Kasvuosakkeet

Marimekko jatkaa kasvua, mutta kasvupanostukset syövät kannattavuutta

Brändiyhtiö Marimekko panostaa kasvuun. Se näkyy myynnissä, mutta myös kasvaneina kiinteinä kuluina.

Marimekko adidas

Marimekko tietää miten yhtiötä kasvatetaan. Sen osoitti jälleen myös uusin tulosraportti. Kuitenkin toisin kuin ensimmäisellä vuosineljänneksellä, tällä kertaa yhtiön kasvupanostusten vuoksi yhtiö ei yltänyt tuloskasvuun.

Pelkkä myynnin kasvu ei markkinoille riittänyt, sillä Marimekon osake tuli alas 4,3 prosenttia torstaina Helsingin pörssissä.

Marimekko julkisti toisen vuosineljänneksen tulosraporttinsa torstaina 15. elokuuta. Yhtiön liikevaihto huhti–kesäkuussa kasvoi kahdeksan prosenttia vertailukaudesta ja oli 43,7 miljoonaa euro. Liikevaihtoa nostivat erityisesti tukkumyynnin kasvu Suomessa ja Skandinaviassa sekä vähittäismyynnin kasvu Suomessa.

Yhteensä liikevaihto Suomessa nousi 11 prosenttia ja kansainvälinen liikevaihto kasvoi kuusi prosenttia. Marimekolle tärkeä kotimarkkina Suomi edustaa perinteisesti noin puolta yhtiön liikevaihdosta.

Marimekon monikanavainen vähittäismyynti kasvoi kaikilla markkina-alueilla. Yhteensä se nousi toisella neljänneksellä yhdeksän prosenttia. Tukkumyynti puolestaan kasvoi globaalisti 12 prosenttia.

Marimekon liikevaihdon kehitys vuosineljänneksittäin sekä vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen myynnin maantieteellinen jakauma. Kuva: Marimekko Oyj.

Lisenssituotot olivat toisella neljänneksellä merkittävästi vertailukautta pienemmät. Kotimaan tukkumyynti nousi 30 prosenttia pääosin kertaluonteisten kampanjatoimitusten seurauksena.

Marimekko-brändin vetovoimasta kertoo osaltaan Suomen vähittäismyynnin viiden prosentin kasvu vaikeassa markkinatilanteessa. Vertailukelpoinen vähittäismyynti, johon ei katsaus- tai vertailukaudelta lueta mukaan uusia tai merkittävästi uudistettuja myymälöitä, kasvoi kolme prosenttia.

Liikevoitto jäi odotuksista

Huhti–kesäkuussa 2024 konsernin vertailukelpoinen liikevoitto laski hieman – 6,8 miljoonasta eurosta 6,4 miljoonaan euroon. Korkeammat kiinteät kustannukset ja suhteellisen myyntikatteen heikentyminen laskivat liikevoittoa toisella vuosineljänneksellä. Liikevaihdon kasvu puolestaan paransi liiketulosta.

Kiinteitä kuluja toisella vuosineljänneksellä lisäsivät kasvaneet markkinointi- ja henkilöstökulut. Markkinointikuluja kasvattivat suunnitellusti panostukset muun muassa Unikko-kuvion 60-vuotisjuhlavuoteen.

Marimekon vertailukelpoinen liikevaihto vuosineljänneksittäin. Kuva: Marimekko Oyj.

Vertailukautta korkeampiin henkilöstökuluihin vaikuttivat osaltaan yleiskorotukset eri markkinoilla. Suhteellista myyntikatetta heikensivät vertailukautta merkittävästi alemmat lisenssituotot sekä suuremmat alennuskustannukset.

Myös logistiikkakulujen kasvu laski suhteellista myyntikatetta.

Marimekon liikevaihto kasvoi suurin piirtein analyytikoiden odotusten mukaisesti. Toteutunut 6,1 miljoonan euron raportoitu liikevoitto jäi kuitenkin alle 7,2 miljoonan euron analyytikkojen konsensusennusteen.

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoi puolivuosikatsauksen yhteydessä, että näyttävät tapahtumat ja brändiyhteistyöt eri puolilla maailmaa kasvattavat Marimekon tunnettuuttamme ja tukevat yhtiön kansainvälistä kasvustrategiaa.

Toimitusjohtajan mukaan vahvasti kasvanutta tukkumyyntiä Suomessa vahvistivat kertaluonteiset kampanjatoimitukset, jotka vertailuvuodesta poiketen ajoittuivat tänä vuonna pääosin vuoden ensimmäiselle vuosipuoliskolle.

Yhteistyö on voimaa

Alahuhta-Kasko kertoo, että toukokuussa kauppoihin saapui tänä vuonna toinen rajoitetun ajan saatavilla oleva yhteistyömallisto globaalin japanilaisen vaatebrändi UNIQLOn kanssa.

”Laajasti ympäri maailmaa saatavilla olevilla yhteistyömallistoilla on tärkeä merkitys uusien asiakkaiden tutustuttamisessa Marimekkoon”, hän toteaa.

Yhtiö on lisännyt myös yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Alahuhta-Kaskon mukaan paikalliset brändiyhteistyöt syventävät suhdetta Marimekko-yhteisöön eri maissa ja auttavat rakentamaan tunnettuutta kohdistetummin esimerkiksi Aasian markkinoilla.

Myös myymäläverkosto Aasiassa kehittyi edelleen toisella neljänneksellä. Toisella neljänneksellä Marimekko avasi kolme Marimekko-myymälä Taipeissa ja yksi Tainanissa.

”Singaporessa avautui sekä partnerin operoima Marimekko-verkkokauppa että toinen digitaalinen myyntikanava. Lisäksi Japanissa myymäläverkosto kasvoi yhdellä Marimekko-myymälällä ja eri puolilla maata asiakkaita ilahdutti kuusi pop-up-myymälää”, toimitusjohtaja kertoo.

Marimekko ei tehnyt muutoksia lähiajan näkymiinsä.

Yhtiö odottaa liikevaihdon vuonna 2024 kasvavan edellisvuodesta, jolloin se oli 174 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin Marimekko odottaa olevan arviolta noin 16–19 prosenttia, kun viime vuonna se oli 18,4 prosenttia.

Vuoden 2024 näkymiin volatiliteettia aiheuttavat kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman kehitys erityisesti Suomessa, globaalit toimitusketjujen häiriöt sekä yleinen inflaatiokehitys.

Kommentoi
Ylös
>