Danske Bankin Autobarometri-selvityksen mukaan autoilijoiden merkkiuskollisuus riippuu merkistä – lähes puolet ei ole päättänyt seuraavan auton merkkiä.
Selvityksen mukaan suuri osa suomalaisista autoilijoista tai sellaiseksi aikovista ei vielä osaa sanoa seuraavan autonsa merkkiä.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 21-79-vuotiaat suomalaiset miehet ja naiset. Aineisto on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi.
Lähes puolet ei osaa sanoa, minkä merkkisen auton aikoo ostaa seuraavaksi. Vastaajina kysymyksessä olivat auton omistajat ja henkilöt, jotka suunnittelevat ostavansa auton kolmen vuoden sisällä.
Suosituin merkki seuraavaksi autoksi on barometrin mukaan Toyota, jonka aikoo ostaa seuraavaksi autoksi 11 prosenttia vastaajista. Toyotan suosio saattaa Danske Bankin mukaan kuitenkin laskea, sillä tämän hetkinen auto on Toyota 13 prosentilla vastaajista.
Keskimäärin vastaajista 38 prosenttia aikoo hankkia seuraavaksi autokseen saman merkkisen auton, millä ajaa nyt.
”Suuri osa suomalaisista lähtee autokaupoille kuitenkin avoimin mielin. On tiettyjä brändejä, jotka onnistuvat sitomaan asiakkaansa voimakkaammin itseensä. Selvästi eniten merkkiuskollisuutta löytyy BMW:n, Audin, Toyotan ja Volvon omistajista”, kertoo Danske Financen johtaja Altti Kuuri.
Suomalaiset ovat barometrin mukaan valmiina maksamaan seuraavasta autostaan vähän enemmän kuin vuosi sitten. Yli 30 000 euron auton aikoo hankkia lähes viidennes vastaajista, kun vuosi sitten tämä luku oli 11 prosenttia. Todennäköisimmin ostettava auton hinta asettuu kuitenkin 10 000 – 20 000 euroon, jonka arvioi seuraavan autonsa hinnaksi 31 prosenttia vastaajista.
Kalliimpien autojen ostoa suunnittelevat löytyvät Ruuhka-Suomesta ja iäkkäämmistä kansalaisista.
”Kiinnostavaa on se, mikä vaikuttaa hankittavan auton hintaan. Kyselyn mukaan kalliimman auton hankkivat todennäköisemmin miehet ja Uudellamaalla asuvat. Kaikkein todennäköisimmin yli 30 000 euroa maksavan auton hankkii yli 66-vuotiaat”, Kuuri sanoo.
Seuraava auto on kyselyn perusteella tänä vuonna todennäköisesti joko uusi tai 1-3 vuotta vanha. Molemmat vaihtoehdot valitsi nimittäin 26 prosenttia vastaajista. Alle 36-vuotiaat ostavat selvästi vanhimpia autoja – heistä yli puolet ostaisi vähintään neljä vuotta vanhan auton.
”Kun tarkastellaan aiempien vuosien Autobarometriä, tuloksista paljastuu yllättävä seikka. Uuden tai uudehkon auton hankkimista suunnittelee nyt pienempi osa vastaajista kuin vuonna 2017. Erot ovat pieniä, mutta suunta on yllättävä”, Kuuri sanoo.