Miten sinä vietät tämän pääsiäisen? Kurkkaa, mitä maailmalla ja Suomessa kulutetaan pääsiäisenä.
Pääsiäinen tuntuu tekevän hyvää liiketoiminnalle, etenkin kaikissa kristillisissä maissa. Vaikka juhlan alkuperä on uskonnollinen, siitä on muovautunut viimeisen vuosikymmenen aikana kulutuksen juhla. The Market Mogul -sivusto kertoo pääsiäisen olevan Yhdysvaltojen kolmanneksi suurin juhla joulun ja kiitospäivän jälkeen. Kulutus pääsiäisen aikaan on nousussa, johon yritysten kannattaakin toimia ennakoivasti.
National Retail Federation tutkii vuosittain amerikkalaisten kulutusta pääsiäisen aikaan. He odottavat amerikkalaisten kuluttavan yli 18 miljardia dollaria tänäkin pääsiäisenä. NRF ennustaa 81 % amerikkalaista osallistuvan pääsiäisen viettoon ja keskimääräisen kulutuksen olevan 150 dollarin luokkaa. Viime vuoden kulutus oli 152 dollarin paikkeilla.
Suosituimpien ostoksien ennustetaan olevan: makeiset (89 %), ruoka (87 %), lahjat (61 %), vaatteet (48 %) ja kortit (46 %). Amerikkalaiset kertovat viettävänsä pääsiäisen mieluiten kyläillen, juhla-aterian ääressä, käymällä kirkossa tai katsomalla telkkaria.
Amerikassa suurimmat ostokset tehdään alennusmyymälöissä (58.9 %), ostoskeskuksissa (45.8 %) tai internetissä (28 %).
Netin kautta ostettujen lahjojen osuus on nousussa verraten viime vuoden 27 prosenttiin ja vuoden 2016 21 prosenttiin.
Britit viettävät pääsiäisen puutarhassa
Brittien kulutus vuonna 2016 oli 775 miljoonan punnan luokkaa, kertoo Coresight Research. Iso-Britanniassa myytiin viime vuonna noin 80 miljoonaa suklaamunaa ja kiireisin ostospäivä osui Good Fridaylle, eli pitkäperjantaille. Viime vuonna 57 % briteistä otti pääsiäisenä töistä vapaata ja 51 % vieraili sukulaisiaan pääsiäisen aikana. Pääsiäinen on Britanniassa myös puutarhatöiden ja tee se itse -töiden juhlaa ja moni paikallisista häärää säiden suosiessa omassa puutarhassa. Britit kuluttavat pääsiäisenä ruokaan, juomiin, kortteihin ja kukkiin ja moni perhe tekee ostoksensa halvoissa myymälöissä, kuten Lidl.
Suomessa pääsiäinen on ruoan juhlaa
Pääsiäinen on yksi suomalaisten ruokavuoden kohokohdista. Suomessa pääsiäispöytään katetaan perinteisiä ruokia, kuten lammasta, mämmiä ja pashaa. Myös kananmunien kulutus tuplaantuu pääsiäisen aikaan. Tilastokeskus raportoi:
Alkoista myydään 789 000 litraa punaviiniä ja myynnin odotetaan nousevan 31 prosenttia tavanomaisesta viikosta.
Alko kertoo suomalaisten juomien olevan pääsiäisen aikaan astetta korkeampaa laatua.
Ruokailmiöt tutkimuksen mukaan tänä pääsiäisenä suomalaiset uskaltavat koittaa uusia reseptejä ja sitruunalla ja suklaalla maustaminen on yksi kevään kuumimmista trendeistä. 21 prosenttia suomalaisista etsii ennakkoluulottomasti uusia reseptejä ja kokeilee uusia makuelämyksiä perinteisten reseptien iloksi. Karitsa kasvattaa suosiotaan vuosi vuodelta enemmän.
Suomalaiset ovat suklaakansaa ja pääsiäinen on monelle herkkusuulle mieluinen juhla. Yle raportoi suomalaisten makeisten kulutuksen olevan kasvussa. Vuonna 2017 Suomen myydyimmät makeiset olivat Fazerin maitosuklaalevy, Kismet-suklaapatukka ja Tupla Maxi. Pääsiäisenä ostetaan paljon suklaata. Suomen vanhin pääsiäismuna on käsin tehty Mignon-muna. Vuonna 2012 suklaan osuus pääsiäissesongin makeismyynnistä oli lähes puolet, kertoo Ruokakesko.
Tilastokeskus arvioi kiirastorstain ja pitkäperjantain olevan pääsiäisen menoliikenteen vilkkaimpia päiviä ja suosittelee edelleen talvirenkaiden käyttöä. Katso Ylen sivuilta, miten kaupat ovat auki tänä pääsiäisenä.