
Yrityksen tuotto sijoittajalle riippuu viime kädessä yhtiön tuloskehityksestä. Tuloskehitys voi lyhyellä aikavälillä perustua säästöihin ja tehostamiseen, mutta pitkällä aikavälillä se ei riitä. Vain myynnin kasvu luo kestävää tuloskasvua.
Siksi Harvian tuore tulosraportti ei ole huolestuttava, vaikka tuloskehitys jäikin odotuksista.
Loka-joulukuussa yhtiö ylsi kaikkien aikojen myyntiennätykseen, kun liikevaihto kasvoi peräti 29,3 prosenttia vertailukaudesta 51 miljoonaan euroon, ja vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 28 prosenttia. Myös orgaaninen liikevaihdon kasvu oli kova, 21,7 prosenttia.
Analyytikoiden konsensusodotus liikevaihdolle oli hieman alle 47 miljoonaa euroa, joten kasvu oli odotettua vahvempaa.
Harvian oikaistu liikevoitto sen sijaa laski viime vuoden 9,5 miljoonasta eurosta 8,7 miljoonaan euroon. Raportoitu liikevoitto laski viime vuoden 9,2 miljoonasta eurosta 8,4 miljoonaan euroon, kun analyytikot odottivat 11,1 miljoonan euron liiketulosta.
Tuloslasku oli siis yllätys, minkä seurauksena yhtiön osake tuli alas torstaina ja perjantaina yhteensä 9,9 prosenttia.
Yhtiön johdon arvion mukaan Harvian osuus saunamarkkinasta on kasvanut viime vuosina. Tämä kehitys jatkui myös vuonna 2024, mihin vaikutti sekä yhtiön orgaaninen kasvu että heinäkuinen ThermaSol-yrityskauppa.
Harvian osuus saunamarkkinasta vuonna 2024 oli arviolta noin viisi prosenttia, mutta osuus kiuas- ja saunakomponenttimarkkinasta on arviolta yli 20 prosenttia. Yhtiön johto arvioi Harvian olevan globaalin saunamarkkinan johtava toimija.
Kasvua kaikilla myyntialueilla
Yhtiön liikevaihdon kehitystä viimeisellä vuosineljänneksellä vauhdittivat erityisesti kasvu Pohjois-Amerikassa ja APAC & MEA-myyntialueella sekä ThermaSolin osto.
Liikevaihto kasvoi viimeisellä vuosineljänneksellä kaikilla myyntialueilla. Liikevaihdon kasvu oli merkittävää PohjoisAmerikassa sekä APAC & MEA -myyntialueella, kohtalaista Manner-Euroopassa ja vaatimatonta Pohjois-Euroopassa.

Viimeisellä vuosineljänneksellä Harvian liikevaihto kasvoi kaikissa tuoteryhmissä. Höyrytuotteiden voimakas kasvu johtui pääosin höyrygeneraattoreita ja muita höyrytuotteita myyvän ThermaSolin ostamisesta. Saunojen ja kylpytynnyreiden liikevaihtoa vauhditti erityisesti kasvu Pohjois-Amerikassa, sillä suurin osa yhtiön myynnistä alueella tulee saunoista.
Harvian tulosraportti herättää väistämättä kysymyksen, miksi kovasta kasvusta huolimatta oikaistu liikevoitto laski viime vuodesta.
Kasvupanostukset verottavat kannattavuutta
Harvian toimitusjohtaja Matias Järnefelt kertoo, että yhtiö on panostanut tulevaisuuden kasvua edistäviin strategisiin hankkeisiin.
”Näiden kasvua edistävien hankkeiden kulut sekä talven verrattain matalakatteisten kampanjoiden aikaan saama vahva kysyntä vaikuttivat liikevoittomarginaaliimme, joka jäi alle pitkän aikavälin tavoitetason”, hän kertoo.
Toimitusjohtajan mukaan Harvian kannattavuutta heikensivät matalamman katteen kampanjamyynnin suuri osuus erityisesti Pohjois-Amerikassa sekä huomattavat, osin kertaluonteiset myynnin ja markkinoinnin toimenpiteet, kuten useat suuret messut.
Lisäksi yhtiö jatkoi organisaation vahvistamista sekä tuoteportfolion ja innovaatiotoiminnan kehitystä, kuten se on tehnyt koko vuoden ajan.
”Nämä toimenpiteet ovat tärkeitä pitkän aikavälin kasvun ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi, mutta ne lisäävät liiketoiminnan kuluja lyhyellä aikavälillä”, Järnevelt toteaa.
ThermaSol-integraatio eteni hyvin vuosineljänneksen aikana, mutta yrityskaupalla oli kuitenkin pieni negatiivinen vaikutus viimeisen vuosineljänneksen kannattavuuteen, sillä ThermaSolin liikevoittomarginaali on alle konsernin keskitason. Synergioiden täysimääräinen realisoituminen vie odotusten mukaisesti jonkin aikaa, toimitusjohtaja kertoo.
Harvia pyrkii kannattavuuden parantamiseen pitkällä aikavälillä
Inderesin analyytikko Rauli Juva arvioi, että Harvian markkina-aseman vahvistaminen kampanjoilla on yhtiölle järkevä ratkaisu.
Kampanjoiden lisäksi Harvia jatkoi loka-joulukuussa organisaation vahvistamista ja panostamista tulevaan kasvuun, joka näkyi reippaasti kasvaneina kiinteinä kuluina.
Harvian pitkän aikavälin kannattavuustavoite on yli 20 prosentin oikaistu liikevoittomarginaali, kun loka-joulukuussa se jäi 16,5 prosenttiin.
Tämän tavoitteen saavuttaminen on yhtiölle hyvin tärkeää. Yhtiö kuitenkin panostaa kasvuun jatkossakin, joten on epävarmaa, pystyykö yhtiö saavuttamaan kannattavuustavoitteensa lähiaikoina.
”Pohjois-Amerikka ja APAC & MEA ovat edelleen suurimmat kasvun lähteemme ja kasvua edistävien toimenpiteiden tärkein painopiste myös tulevaisuudessa. Ponnistelemme Euroopassa kovasti myynnin kasvattamiseksi, vaikka markkinaolosuhteet eivät ole tuoneet meille myötätuulta”, Järnefelt toteaa.