Osakeanalyysit

Uusi dataliikenteen hinnoittelumalli parantaa TeliaSoneran näkymiä

mobiilitoimialaTeliaSonera onnistui parantamaan toisella vuosineljänneksellä kannattavuuttaan teleoperaattoreiden kovassa kilpailutilanteessa ja toimialan kypsillä markkinoilla. TeliaSoneran mahdollisuus on sen suunnittelema hinnoittelumallin muutos, jota se tarvitsee kattamaan jatkuvat verkkoinvestoinnit.

TeliaSonera säilytti toisella vuosineljänneksellä suurin piirtein nykyisen liikevaihtotason, yhtiön liikevaihto paikallisissa valuutoissa (ilman yritysostoja ja -myyntejä laskettuna) kasvoi 0,4 prosenttia. Raportointivaluutassa laskettuna liikevaihto laski 3,9 prosenttia 25 274 miljoonaan Ruotsin kruunuun (viime vuonna 26 294 miljoonaa kruunua).

Yhtiön kannattavuus oli hiukan odotuksia parempi. Käyttökate ennen kertaluonteisia eriä kasvoi 3,3 prosenttia paikallisissa valuutoissa ilman yritysostoja ja -myyntejä laskettuna.

Myönteistä kannattavuuskehitystä

Myös TeliaSoneran tulorahoitus on terveellä pohjalla. Vapaa kassavirta (kertoo paljonko varoja jää jaettavaksi omistajille ja lainojen lyhennyksiin) oli 6,9 miljardia kruunua tammi-kesäkuussa. Viime vuonna vastaavaan aikaan vapaa kassavirta oli noin 5,3 miljardia kruunua ilman MegaFonista saatuja osinkoja, jotka olivat verojen jälkeen 11,7 miljardia kruunua.

TeliaSoneran tuloskuntoa paransivat mobiilipalveluiden hyvä kannattavuuskehitys ja säästötoimiin liittyvien kulujen vähentyminen. Säästötoimien kohteena olevat kustannukset (paikallisissa valuutoissa ilman yritysostoja ja –myyntejä) laskettuna laskivat yhtiön mukaan 4,1 prosenttia.

TeliaSoneran liikevaihdon näkymät ovat tasaiset. Yhtiö odottaa liikevaihdon paikallisissa valuutoissa ja ilman yritysostoja ja -myyntejä laskettuna pysyvän ennallaan. Myönteinen kannattavuuskehitys jatkuu lähiaikoina. Yhtiö odottaa käyttökateprosentin ennen kertaluonteisia eriä odotetaan nousevan hieman edellisvuoteen verrattuna.

Mahdollisuus uudessa hinnoittelumallissa

Kannattavuuskehityksen kannalta mielenkiintoinen seikka on TeliaSoneran kaavailema hinnoittelumallin muutos kasvavan dataliikenteen laskutuksessa.

Yhtiö kertoo pörssitiedotteessaan, että Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa lanseerattiin kuluttajille uusia matkaviestintuotteita, joissa rajoittamattomista puhe- ja viestipalveluista peritään kiinteä hinta ja datapalvelut on pakettihinnoiteltu käytön mukaan. “Ruotsissa näiden kuluttajille suunnattujen tuotteiden osuus uusmyynnistä on yli 20 prosenttia, ja vastaava paketti on tarjolla myös pk-yrityksille. Olemme saaneet uudella hinnoittelumallilla Skandinavian maissa yhteensä noin 180 000 uutta liittymäsopimusta, ja alustavat tulokset ovat lupaavia”, TeliaSonera kertoo.

Myös analyysitalo Inderes pitää uutta hinnoittelumallia merkittävänä TeliaSoneran tulosajurina jatkossa.

“Pidämme merkittävänä etenkin uusia hinnoittelumalleja rahastava voimakkaasti kasvava datamäärän kysyntä. Mielestämme on vain ajan kysymys, milloin tällaiset hinnoittelumallit saapuvat myös Suomen markkinoille”, Inderes kirjoittaa Nordnetin aamukatsauksessa.

Pitkällä tähtäimellä uudet hinnoittelumallit ovat Inderesin mukaan ainoa keino varmistaa, että TeliaSoneran jatkuvat investoinnit parempiin ja kattaviin verkkoihin ovat investointeina kannattavia.

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 0400-132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
x x
Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Sisällöntuottajaksi
Digipaketti
Anna palautetta
 

Tilaa uutiskirje

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös