Sijoitusuutiset

Sähköautobuumin seuraus: yritykset listautuvat jopa ilman liikevaihtoa

Nollanumeroinen liikevaihto ja 10-numeroinen markkina-arvo ovat sähköautoja valmistaville pörssiyrityksille nykyään arkipäivää.

Sähköautoista povataan tulevaisuudessa autoalan uutta normia, mutta vielä toistaiseksi sähköautojen markkinat ovat aivan lapsenkengissä. Esimerkiksi konsulttiyhtiö McKinseyn keräämän sähköautoindeksin mukaan vuonna 2019 vain noin 2,5 myydyistä kevyistä ajoneuvoista oli sähköautoja.

Tämä ei kuitenkaan ole hidastanut sijoittajia, jotka ovat viime vuosina rynnänneet ostamaan sähköautoja kehittävien yhtiöiden osakkeita. Esimerkiksi sähköautoalan suurimpiin nimiin kuuluvan Teslan markkina-arvo on noussut tänä vuonna satoja prosentteja lähes 400 miljardiin dollariin, vaikka yritys on vasta aivan hiljattain kääntynyt ensimmäistä kertaa voitolliseksi.

Vaikka Teslaa onkin vuosia pidetty malliesimerkkinä hype-yhtiöstä, jonka lupaukset suurista tuotoista hamassa tulevaisuudesta ovat sijoittajille tärkeämpiä kuin tämän hetken tulokset, on Tesla sähköautoyhtiöiden mittapuulla jopa poikkeuksellisen vakaa yritys; Teslalla oli kuitenkin vuonna 2019 noin 25 miljardin dollarin liikevaihto ja yritys on kasvanut nopeasti vuosien varrella.

Teslan suosion vanavedessä pörssiin on kuitenkin alkanut hakeutumaan myös useita sellaisia sähköautoalan uusia toimijoita, joiden liikevaihto on niin kaukana Teslasta kuin se vain voi olla: nollassa.

Sähköautoyhtiöiden tilanne muistuttaa IT-kuplaa

Talouslehti Wall Street Journal teki hiljattain laajan selvityksen, jossa lehti listasi kaikki pörssiyhtiöt vuodesta 1993 lähtien, jotka ovat listautuneet pörssiin vähintään miljardin dollarin arvoisina ilman merkittävää liikevaihtoa. Merkittävän liikevaihdon rajana Wall Street Journal piti puolta miljoonaa dollaria.

Listaus osoittaa, että viimeisen vajaan kymmenen vuoden aikana kaikki yli miljardin dollarin arvoisina listautuneet olemattoman liikevaihdon yhtiöt ovat toimineet joko bioteknologian tai sähköautojen parissa. Sähköautojen osalta tilanne on eskaloitunut vasta tänä vuonna, kun uusiutuvilla energialähteillä toimivia rekkoja kehittävät Nikola ja Hyliion ovat listautuneet ilman merkittävää olemassa olevaa liiketoimintaa. Lisäksi listalle on todennäköisesti tulossa tänä vuonna vielä neljä uutta yritystä, jotka ovat kaikki parhaillaan listautumassa pörssiin SPAC-yhtiöiden kautta. Näitä yrityksiä ovat Canoo, Quantum-Scape, Lordstown ja Fisker.

Perinteisesti uudet yritykset ovat ensin kokeilleet liiketoimintamalliaan käytännössä ja vasta kauan sen jälkeen alkaneet pohtimaan pörssilistautumisen mahdollisuutta. Uusien sähköautoyhtiöiden kohdalla tilanne on kuitenkin kääntynyt päälaelleen: nyt uudet yritykset hakeutuvat ensin pörssiin ja vasta sen jälkeen kokeilevat, toimiiko heidän liikeideansa oikeasti käytännössä. Pilviin kohonneiden arvostuskertoimien perusteella tilanne ei kuitenkaan näytä juuri huolettavan sijoittajia.

Huoleen saattaisi kuitenkin olla aihetta, sillä Wall Street Journalin saman analyysin perusteella vastaavanlaisten yhtiöiden ryntäys pörssiin nähtiin viimeksi 2000-luvun vaihteessa. Tuolloin pörssiin hakeutui lyhyessä ajassa suuri määrä erilaisia teknologia-alan yhtiöitä, joiden markkina-arvot kohosivat pilviin, vaikka yhtiöiden varsinainen liiketoiminta oli lähes olematonta.

Näistä yhtiöistä suurimmaksi kuplaksi osoittautui lopulta valokuitukaapeleita kehittänyt Corvis, jonka markkina-arvo nousi vuonna 2000 listautumispäivän päätteeksi 28 miljardiin dollariin. IT-kuplan puhkeamisen jälkeen yhtiön osakekurssi kuitenkin romahti elokuuhun 2001 mennessä noin 98 prosenttia.

Yhtiöiden tulevaisuudenlupaukset ovat valtavia

Vaikka monien sähköautoyhtiöiden liikevaihto on olematonta, ovat niiden itse maalaamat ennusteet tulevaisuuden liikevaihdosta hurjia.

Otetaan muutamia esimerkkejä.

