Finnair jatkaa vakaasti myynnin ja tuloksen elpymisen tiellä. Myös pitemmän aikavälin näkymät alkavat kirkastua.
Koronan ja Ukrainan sodan vuoksi suuriin vaikeuksiin joutunut lentoyhtiö on hyvää vauhtia elpymässä aiemmista vaikeuksistaan.
Jo kesäkuun lentoliikenne tiedot olivat lupaavia. Finnair kuljetti kesäkuussa 997 200 matkustajaa eli 9,9 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 kesäkuussa ja 3,8 prosenttia enemmän kuin toukokuussa 2023. Edelliskuukauden luvut eivät ole tosin täysin vertailukelpoisia, koska kesäkuussa oli yksi päivä vähemmän.
Kesäkuun puolessa välissä lentoyhtiö antoi positiivisen tulosvaroituksen. Finnair nosti vertailukelpoista liiketulosta koskevaa ohjeistustaan koko vuodelle 2023. Lentoyhtiö arvioi matkustuksen kysynnän jatkuvan aiemmin ennakoitua vahvempana.
Lisäksi polttoaineen hintakehitys on ollut ennakoitua suotuisampaa ja yhtiön strategian toimeenpano on edennyt ennakoitua paremmin.
Näiden ennakkotietojen valossa Finnairin perjantaina julkaisema positiivisten uutisten siivittämä toisen vuosineljänneksen tulosraportti ei osoittautunut markkinoille yllätykseksi.
Tulos ylitti konsensusennusteen
Lentoyhtiön liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 36,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 749 miljoonaa euroa. Analyytikoiden konsensusennuste liikevaihdolle oli 760 miljoonaa euroa, joten kasvu oli odotettua.
Matkustajamäärä kasvoi 19,4 prosenttia 2,8 miljoonaan, tarjotut henkilökilometrit kasvoivat 17,5 prosenttia 9 213 miljoonaan kilometriin ja matkustajakäyttöaste nousi 76,3 prosenttiin viime vuoden 67,3 prosentista.
Vertailukelpoinen liiketulos oli 66,2 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli pakkasella -84,2 miljoonaa euroa. Analyytikoiden konsensusennuste vertailukelpoiselle liikevoitolle oli 51 miljoonaa euroa.
Finnair toistaa aiemman ohjeistuksensa, jossa yhtiö arvioi, että koko vuoden 2023 liikevaihto kasvaa huomattavasti vuodesta 2022, mutta se ei vielä yllä vuoden 2019 tasolle. Vuonna 2019 liikevaihto oli 3,1 miljardia euroa.
Yhtiö tarkentaa 13. kesäkuuta julkaisemansa positiivisen tulosvaroituksen yhteydessä antamaansa ohjeistusta koko vuoden 2023 vertailukelpoisesta liiketuloksesta ja arvioi nyt sen olevan 150–210 miljoonan euron välillä.
Manner: Strategian toteutus on onnistunut
Yhtiön mukaan sen toimintaympäristöön liittyvät erityiset riskit ovat normalisoituneet pandemian vaikutusten hälvettyä ja markkinoiden sopeuduttua Venäjän ilmatilan sulkuun. Riskit liittyen inflaation ja korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta. Yhtiön arvio vertailukelpoisesta liiketuloksesta perustuu tämänhetkiseen polttoainehintaan ja valuuttakurssiin.
Toimitusjohtaja Topi Manner kertoo, että toinen vuosineljännes oli vahva.
”Vahvan neljänneksen taustalla olivat pirteänä jatkunut matkustuskysyntä ja Finnairin strategian onnistunut toteutus. Vastasimme hyvin kysyntään tasapainoisella verkostollamme ja hinnoittelu- ja myyntipanoksemme olivat onnistuneita. Myös kustannustenhallintatoimet ovat tuottaneet tulosta”, Manner kertoo.
Finnairin tulosta paransi aiemmin alaskirjattujen laskennallisten verosaamisten palauttaminen selvästi parantuneiden tuloskunnon sekä liiketoiminnan pidemmän aikavälin näkymien myötä, Manner kertoo.
Finnair esitteli uuden Superlight-lipputyypin ja muutoksia matkatavarakiintiöihin samalla tehostaen käsimatkatavarasääntöjen valvontaa. Toimitusjohtajan mukaan muutokset tukevat lentojen lähtötäsmällisyyttä ja lisämyyntiä sekä laajentavat asiakkaiden valinnanvaraa.
Lisäksi Finnair sai päätökseen strategiansa mukaisen laivaston optimoinnin, kun yhtiö teki pitkäaikaisen A330-koneiden vuokrasopimuksen oneworld-kumppanimme Qantasin kanssa.
”Näin saamme kannattavaan käyttöön A330-koneitamme, joiden kantama rajoittaa niiden käyttöä Finnairin omassa kaukoliikenteessä nykytilanteessa”, Manner perustelee sopimusta.
Pitemmän aikavälin näkymät parantuneet
Manner kertoo, että koronapandemian pitkä häntä näkyy globaalissa lentoliikenteessä kapasiteetin pullonkauloina: lentokoneista, varaosista, lentäjistä ja muusta henkilökunnasta on globaalisti pulaa.
”Globaalit kapasiteettihaasteet vaikuttivat Finnairiin kahdella tavalla: toisaalta ne tarjosivat mahdollisuuksia lentokoneiden ja miehistön vuokrauksiin, toisaalta ne pidensivät koneiden huoltoaikatauluja, mikä on johtanut suunniteltua vähäisempään kapasiteettiin joillakin reiteillä ja joidenkin lentojen perumiseen kesäkauden lopulta.”
Toimitusjohtajan mukaan kuluneen vuoden aikana Finnair on edistynyt hyvin strategiansa toteutuksessa ja markkinoiden tarjoamien mahdollisuuksien aktiivisessa hyödyntämisessä.
”Olemme muun muassa tehneet onnistuneita verkostovalintoja ja allokoineet kapasiteettia tuottavasti, tehostaneet myyntiä kasvattamalla merkittävästi suoran jakelun osuutta ja parantaneet kustannustehokkuutta samalla säilyttäen operatiivisen laadukkuuden.”
Tämän takia myös Finnairin pidemmän aikavälin näkymä on parantunut ja samalla liiketoimintaympäristöön liittyvät erityiset riskit ovat normalisoituneet pandemian aiheuttamien vaikutusten hälvennyttyä ja Finnairin sekä markkinoiden sopeuduttua Venäjän ilmatilan sulkuun.
Finnair kertoi kesäkuussa saavuttavansa aiemman strategisen kannattavuustavoitteemme eli vähintään viiden prosentin vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin 12–18 kuukautta aiemmin arvioitua aikaisemmin.
Nyt yhtiö voi nostaa strategista kannattavuustavoitetta kuuteen prosenttiin vuoden 2025 loppuun mennessä, Manner kertoo.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2023 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.