Sisältömarkkinoinnin ykkönen teki odotuksia paremman tuloksen

Sisältömarkkinoinnin markkinajohtaja HubSpot osavuotiskatsaus oli positiivista luettavaa. Liikevaihto ja tulos paranivat odotettua enemmän.
Sisältömarkkinointi, sosiaalinen media, inbound, markkinointi, osakesijoittaminen, osavuotiskatsaukset Sisältömarkkinointi, sosiaalinen media, inbound, markkinointi, osakesijoittaminen, osavuotiskatsaukset

HubSpotin liikevaihto oli vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä 76,4 miljooonaa dollaria, eli 2,2 miljoonaa dollaria analyytikoiden odotuksia parempi. Myös tulos kehittyi odotettua paremmin. Ennen tarkempaa tarkastelua voisimme kuitenkin tutustua siihen mitä on sisältömarkkinointi ja mitä tekee sen keskiössä toimiva HubSpot.

Mitä on sisältömarkkinointi?

Sisältömarkkinoinnin perusajatus on houkutella asiakas yrityksen luokse tuottamalla asiakasta kiinnostavaa tietoa. Sisältömarkkinoinnin toimivuus perustuu pitkälti tiedon määrän lisääntymisen luomaan kultturinmuutokseen.

Ennen koko kansakunnan saattoi tavoittaa hyvin ajoitetulla televisiomainoksella. Nykyään se ei ole yhtä helppoa, koska televisiokanavia on enemmän kuin ennen. Lisäksi perinteisen television rinnalle on noussut esimerkiksi mainosvapaita suoratoistopalveluita.


 
Saat jopa 20 ilmaista osaketta!
 
Avaa ja rahoita tilisi Freedom24-välittäjällä ja saat jopa 20 ilmaista osaketta, joiden arvo on jopa 800 dollaria kukin. Lue lisää artikkelistamme
 
Jokaiseen sijoitukseen liittyy riskejä.
 

Kun tietoa tulee, joka tuutista alkaa ihminen sulkemaan korvansa. Perinteiseen mainontaan liittyvä keskeyttämisen elementti tuntuu häiritsevältä. Kuinka moni nauttii siitä, että hyvä elokuva keskeytyy mainostauolla?

Sisältömarkkinoinnin parusajatus on päästä irti keskeyttämisen elementistä ja tarjota tietoa silloin, kun sitä tarvitaan. Käytännössä nykypäivän ihmiset aloittavat uuden asian ostamisen hankkimalla tietoa internetistä. Tarjoamalla tätä tietoa oikeassa muodossa, voi yritys päästä asiakkaan tietoisuuteen.

Alkuvaiheen asiakkaalle on mielenkiintoisempaa lukea vaikkapa mitä asioita tulisi ottaa huomioon mökille paljua ostettaessa, kuin mihin hintaan yritys paljuaan myy. Myöhemmässä vaiheessa paljun hintakin tietysti kiinnostaa.

HubSpot on yritys, joka hyödyntää tätä ostajakäytöksen muutosta tarjoamalla koko sosiaalisen median kirjon kattavan linsenssipohjaisen ohjelmiston sisältömarkkinointia varten. HubSpot on laajentanut valikoimaansa tarjoamalla myös oman CRM-tuotteensa.

HubSpotin tuotteen edut

Ensinnäkin HubSpotin tuote kattaa koko sisältömarkkinoinnin. Sillä tekee niin internetsivut, laskeutumissivut, blogit, sosiaalisen median päivitykset, sähköpostikampanjat, että liidienhoivauksen.

Kun kaikki toimenpiteet hoidetaan yhden kanavan kautta, on etuna kokonaisuuden kattava data-analyysi. HubSpotin ei tarjoa ainoastaan internetanalytiikan työkaluja, vaan myös kokonaisvaltaisen markkinointianalytiikan työkalut.

HubSpotin perustajat ovat perustaneet inbound-ideologian. Nyt he kuitenkin puhuvat termistä nimeltään smarketing. Termi tulee sanoista sales and marketing ja nykyisen ohjelmiston etuna on, että se on rakennettu myynnin ja markkinoinnin intergraatiota silmällä pitäen yhdeksi kokonaisuudeksi.

Vaikka HubSpot tarkoaa kokonaisvaltaisen ratkaisun, voi asiakkaalla olla ennestään käytössään muita työkaluja. Nämä olemassaolevat järjestelmät saa integroitua HubSpotiin ohjelmistoon.

HubSpot on helppokäyttöinen ja mikäli ongelmia ilmenee on apua tarjolla HubSpotin blogien, videoiden ja webinaarien muodossa. Muiden pilvipalveluiden tavoin HubSpotin etuna on sen skaalautuvuus asiakkaan tarpeen mukaan. Lisenssipohjainen maksujärjestelmä mahdollistaa sen, että asiakas maksaa tuotteen käytön mukaan. Koska todellisen tarpeen määrää voi tietojärjestelmien kohdalla olla vaikea tiettää etukäteen, vähentää kulutuksen mukainen laskutus asiakkaan ottamaa riskiä.

Kasvun iso kuva

HubSpotilla on käytössään freemium-malli. Asiakkaalle tarjotaan jotakin ilmaiseksi, ja lisäosat maksavat sitten käytön mukaan. Freemium-malli tarkoittaa HubSpotin tapauksessa sitä, että kasvua syntyy kahta kautta.

Ensinnäkin HubSpotin asiakasmäärät kasvavat.

sisältömarkkinointi, hubspot, osavuotiskatsaus, kasvusijoittaminen, osakesijoittaminen

Toisekseen asiakkaat käyttävät tuotteeseen enemmän rahaa.

sisältömarkkinointi, inbound, hubspot, osavuotiskatsaukset, sijoittaminen, kasvusijoittaminen

Näiden kahden yhdistelmästä syntyy liikevaihdon kasvu, joka on varsin positiivista katseltavaa.

hubspot, inbound, sisältömarkkinointi, osavuotiskatsaukset, sijoittaminen, kasvusijoittaminen

Näitä lukuja katsellessa HubSpotista siis muodostuu varsin positiivinen kuva.

On kuitenkin hyvä muistaa, että HubSpot on yritys joka tekee tappiota. Neljännellä vuosineljänneksellä tappiota syntyi 13,8 miljoonaa dollaria. Tulos oli tappiollinen 13 sentillä osakkeesta ja positiivinen tulosyllätys tarkoittaa sitä, että tappio oli 7 senttiä odotuksia pienempi.

HubSpotilla on lisenssipohjainen digitaalinen tuote, jolla on digitaalisen tuotteen ominaisuudet. Näitä ominaisuuksia ovat korkeat kiinteät kustannukset ja alhaiset muuttuvat kustannukset. Jos ostat auton tulee siitä paljon kuluja autonvalmistajalle, koska auto tarvitsee valmistaa. Jos ostat HubSpotin lisenssin tulee siitä vähän kuluja HubSpotille, koska tuote on jo valmis. Tämän takia tappiollisesta tuloksesta ei tarvitse olla ainakaan vielä tässä vaiheessa turhan huolissaan.

Vastuunrajoitus: kirjoittaja omistaa HubSpotin osakkeita. 

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Tilitoimistoyhtiö Talenomilla on vahvat kasvuajurit

Seuraava artikkeli
yritysten investoinnit Suomi talous

Teknologiateollisuus: Suomessa ei kannata investoida