Finnairin matkustajamäärä nousi elokuussa yli 10 prosenttia

Finnair kuljetti elokuussa 969 800 matkustajaa eli 10,1 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 elokuussa, mutta 8,7 prosenttia vähemmän kuin heinäkuussa 2023.

Finnair kertoo tiedotteessaan, että sen elokuun matkustajaliikenneluvut paranivat vertailukaudesta koronapandemian vaikutusten pääosin väistyttyä, sillä Venäjän ilmatila oli jo vertailukaudella suljettuna.

Venäjän ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus näkyi katsauskaudella kuitenkin erityisesti Aasian-matkustajaliikenneluvuissa pandemiaa edeltäviin lukuihin verrattuna.

Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi elokuussa 13,6 prosenttia vertailukaudesta, mutta pieneni 2,0 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 16,6 prosenttia vertailukaudesta, mutta pieneni 7,8 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta.

Matkustajakäyttöaste oli 79,8 prosenttia nousten 2,1 prosenttiyksikköä vertailukaudesta, mutta laskien 5,0 prosenttiyksikköä edeltäneestä kuukaudesta.

Aasian liikenteessä kovaa kasvua

Aasian-liikenteen tarjonta kasvoi vertailukaudesta 41,5 prosenttia, mikä johtui esimerkiksi Japanin ja Etelä-Korean lisäkapasiteetista. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta pieneni 40,7 prosenttia, koska liikennöinti Tukholman ja Pohjois-Amerikan-kohteiden välillä päättyi lokakuun 2022 lopulla.

Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 7,8 prosenttia. Lähi-idän kapasiteetti kasvoi jopa lähes 1 600 prosenttia marraskuussa 2022 alkaneen Qatar Airways -yhteistyön myötä sekä vuoden 2022 kesäkauden vähäisen liikenteen takia. Kotimaanliikenteen tarjonta kasvoi 23,3 prosenttia.

Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 51,2 prosenttia, mutta pienenivät Pohjois-Amerikan-liikenteessä 36,6 prosenttia. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät kasvoivat 4,7 prosenttia, Lähi-idän-liikenteessä 1 027 prosenttia ja kotimaanliikenteessä 6,6 prosenttia.

Monet elokuun rahtiluvut nousivat vertailukaudesta Qatar Airways -yhteistyön sekä Aasian-liikenteen kasvaneen kapasiteetin myötä, vaikka Ruotsin ja Yhdysvaltojen välisen liikennöinnin loppuminen leikkasi Pohjois-Amerikan rahtikapasiteettia.

Finnair raportoi Lähi-idän-rahtiluvuissaan Qatar Airways -yhteistyöhön liittyvän rahdin, vaikka lentojen rahtikapasiteetti on allokoitu kokonaisuudessaan Qatar Airwaysille, joka vastaa myös sen myynnistä. 

Tarjotut rahtitonnikilometrit nousivat 16,2 prosenttia ja myydyt rahtitonnikilometrit nousivat 13,9 prosenttia vertailukaudesta. Kokonaisrahti- ja postitonnit nousivat 18 prosenttia vertailukaudesta, mutta laskivat 0,4 prosenttia edelliskuukaudesta.

Finnair rekrytoi vihdoinkin

Finnairin kohentuva tilanne näkyy lentoliikenteen kasvun lisäksi myös yhtiön rekrytoinneissa. Yhtiö palkkaa uusia työntekijöitä ensimmäistä kertaa sitten koronapandemian.

Lentoyhtiö rekrytoi vuoden 2024 liikenteen tarpeisiin yhteensä 200 matkustamotyöntekijää Helsinki-Vantaan asemapaikalle. 

Rekrytoitavista noin puolet palkataan vakituiseen työsuhteeseen Finnairiin ja noin puolet määräajaksi kesäkaudelle 2024.  

”On hienoa jälleen päästä rekrytoimaan uusia matkustamotyöntekijöitä tiimiimme. Pystymme tarjoamaan valtaosalle rekrytoiduista ja koulutuksen käyneistä työpaikan suoraan kurssin jälkeen, sitä mukaa kun henkilöitä valmistuu kursseilta”, sanoo Finnairin matkustamopalvelun johtaja Sami Rolig

Lentoyhtiön liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 36,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 749 miljoonaa euroa. Analyytikoiden konsensusennuste liikevaihdolle oli 760 miljoonaa euroa, joten kasvu oli odotettua.

Vertailukelpoinen liiketulos oli 66,2 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli pakkasella -84,2 miljoonaa euroa. Analyytikoiden konsensusennuste vertailukelpoiselle liikevoitolle oli 51 miljoonaa euroa.

Finnair toistaa aiemman ohjeistuksensa, jossa yhtiö arvioi, että koko vuoden 2023 liikevaihto kasvaa huomattavasti vuodesta 2022, mutta se ei vielä yllä vuoden 2019 tasolle. Vuonna 2019 liikevaihto oli 3,1 miljardia euroa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli

Ovaron toimitusjohtaja Marko Huttunen lisää omistustaan yhtiössä

Seuraava artikkeli
telakka talous suhdanteet vienti tuotanto

Pörssikonkari: ”Ekonomistit ennusteissaan eksyksissä”