Sanoma antoi tulosvaroituksen – arvoloukku realisoitumassa

sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja, sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

tulosvaroitusMediakonserni Sanoma alentaa sekä liikevaihdon että kannattavuuden näkymiä kuluvalle vuodelle. Yhtiön alhaiseen arvostustasoon sisältyvä ansa näyttää nyt laukeavan.

Yhtiö arvioi mainosmarkkinoiden tärkeimmissä toimintamaissa olevan heikommat kuin mitä yhtiö ennakoi aiemmin.

Vuonna 2013 Sanoma odottaa konsernin liikevaihdon laskevan yli 4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan alle 180 milj. euroa. Aiemman ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioitiin laskevan 2 – 4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioitiin olevan 180 – 205 milj. euroa.

Tutut syyt tulosvaroitukselle

Tulosvaroituksen syyt eivät yllätä – taustalla ovat Euroopan ja mainosmarkkinoiden heikko tilanne.

“Sanoman näkymät perustuvat oletukseen, että Euroopan taloudellinen tilanne pysyy heikkona, joka vaikuttaa mainosmarkkinoihin negatiivisesti Sanoman tärkeimmissä toimintamaissa. Sanoman arvion mukaan on epätodennäköistä, että markkinaympäristö paranisi selvästi toisella vuosipuoliskolla”, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Yhtiö käynnistää näkymien heikentymisen vuoksi uusia uudelleenjärjestelyjä.

“Vastauksena taustalla olevaan kuluttajakäyttäytymisen ja mainosmarkkinan muutokseen jatkamme edelleen investointeja tärkeimpien toimintojemme transformaatioon. Olemme lisäksi käynnistäneet kuluttajamedian liiketoimintojen uudelleenjärjestelyn, joka koskee sekä tuote- että palveluvalikoimaamme ja kulurakenteita. Liiketoimintojen uudelleenjärjestely muuttaa konsernin taloudellista profiilia ja voi vaikuttaa arvonmäärityksiin.” kertoo Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen

Sanoma julkistaa vuoden 2013 tammi–kesäkuun osavuosikatsauksen 1.8.

Arvostustason arvoloukku

Sanoman vaikeudet ovat olleet tiedossa. Jo toinen tulosvaroitus tälle vuodelle hermostutti kuitenkin sijoittajat, ja yhtiön osake sukelsi välittömästi yli 4,5 prosentin laskuun. Vuoden 2011 lopusta on yhtiön markkina-arvosta häipynyt jo noin 80 prosenttia.

Analyytikoiden suosituksetkin ovat muuttuneet viimeisen vuoden aikana kielteisemmiksi.  Vielä vuosi sitten myyntisuosituksia Sanoman osakkeelle antoi vain yksi analyytikko. Nyt “myy”-suosituksia tulee peräti viideltä analyytikolta.

Kesäkuussa suosittujen sijoitusblogien kirjoittaja Jukka Oksaharju jo varoitteli Nordnetblogissa Sanoman arvostustasoon liittyvästä arvoloukusta. Tuolloin Sanoman osakkeen arvostustaso P/E-kertoimella laskettuna oli alle 10 (laskettuna Factsetin kokoamien kuluvan vuoden konsensusennusteiden mukaan).

“Matalalennon jatkuessa alhainen P/E-luku olisi mielestäni erityisesti Sanoman tapauksessa täysin perusteltu, koska yhtiö on varsin velkainen ja taserakenteeltaan merkittävästi liikearvoa sisältävä. Osakkeen korkea tasearvo suhteessa hintaan eli alhainen P/BV-luku pitää pintansa tasan niin kauan, kun yhtiön johto onnistuu välttelemään vääjäämättömiä alaskirjauksia, joita uskon tulevan vielä lisää kuluvan vuoden maaliskuussa julkaistujen jatkeeksi”, Oksaharju totesi Nordnetin blogissaan.

Eikä kasvunäkymissäkään ole Oksaharjun mukaan kehumista.

”Henkilökohtaisesti en jaksa nähdä Sanoman kääntymistä kestävälle nousu-uralle liiketaloudellisen menestyksen osalta. Uuden median tarjoama kilpailuhaaste on valtaisa Sanoman päätoimialoilla: televisiossa haastajia ovat HBO:n, Netflixin ja Youtuben kaltaiset sisällöntuottajat, painettu media kohtaa haasteen internetissä ja tableteissa”, Oksaharju kirjoittaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli

Nokia julkisti uuden Lumia 625-älypuhelimen

Seuraava artikkeli

Uusi dataliikenteen hinnoittelumalli parantaa TeliaSoneran näkymiä