Inderesin mukaan Nokia puhelinten paluu elvyttää Nokian kuluttajabrändiä, mistä on Nokialle hyötyä yhtiön palatessa kuluttajatuotteiden markkinoille.
Nokia julkisti eilen Barcelonan mobiilimessuilla yhdessä brändilisensointikumppani HMD Globalin kanssa kolme Nokian Android -älypuhelinta sekä nykyaikaisen version 3310-klassikkopuhelimesta. Nokia palaa älypuhelinmarkkinoille lisensoimalla brändinsä HMD Global -yhtiölle ja tuotteiden valmistuksesta vastaa Foxconn. Puhelimet tulevat globaalisti myyntiin yli sadassa maassa Q2:n aikana.
Nokian uusissa Android -puhelimissa on panostettu designiin ja ensiluokkaiseen Android-kokemukseen, kommentoi Inderes puhelimia aamukatsauksessaan.
”Laitteet eivät eroa ominaisuuksiltaan kilpailijoista, vaan keskeisenä erottavana tekijänä on Nokian brändi. Lippulaivamallin julkistusta ei eilen nähty, vaan uudet tuotteet sijoittuvat alempiin hintaluokkiin. Nokia saa HMD Globalin myymistä laitteista lisenssituloja brändin ja teknologioiden käytöstä todennäköisesti muutamia euroja myytyä laitetta kohden”, Inderes toteaa.
Uusien puhelimien taloudellinen hyöty Nokialle on Inderesin mukaan kuitenkin vähäinen.
”Emme odota Nokiapuhelimilla olevan Nokialle sen mittakaavassa merkittävää taloudellista vaikutusta, mutta malli on Nokialle varsin riskitön. Puhelimia tullaan vuositasolla myymään hyvässä skenaariossa joitain kymmeniä miljoonia kappaleita. Jos Nokia-puhelimet saavuttaisivat 5 %:n markkinaosuuden globaalista noin 1,5 miljardin laitteen älypuhelinmarkkinasta, voitaisiin puhua jo suuresta menestyksestä.”
Nokia kertoi eilen odotetusti tuovansa Nokia-brändin ostamansa Withingsin terveysteknologian tuotteisiin. Indresin mukaan Nokian brändin paluu puhelimiin elvyttää samalla Nokian kuluttajabrändiä, mikä helpottaa Nokian paluuta kuluttajatuotteisiin muilla rintamilla.