
Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus on kasvanut vuoden 2019 vajaasta kymmenestä prosentista lähes kuuteenkymmeneen prosenttiin ensirekisteröinneistä neljässä vuodessa, ilmenee Autoalan tiedotuskeskuksen tuottamista tilastoista.
Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli syyskuussa jo 40 prosenttia, ladattavien yhteensä 59 prosenttia.
Samalla ensirekisteröinneissä tapahtui historiallinen käänne, kun sähköautovalmistaja Tesla ohitti suomalaisten perinteisen suosikkimerkki Toyotan.
Teslan täyssähköisiä autoja rekisteröitiin syyskuussa yhteensä 1 202 kappaletta. Toyotan ensirekisteröinnit olivat 1037 kappaletta ja ne pysyivät suurin piirtein samoissa lukemissa kuin viime vuonna. Volkswagen on tippunut ensirekisteröinneissä seitsemänneksi.
Malleissa Teslan Model Y on täysin ylivoimainen suosikki uusissa autoissa. Niitä rekisteröitiin syyskuussa 1134 kappaletta, kun seuraavana tulevia Toyota Corolla -malleja rekisteröitiin vain 327 kappaletta.
Tilastoja voi lukea myös toisesta näkökulmasta. Kotimaisella sähköllä liikkuvat kulkuneuvot ovat ohittamassa tuontipolttoaineita käyttävät perinteiset automallit, kertoo Energiateollisuus ry tiedotteessaan.
Järjestö kiinnittää huomiota siihen, että Venäjän aggressioiden käynnistämä energiakriisi nosti sähkön hinnan poikkeuksellisen korkealle viime vuonna, ja hienoinen lasku ladattavien autojen osuudessa nähtiin julkisessa keskustelussa merkiksi trendin kääntymisestä.
Tämä oletus osoittautui kuitenkin vääräksi. Ladattavien autojen osuuden kasvu on ollut jopa odotettua voimakkaampaa.
Ladattavien autojen tilausajat ovat useita kuukausia, joten nyt rekisteröitävät autot on tilattu viimeistään viime keväänä. Usko sähköön edullisena liikenteen käyttövoimana palautui siis nopeasti sähkön hintakriisin jälkeen.
Sähköautojen lataaminen on luultuakin edullisempaa, jos käyttää pörssisähköä ja ajoittaa lataamisen halvan sähkön tunteihin, toteaa Energiateollisuus ry:n sähköverkkoasiantuntija Tuukka Heikkilä.
”Sähköautot tarjoavat samalla tärkeää tasapainoa koko sähköjärjestelmään, kuluttaessaan sähköä silloin kun muu kulutus on alhaalla. Siitä hyötyvät autoilijoiden lisäksi myös kaikki muut sähkönkäyttäjät”, hän jatkaa.
Sähköautojen voittokulku voi olla myös länsimaiden ja Suomen kansantalouksien etu.
Ladattavien autojen yleistyminen vähentää riippuvuutta fossiilisista tuontipolttoaineista, ja samalla on osaltaan irrottamassa länttä venäläisestä öljystä. Suomessa riippuvuus on jo katkaistu. Kansainvälinen energiajärjestö IEA nimesi tuoreessa raportissaan sähköautot toiseksi keskeiseksi keinoksi yltää Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin, aurinkopaneelien ohella.
Kotimainen päästötön sähkö on monella tavalla mukavampi liikenteen käyttövoima kuin erilaisista diktatuureista pumpattava öljy, sanoo Heikkilä. Hänen mukaansa kotimainen sähkö ei heikennä kauppatasetta, se ei lämmitä ilmastoa ja se ei tue sellaisia maita, joissa ihmisoikeudet ovat heikossa jamassa.
”Saattaa olla, että vielä tämän vuoden aikana tulee kuukausi, jolloin yli puolet ensirekisteröidyistä autoista on täyssähköisiä”, Heikkilä ennustaa.