Oma talous

Komponenttipula ja autoilun muuttuminen rassaa merkkiuskollisuutta

Toyotalla on yhä merkkiuskollisimmat asiakkaat, mutta autoalalla vallitsevat muutokset ravistelevat myös uskollisimpia asiakkaita.

Kenellekään tulee tuskin yllätyksenä se, että Toyotalla oli yhä vuonna 2021 kaikista uskollisimmat asiakkaat. Toyotan asema merkkiuskollisten asiakkaiden suosikkina on pitänyt vuodesta toiseen ja Toyota-kuski jatkaa mitä todennäköisemmin japanilaisvalmistajan asiakkaana, kun auton vaihto tulee seuraavan kerran eteen.

Danske Bankin julkaiseman Autobarometrin mukaan 58 prosenttia Toyotalla ajavista autoilijoista aikoo hankkia seuraavaksi autokseen niin ikään Toyotan. Tutkimuksen mukaan keskimääräinen merkkiuskollisuus autoilijoiden keskuudessa on 29 prosenttia, eli Toyotan asiakkaat ovat tuplasti uskollisempia automerkilleen, kuin autoilijat keskimääräisesti.

Keskivertoa merkkiuskollisempia autoilijoita löytyi lisäksi myös saksalaisen premium-automerkkien parista. Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin asiakkaista yli 50 prosenttia kertoi pitäytyvänsä samassa automerkissä myös jatkossa.

Lue myös: Autobarometri 2019 tutkimuksen tulokset

Toyotaa lukuun ottamatta luvut ovat laskussa

Toyota, Audi, BMW ja Mercedes-Benz olivat tutkimuksen ainoat autovalmistajat, joissa merkkiuskollisuus saavutti yli 50 prosentin osuuden. Toyotan asema pysyi viime vuoden tasolla, mutta saksalaiskolmikon kohdalla uskollisuus on pudonnut viime vuodesta. Käytännössä tänä vuonna yhä useampi Audilla, Bemarilla tai Mersulla ajava voisi harkita jatkossa myös muita automerkkejä.

Danske Bankin autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Altti Kuuri muistuttaakin, että auto on harvemmin hankittava hyödyke, minkä vuoksi mieltymykset nihiin muuttuvat hitaasti. Tästä huolimatta muutoksia merkkiuskollisuudessa saattaa olla tulevaisuudessa enemmänkin.

– Nyt näyttää, että merkkiuskollisuudessa on tapahtumassa muutoksia. Tähän voi osittain vaikuttaa myös kiinnostus sähkö- ja hybridiautoihin sekä globaalin komponenttipulan erilainen vaikutus eri automerkkeihin, Kuuri tiivistää Danske Bankin julkaisemassa tiedotteessa.

Komponenttipulaa ja uusia käyttövoimia

Autoala on ollut viime vuodet historiallisen suuressa puristuksessa, jossa se on joutunut luomaan nahkaansa uudelleen ympäristöarvojen noustessa yhä enemmän pinnalle. Muutaman viime vuoden aikana autojen käyttövoimat ovat kokeneet vähän merkistä riippuen paikoittain suuriakin muutoksia.

Esimerkiksi Toyota lopetti dieselautojen valmistuksen hyötyajoneuvoja lukuunottamatta kuin seinään vuonna 2018 ja se päätti keskittyä enemmän hybriditeknologiaan. Päätös tuli hyvinkin nopealla aikataululla, sillä asiasta uutisoitiin vain yhdeksän kuukautta ennen tuotannon muutosta.

Tämä merkittävä päätös pakotti diesel-Toyotalla ajavat autoilijat tekemään jonkinlaisia muutoksia seuraavaan autohankintaansa varsin nopealla aikataululla. Isosta päätöksestä huolimatta Toyota on pitänyt pintansa asiakkaidensa suosikkina, eli dieselautojen valmistuksen loppuminen ei ole saanut asiakkaita siirtymään muiden autovalmistajien asiakkaiksi.

Käyttövoimien lisäksi autoalaa kiusaa tällä hetkellä komponenttipula, jonka myötä uusia autoja ei saada kriittisten osien vaikean saatavuuden vuoksi valmistettua toivotussa ajassa. Paikoittain uutta autoa voi joutua odottelemaan jopa 12-18 kuukautta, mikä voi olla monelle asiakkaalle kynnyskysymys automerkin valinnassa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös