Teknologiayhtiö Vincit laajentaa yrityskaupalla Yhdysvaltojen liiketoimintaansa
Tavaratalo Kärkkäinen menetti jälleen kumppanin – vaatemerkki Makia Clothing irtisanoo yhteistyön
5 suurta innovaatiota

Tavaratalo Kärkkäinen menetti jälleen kumppanin – vaatemerkki Makia Clothing irtisanoo yhteistyön

Makia Clothing irtisanoo yhteistyön tavaratalo Kärkkäinen Oy:n kanssa.
Makia Clothing vaatemerkki Makia Clothing vaatemerkki

Makian mukaan yhteistyöstä irtisanoutumisen syynä ovat Kärkkäinen-tavaratalon omistajan arvot ja toiminta sosiaalisen median kanavissa. Kärkkäisen omistaja ja toimitusjohtaja on Juha Kärkkäinen.

Makia on joutunut selittelemään yhteistyötään Kärkkäisen kanssa jo jonkin aikaa. Etenkin sosiaalisessa mediassa keskustelu on käynyt välillä kuumana ja moni on kritisoinut Makiaa.

“Uskomme, että kaikille ihmisille pitää antaa mahdollisuus parantaa toimintaansa ja käytöstään. Aikaisemmat päätökset perustuivat tähän. Emme vain halunneet kääntää selkäämme ja juosta karkuun. Päätöstä on vaikeuttanut se, että meille pienenä yhtiönä Kärkkäisen tuoma liikevaihto on ollut merkittävä. Lisäksi yhteistyö tavaratalon operatiivisen johdon ja henkilöstön kanssa on toiminut koko ajan kiitettävän hyvin”, Makian luova johtaja Totti Nyberg sanoo.

Nyberg kertoo, että se on antanut Kärkkäinen Oy:n omistajalle mahdollisuuden korjata toimintaansa, mutta sitä ei tapahtunut.

”Lisäksi hän ei ole missään yhteydessä pyytänyt anteeksi, katunut lausuntojaan tai oikonut vastuuttomia mielipiteitään. Emme saaneet muutettua asioita sisältäpäin, vaikka uskoimme siihen pystyvämme. Siltä osin kritiikki meitä kohtaan oli oikeutettua, olimme väärässä. Suomessa kaikilla on sananvapaus, mutta me vedämme omalta osaltamme rajan nyt tähän”, Nyberg sanoo.

Makialle suvaitsevaisuus on tärkeä arvo.

“Siitä asti kun perustimme Makian, meille on ollut täysin selvää, että haluamme kohdella asiakkaitamme samalla tavalla kuin kohtelemme ystäviämme tai uusia tuttaviamme. Tasa-arvoisesti, kunnioittavasti ja osana yhtä suurta perhettä. Meille perhe tarkoittaa sitä, että siellä kaikki ovat samanarvoisia ja yhtä tärkeitä, oli heidän ikänsä, etnisyytensä, uskontonsa, sukupuolensa tai muut vastaavat tekijät mitä tahansa”, Makian brand director ja perustaja Joni Malmi sanoo.

Makian tuotteita on myyty Kärkkäisen tavarataloissa vuodesta 2013 alkaen. Aivan hetkessä tuotteet eivät tavaratalon valikoimista poistu.

“Jo tehdyt avoimet tilaukset sekä ennakkoon myydyt tuotteet toimitetaan sovitusti. Mutta uusia tilauksia emme ota heiltä enää vastaan”, Nyberg sanoo.

Vuonna 2001 perustettu Makia on Helsingin Punavuoresta alkunsa saanut katuvaatemerkki. Sen ensimmäinen mallisto tuli kauppoihin vuonna 2007. Tällä hetkellä Makiaa myydään yli 20 maassa ja yli 400:n tuotteen mallistossa on kattava valikoima sekä naisille, miehille että lapsille.

Aikaisemmin esimerkiksi tekstiilialan yritys Finlayson on lopettanut yhteistyön Kärkkäisen kanssa. Yhteistyö loppui vuonna 2015. Finlayson perusteli päätöstään sillä, että Kärkkäisen omistajat olivat antisemitistisiä ja maahanmuuttovastaisia näkemyksiä esittäneen Magneettimedian takana.

”Tämä julkaisu levittää vastenmielistä ja ahdasmielistä propagandaa”, totesi Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

Muita aiemmin Kärkkäisen kanssa lopettaneita ovat Fiskars, Otava ja Tammi.

Vuonna 2017 julkaistussa KauppaSuomi-lehden artikkelissa Juha Kärkkäinen kertoi pitävänsä ikävänä sitä, että Kärkkäisen nimeen lyödään ääriajattelun leima.

”Meillä on toki vahvat mielipiteemme ja liikeyrityksenä uimme vahvasti valtavirtaa vastaan, mutta ääriajattelijoita emme ole niin kuin media yrittää meitä leimata. Toimimme reilusti kaikkia osapuolia kunnioittaen Suomen lakien mukaisesti”, Kärkkäinen totesi.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
AArizona USA osavaltio talous

Teknologiayhtiö Vincit laajentaa yrityskaupalla Yhdysvaltojen liiketoimintaansa

Seuraava artikkeli
innovaatiot ja kasvu

5 suurta innovaatiota