Markkinakommentit

Yhdysvaltain vähittäismyynti kasvoi – Inflaatio kuluttajien kiusana

Amerikkalaisten kulutus kasvoi, vaikkakin vähemmän kuin vuoden ensimmäisinä kuukausina.

USA:n vähittäismyynti on yksi tärkeimmistä talouden indikaattoreista. Maan talouskasvu nojaa paljolti yksityiseen kulutukseen. Se muodostaa peräti noin 68 prosenttia Yhdysvaltain bruttokansantuotteesta.

Viimeisimmät vähittäiskaupan luvut julkaistiin eilen tiistaina. Vähittäismyynti kasvoi huhtikuussa 0,9 prosenttia verrattuna maaliskuuhun.

Vähittäismyynti on kasvanut tänä vuonna jokaisena alkuvuoden kuukautena. Kasvu oli tammikuussa 2,7 prosenttia, helmikuussa 1,7 prosenttia ja maaliskuussa 1,4 prosenttia.   

Kulutuksen kasvu näkyi erityisesti ravintoloissa ja baareissa. Myös ajoneuvoihin, huonekaluihin, vaatteisiin ja elektroniikkaan käytettiin suurempia summia. Sitä vastoin laskua näkyi polttoaineen kulutuksessa.

ING:n ekonomisti James Knightley kommentoi vähittäismyyntilukuja. Hänen mielestään ne osoittavat, että kotimainen kysyntä on Yhdysvalloissa edelleen vankkaa. Lukemat ovat samalla vihreä valo Fedin koronnostoaikeille.  

Tiistaina julkaistiin myös vahva lukema teollisuustuotannosta Yhdysvalloissa. Tilaston mukaan teollisuustuotanto kasvoi huhtikuussa 6,4 prosenttia verrattuna vuoden 2021 vertailukauteen. Myös teollisuustuotanto on nyt kasvanut neljä kuukautta peräjälkeen.

Makrotalouden julkistusten lisäksi tiettyjen yhtiöiden tulosraportit näyttävät talouskehityksen suuntaa. Kodintuotteisiin erikoistuneen Home Depotin ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 3,8 prosenttia. Yhtiö nosti näkymiään, vaikka ostomäärät laskivat. Toisaalta kuluttajat käyttivät enemmän rahaa ostokertaa kohden. Se johtui ainakin osittain inflaatiosta eli kallistuneista hinnoista. Home Depotin osavuosikatsaus osoitti, että Yhdysvaltain kuluttajien ja toisaalta asuntomarkkinoiden tilanne oli edelleen vahva tammi-maaliskuussa.

Vähittäiskauppajätti Walmartin tulosraportti kertoo talouden isosta kuvasta. 

Yhtiön liikevaihto kasvoi alkuvuonna, mutta kallistuneet palkka- ja tuotekustannukset heikensivät kannattavuutta. Tilanne on samansuuntainen monella vähittäiskauppa-alan yhtiöllä. Keskiviikkona raportoineen kauppaketjun Targetin liikevaihto kasvoi, mutta tulos jäi pahasti jälkeen ennusteista. Odotuksia heikomman tuloksen syynä oli paljolti kustannusinflaatio.

Kaiken kaikkiaan tiistain vähittäiskauppamyyntilukujen perusteella on havaittavissa, että kulutus on siirtymässä enemmän palveluihin.  JPMorgan Chasen luottokorttidatan perusteella ihmiset käyttävät nyt rahaa muun muassa ravintola- ja viihdepalveluihin. Palvelusektorin kysynnän kasvu ei ole yllätys, vaan kertoo tilanteen normalisoitumisesta koronapandemian kenties pikku hiljaa väistyessä.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Ylös