonaan euroon tilikauteen 2024 mennessä vahvana jatkuvan asiakashankintavauhdin ja osuuden kasvattamisen kokonaiskulutuksesta tukemana. Viimeisellä viime lokakuussa päättyneellä tilikaudella liikevaihto oli 391 miljoonaa euroa.
Musti Groupin tulosraportti oli positiivinen yllätys sijoittajille ja osake on yli viiden prosentin nousussa torstaina iltapäivällä.
Lue myös tämä: Musti Group saa pankilta ostosuosituksen – tarjolla suhdanneriippumatonta kasvua