Markkinatietoa

H&M:n yhtiökokouksessa puitiin vanhoja lupauksia

Ruotsalaisen vaatejätin yhtiökokous pidettiin tiistaina Ruotsissa. Kokouksen ennalta eniten puhuttaneet asiat liittyivät työntekijöiden palkkaukseen.

Muotijätti Hennes & Mauritz piti tiistaina vuosittaisen yhtiökokouksensa Solnassa.

Kokous herätti ennakkoon harvinaisen paljon kiinnostusta myös sijoittajien ulkopuolella. Kansainvälinen Clean Clothes Campaign-verkosto oli tehnyt ennen kokousta ehdotuksen sijoittaa H&M:n kaikki vuoden 2018 voitot yhtiön työntekijöille. Verkosto oli esittänyt yhtiön hallitukselle rahastoa, josta olisi maksettu korvauksia H&M:n alihankkijoilla työskenteleville ihmisille.

Esitys ei mennyt läpi yhtiökokouksessa.

Idean pohjana H&M:n omat lupaukset

Clean Clothes Campaign ei ole tehnyt ehdotustaan aivan tyhjästä, vaan pohjat sille luotiin vähän yllättäen itse H&M:n toimesta.

Vuonna 2013 H&M lupasi Berliinissä pidetyssä kansainvälisessä Living Wage -seminaarissa parantavansa tulevaisuudessa työntekijöidensä asemaa. Vuoteen 2018 mennessä yhtiö aikoo varmistaa, että kaikille sen tuotantoketjussa työskenteleville ihmisille maksetaan elämiseen riittävää palkkaa.

Lupauksista huolimatta H&M ei kyennyt kuitenkaan nostamaan työntekijöidensä palkkaa odotetulle tasolle. Vuonna 2018 Clean Clothes Campaingnin alkaessa selvittää H&M:n projektin etenemistä, vaatejätti olikin poistanut kaiken lupaukseen liittyvän materiaalin esimerkiksi YouTubesta.

Vaatejätin viimeiset vuodet kehnoja

Viime vuodet eivät ole kohdelleet H&M:ää järin lempeästi. Viimeisen neljän vuoden aikana osakkeen hinta on tullut alas lähes 50 prosenttia.

Muotijätin ongelmat ovat olleet paikoittain hyvinkin laajoja. H&M on panostanut viime vuosina vahvasti kivijalkakauppoihin, jotka tuntuvat jäävän nyt nettikauppojen varjoon. Sen sijaan omaa verkkokauppaansa H&M ei ole saanut kilpailijoidensa tasolle.

Lisäksi yhtiötä on jo pidemmän aikaa kiusannut logistiset ongelmat. H&M:n varastot ovat paisuneet myymättömistä vaatteista. Myös varastokirjanpitoon liittyvien uusien logistiikkajärjestelmien kanssa on ollut vaikeuksia.

Myöskään trendit eivät ole nyt yhtiön puolella. Kertakäyttömuoti nähdään monessa paikassa näin ympäristöbuumin aikana punaisena vaatteena. Myöskään yhtiön negatiivinen maine ei varmasti paranna vaatteiden menekkiä.

H&M:n päätti yhtiökokouksessaan myös osingosta. Osinko pysyy ennallaan 9,5 kruunussa osaketta kohden ja se jaetaan kahdessa erässä. Ensimmäinen 4,9 kruunun osinko irtosi keskiviikkona.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Outbound linkkien seuranta

Copyright © 2019 Salkkumedia Oy

Ylös