Blokin ideana on pitää välityksen kustannukset alhaisina automatisaation avulla. Yrityksen kehittämä alusta automatisoi lähes kaikki asunnon myyntiin liittyvät rutiiniprosessit.
Tosin alhaiset välityskustannukset syntyvät myös siitä, että asunnonmyyjä hoitaa itse asuntonsa esittelyt. Blok hoitaa kaiken muun: kerää tarvittavat asiakirjat, luo asuntoilmoituksen ja laatii kauppakirjat automaattisesti. Lisäksi Blok hoitaa asunnon valokuvauksen ja markkinoinnin.
Yrityksen verkkopalvelussa myyjä voi suunnitella näyttöjen aikataulut sekä seurata ja käsitellä saapuneita tarjouksia.
”Asunnon esittelee sen omistaja, sillä hän tuntee sen parhaiten”, Blokin toimitusjohtaja Rudi Skogman kertoo.
Asunnonmyyjälle Blokin lisäarvo syntyy alhaisesta välityspalkkiosta, mikä on 0,75 prosenttia asunnon velattomasta myyntihinnasta. Esimerkiksi Helsingissä asunnonvälittäjän keskimääräinen palkkio on 3,67 prosenttia.
Yhtiö väittää myös saaneensa kohteistaan keskiarvoa korkeampia välityshintoja. Tämä johtuu Skogmanin mukaan siitä, että Blok panostaa paljon asuntojen markkinoimiseen, ja se ottaa muun muassa jokaisesta kohteesta 3D-kuvat.
Tällä viikolla Blok kertoi saaneensa merkittävän lisärahoituksen. Mediatalo Bonnier ja pääomasijoittaja Lifeline Ventures ovat sijoittaneet yritykseen 1,6 miljoonaa euroa yhdessä aiemmin Blokiin sijoittaneiden saksalaisen pääomasijoitusrahasto Picus Capital GmBhn, Evlin perustajan ja pääomistajan Henrik Andersinin sekä Supercellin entisen markkinointijohtajan Erlend Christoffersenin kanssa.
Blok valittiin tammikuun lopun Asuntomarkkina 2018 -tapahtumassa vuoden innovaatioksi. Wired-lehden brittiversio nosti Blokin 100 kuumimman eurooppalaisen startupin joukkoon syksyllä 2017.
Yksi asia Blokin konseptissa kuitenkin mietityttää. Haluavatko ostajat todellakin tutustua asuntokohteeseen omistajan ollessa läsnä?