Yritysuutiset

Kesko kipusi kaikkien aikojen tulosennätykseen – verkkokaupan kasvu ällistyttävää

Kesko pääjohtaja Mikko Helander K-ryhmä
Kesko pääjohtaja Mikko Helander

Keskon verkkokauppa kasvoi viikkotasolla korkeimmillaan jopa 800 prosenttia.

Kauppaketjun ensimmäinen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liiketulos oli kaikkien aikojen paras poikkeustilanteesta huolimatta. Liikevaihto kasvoi katsauskaudella 5,8 prosenttia ja oli 2,54 miljardia euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 65 miljoonaa euroa ja se kasvoi 7,6 miljoonaa euroa viime vuodesta.

Tulos ylitti hieman analyyttikoiden odotukset. Konsensusennuste tammi-maaliskuun vertailukelpoiselle liikevoitolle oli 64,1 miljoonaa euroa.

“Vuosineljänneksen alkupuolella Keskon myynti oli vahvaa kaikilla toimialoilla”, kertoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Päivittäistavarakaupassa Keskon liikevaihto kasvoi 4,6 pronsettia ja vertailukelpoinen liikevoitto nousi 60,4 miljoonaan euroon. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa kasvu jatkui sekä rautakaupassa että Onnisen teknisessä tukkukaupassa, liikevaihto kasvoi 6,8 prosenttia ja vertailukelpoinen liikevoitto nousi 9,3 miljoonaan euroon. Autokaupassa liikevaihto kasvoi 11,0 prosenttia yritysostojen myötä, mutta laski vertailukelpoisesti 4,6 prosenttia. Autokaupan vertailukelpoinen liikevoitto laski 6,1 miljoonaan euroon.

Koronaepidemia alkoi pääjohtajan mukaan vaikuttamaan toimintaan merkittävästi maaliskuun puolivälistä alkaen.

Kesko osakekurssi pörssi sijoittaminen talous

“Päivittäistavarakaupassa koronaepidemian vaikutukset vaihtelevat. Kesko on pystynyt kauppiasmallin avulla ketterästi vastamaan poikkeustilanteeseen. Ruoan vähittäismyynnin kasvu on ollut vahvaa sekä K-ruokakaupoissa että K-ruoka.fi-verkkokaupassa. Maaliskuussa K-ruokakauppojen päivittäistavaramyynti kasvoi kaikissa ketjuissa ja kasvu oli  9,8 %. “

Keskon verkkokaupan kasvu on ollut todella kovaa.

“Ruoan verkkokaupassa olemme pystyneet nopeasti kasvattamaan kapasiteettia, ja K-ruoka.fi:stä on tullut Suomen suurin ruoan verkkokauppa. Verkkokaupan kasvu on ollut korkeimmillaan yli 800 prosenttia viikkotasolla”, Helander kertoo.

Ravintoloiden, koulujen ja työpaikkojen sulkemisen seurauksena Kespron myynti on viime viikot ollut noin 50 prosenttia normaalitasosta. 

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myyntiin epidemia on Helanderin mukaan toistaiseksi vaikuttanut vain vähän.

“Rautakaupan kuluttaja-asiakasmyynti on kehittynyt hyvin Suomessa ja Ruotsissa. Myös yritysasiakaskaupassa myynti on säilynyt hyvällä tasolla. Onnisen myynti on kehittynyt toistaiseksi erittäin hyvin.  Sen sijaan Baltiassa myynti kääntyi laskuun, mikä johtui erityisesti rajoitustoimista johtuvista kauppojen sulkemisista Liettuassa.”

Autokaupassa kysyntä on kuitenkin heikentynyt merkittävästi. Uusien autojen ja vaihtoautojen myynti on laskenut, huolto- ja varaosapalveluiden myynti on puolestaan säilynyt lähes normaalilla tasolla.

Helanderin mukaan Kesko on ryhtynyt toimimaan poikkeustilanteen vaatimalla tavalla kaikissa toiminnoissa.

“Keskeistä on asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden varmistaminen. Lisäksi olemme keskittyneet turvaamaan hankinta- ja toimitusketjujen toiminnan. Kassavirran varmistamiseksi olemme sopeuttaneet kustannuksia muun muassa henkilöstöä lomauttamalla, sopeutamme investointien rahavirran vuonna 2020 alle 200 milj. euron sekä olemme lisänneet rahoituksen saatavuutta. Tämän lisäksi olemme kiinnittäneet erityistä huomiota myös myyntisaamisten turvaamiseen sekä rahoituksen varmistamiseen.”

Kesko on katsauskaudella aloittanut strategisen tarkastelun Baltian ja Valko-Venäjän liiketoiminnoista. 

Hallituksen alkuperäisen ehdotuksen mukaisesti osinkoa esitetään maksettavaksi 2,52 euroa osakkeelta kahdessa erässä sekä esitetään osakesplittiä, jossa yhtä vanhaa osaketta kohti annetaan kolme uutta osaketta.

Koronaepidemiasta ja talouden maailmanlaajuisesta epävarmuudesta johtuen Kesko arvioi jatkuvien toimintojen vertailukelpoisen liikevoiton vuonna 2020 olevan haarukassa 400 – 450 miljoonaa euroa ja näin ollen jäävän jonkin verran vuoden 2019 vertailukelpoisesta liikevoitosta, joka oli 461,6 miljoonaa euroa.

Yhtiö ei anna liikevaihdon kehitystä koskevaa ohjeistusta.

Kesko arvioi ruoan kysynnän kuluttajakaupassa jatkuvan hyvänä koronapandemiasta johtuvasta poikkeustilanteesta huolimatta. Myynnin yhtiö ennakoi kasvavan sekä päivittäistavarakaupoissa että erityisesti ruoan verkkokaupassa. Foodservice-liiketoiminnassa ja käyttötavarakaupassa myynnin ennakoidaan laskevan.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynnin kehityksen arviointi on tässä tilanteessa vaikeaa. Yleisen taloustilanteen heikkenemisen ennakoidaan heijastuvan yritysasiakasmyyntiin. Lisäksi kauppojen aukiolonsääntely vaikuttaa rakentamisen ja talotekniikan kaupan maakohtaisiin myynnin kehityksiin. Autokaupassa sekä uusien että käytettyjen autojen myynnin Kesko ennakoi laskevan vuodesta 2019.

Heikentyneestä taloustilanteesta johtuen Kesko on käynnistänyt laajat kustannussopeutukset kannattavuuden ja kassavirran turvaamiseksi. Kustannussopeutuksia toteutettaan henkilöstöä lomauttamalla ja sopeuttamalla laajasti muita kustannuksia.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös