Analyytikko: Korona moukaroi Finnairia raskaasti, tulossa ruma tulosraportti

Finnair painui tappiolle toisella vuosineljänneksellä. Myös kolmannelta vuosineljännekseltä on syytä olettaa kovaa tappiota.
Finnair lentokone lento lentoyhtiö sijoittaminen Finnair lentokone lento lentoyhtiö sijoittaminen
Finnair osakekurssi sijoittaminen talous pörssi

Finnair päivitti ensi maaliskuun loppuun päättyvän lentoliikenteen talvikauden liikenneohjelmaansa heikentyneen kysyntätilanteen mukaisesti. Samalla liikenneohjelman ulkopuolelle jäävät lennot on peruttu. Yhtiö ei voi lentää kaikkia alun perin suunnitelmassamme olleita lentoja, sillä matkustusrajoitukset ja koronatilanne ovat vaikuttaneet voimakkaasti lentojen kysyntään.

Korona kuristaa yhtiötä siis edelleen.

Lentoyhtiön toisen vuosineljänneksen tulos oli odotetusti historiallisen huono. Liikevaihto laski 91 prosenttia vertailukaudesta ja oli hieman alle 69 miljoonaa euroa.

Vertailukelpoinen liiketulos oli reippaasti pakkasella -174 miljoonassa eurossa, kun vuosi sitten Finnair teki vielä positiivista 47 miljoonan euron tulosta.

Viime viikolla yhtiö kertoi massiivisista henkilöstövähennyksistä. Koronapandemian aiheuttamien dramaattisten markkinamuutosten vuoksi Finnair vähentää Suomessa noin 600 työpaikkaa. Henkilöstövähennykset toteutetaan maaliskuun 2021 loppuun mennessä.

”Finnairin Q3:n tulos- ja kassavirtalaskelma tulevat olemaan koronapohjaisten syiden takia rumaa luettavaa, vaikka yhtiö onkin tehnyt voitavansa kulujen alentamiseksi”, arvioi Inderesin analyytikko Antti Viljakainen artikkelissaan.

Inderes ennustaa Finnairille kolmannella vuosineljänneksellä 166 miljoonan euron liiketappion, kun toisella vuosineljänneksellä tappio oli 174 miljoonaa euroa.

”Arviomme mukaan myynnin kasvu ei pienennä juurikaan tappiota, sillä kapasiteetin ylösajo kvartaalin alussa ja alasajo kvartaalin lopussa on aiheuttanut ylimääräisiä kuluja”, Viljakainen ennustaa.

Haasteena on myös kassavirta. Viljakaisen mukaan kassatilannetta heikentävät vielä asiakkaille lentojen peruutuksista maksetut palautukset ja luultavasti kvartaalin lopulla lähes olemattomaksi kutistunut uusien lippujen myynti.

”Finnairin kassan arvioimme silti pysyneen toistaiseksi hyvänä vajaassa miljardissa eurossa, kun yhtiö jatkoi Q3:lla likviditeettiä turvanneita järjestelyjä (mm. yhden A350-koneen 100 MEUR pääomaa vapauttanut myynti ja takaisinvuokraus ja mahdollisesti myös alkuvuodesta sovittujen lainojen nostoja).”

Viljakaisen mukaan Finnairin lentojen määrä on nyt noin 20 prosenttia alle normaalitason. Hänen mukaansa on mahdollista, että tällä volyymillä yhtiö pystyy supistamaan liiketappiotaan talvikauden aikana vain hieman Q2:n ja Q3:n tasoista.

Kun asiat pitkittyvät, ne mutkistuvat.

Suomen valtio ei ole keventämässä Euroopan tiukimpia matkustusrajoituksiaan, eikä siten mahdollista Finnairille kilpailijoiden veroista toimintaympäristöä. Inderesin analyytikko arvioi, että pahimmillaan Finnairin heikompi kilpailuasema voi johtaa pysyviin markkinaosuuksien menetyksiin. Se taas johtaisi Finnairin ”rakenteelliseen supistumiseen”, joka taas vaikeuttaisi muuan muassa yhtiön koronakriisissä kasvavan velkalastin hoitoedellytyksiä.

Lisäksi viimeistään keväällä Finnairin on välttämätöntä saada myös liikennettä laajemmin käyntiin, jotta likviditeetti pysyy riittävänä eikä yhtiön lisäpääomistustarve nouse konkreettiseksi keskustelun aiheeksi, Viljakainen pohtii.

Viljakaisen mukaan Finnairin osakkeen suuntaa määräävät kysynnän elpymisen liikkeellelähdön aikataulu sekä toisaalta pandemian yhtiölle aiheuttamien rakenteellisten kolhujen syvyys.

Inderesin suositus Finnairin osakkeelle on vähennä ja osakkeen tavoitehinta on 0,45 euroa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Nordea pankki talous

Nordealla asuntolainojen ennätyssyksy - suomalaiset viihtyvät korona-aikana kotona

Seuraava artikkeli
HopLop sisäleikkipuisto talous

Tappiollinen seikkailupuistoketju HopLop ajautui yrityssaneeraukseen