Tanskalaisen autosuunnittelija Henrik Fiskerin luoma Fisker aikoo aloittaa ensimmäisen ajoneuvomallinsa tuotannon loppuvuodesta 2022. Fiskerin liikevaihto on tällä hetkellä pyöreät nolla euroa, mutta silti yhtiö kertoi sijoittajille viime heinäkuussa, että se uskoo tekevänsä vuonna 2024 noin 10,6 miljardin dollarin liikevaihdon sekä valmistavansa 175 000 uutta ajoneuvoa.

Vuosi sitten perustettu Lordstown Motors taas aikoo aloittaa ensimmäisen ajoneuvomallinsa myynnin ensi vuonna. Yhtiö ennustaa liikevaihtonsa sekä myyntinsä olevan tänä vuonna pyöreä nolla, mutta vuosi 2024 näyttää myös Lordstownin ennusteissa valoisalta: yhtiö visioi myyvänsä tuolloin 107 000 ajoneuvoa ja tekevänsä 5,8 miljardia dollaria liikevaihtoa.

Rekkojen sähköistämiseen erikoistunut Hyliion on edellisistä poiketen onnistunut jo käynnistämään varsinaisen liiketoimintansa, vaikkei myynnin määrä vielä huimaakaan päätä: yhtiö ennusti kesäkuussa tuottavansa vuoden loppuun mennessä noin miljoonan dollarin edestä liikevaihtoa. Silti myös Hylioonin visioissa yhtiön liikevaihto kasvaa vuoteen 2024 mennessä lähes 2,1 miljardiin dollariin.

Valikoitujen sähköautoyhtiöiden omat ennusteet liikevaihdon kehittymisestä.

Yllä olevaan kaavioon on koottu myös muiden Wall Street Journalin listaamien yritysten omat liikevaihtoennusteet. Kaikki ennusteet perustuvat yhtiöiden tänä vuonna itse esittämiin arvioihin liiketoimintojensa tulevasta kehityksestä. Kuten kaaviosta näkyy, ovat kaikki yhtiöt yksimielisiä siitä, että juuri heidän oma liikevaihtonsa tulee lähivuosina nousemaan tyhjästä miljardeihin.

Riittääkö edes alan kasvu täyttämään suuret lupaukset?

Keskeisin kysymys hurjia kasvuennusteita antavien sähköautoyhtiöiden tulevaisuuden kannalta on se, miten paljon sähköautot pystyvät lopulta valloittamaan markkinoita perinteisiltä ajoneuvoilta.

Analyytikot ovat lähes yksimielisiä siitä että sähköautojen myynti tulee pitkällä tähtäimellä kasvamaan huomattavasti nykyisestä, mutta lyhyen aikavälin muutosten ennustaminen on lähes mahdotonta. Esimerkiksi artikkelin alussa kuvatun McKinseyn sähköautoindeksin mukaan kevyiden sähköautojen myynti kasvoi vuoden 2018 aikana peräti 68 prosenttia, kun taas vuotta myöhemmin kasvua oli vain yhdeksän prosenttia vuodentakaisesta.

Sähköautojen myyntiluvut ovat hyvin alttiita ulkoisille voimille, sillä esimerkiksi öljyn hinnan heittelyt ja autoiluun liittyvät poliittiset päätökset heilauttavat herkästi sähköautojen myyntiä. Esimerkiksi Kiinassa sähköautojen myynnin nopea kasvu päättyi kuin seinään vuonna 2019, jolloin McKinseyn mukaan Kiinan keskushallinto leikkasi sähköautoihin liittyviä hankintatukia.

Markkinoiden kasvamisen lisäksi on hyvä muistaa, että myös moni perinteisiä ajoneuvoja valmistavista yrityksistä on jo onnistunut saamaan omat sähköautojen tuotantolinjansa käyntiin. Esimerkiksi vuonna 2019 maailman kymmenestä myydyimmästä sähköautobrändistä puolet oli perinteisiä autobrändejä: BMW, Nissan, Volkswagen, Hyundai ja Renault.

Ennalta-arvaamattomien markkinoiden lisäksi uusien yhtiöiden pitäisi myös hallita oma liiketoimintansa, mikä ei ole itsestäänselvää yhtiöille, jotka eivät ole vielä edes saaneet ensimmäisiä tuotantolinjojaan rakennettua.

Hyvän esimerkin tällaisista ongelmista tarjosi viime syyskuussa Nikola, joka joutui keskelle laajaa kohua, kun yhtiön osakkeita shorttaava tutkimusyhtiö julkaisi pitkän listan erilaisia harhaanjohtamissyytöksiä yhtiötä vastaan. Syytösten keskeinen viesti oli, että Nikolan johto on toistuvasti liioitellut oman liiketoimintansa tasoa houkutellakseen yhtiöön mukaan uusia sijoittajia. Kohu johti lopulta Nikolan perustaja Trevor Miltonin eroon ja ainakin kahteen eri viranomaistutkintaan Yhdysvalloissa, jotka ovat yhä kesken.

Seuraavat vuodet tulevat näyttämään, kuinka moni uusista sähköautoyhtiöistä onnistuu lopulta täyttämään sijoittajien odotukset. On kuitenkin todennäköistä, että ainakin osa sähköautobisnekseen mukaan lähteneistä sijoittajista joutuu lopulta pettymään karvaasti, kun kaikki pörssiin kilpaa juosseista yrityksistä eivät pystykään täyttämään yltiöoptimistisia lupauksiaan.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös