Talouden trendit

Suomalaisyritys siirsi tuotannon Virosta takaisin Suomeen – taustalla kolme syytä

Ulkoaltaita myyvä turkulaisyhtiö siirsi vuoden alussa sähkölämmitteisten ulkoaltaidensa tuotannon kokonaisuudessaan Suomeen.

”Kun huomioi työn laadusta saatavan lisäarvon ja kuljetuskustannukset, kotimainen tuotanto on hinnaltaan kilpailukykyistä”, sanoo toimitusjohtaja Ilkka Haapaniemi.

Työn laatu, asiakkaan elämän helpottaminen ja pienemmät kuljetuskustannukset. Siinä syyt, jotka saivat turkulaisen designulkoaltaita myyvän Drop Design Poolin siirtämään tuotantonsa Suomeen.

Tammikuun alusta alkaen kaikki yrityksen sähkölämmitteiset altaat on valmistettu kotimaisen perheyritys Nordic SPAn tehtaalla Salossa. Aiemmin altaat valmistettiin Virossa.

Drop Design Poolin yhteistyö suomalaisvalmistajan kanssa alkoi vuosi sitten. Ensin Drop kokeili yhden mallin valmistusta kotimaassa.

”Sen kokemuksen perusteella, mikä meillä oli yhteistyöstä, päätimme siirtää kaikkien sähkölämmitteisten altaidemme tuotannon Suomeen. Kuljetuskustannukset pienenivät jonkin verran, mutta vielä enemmän arvostamme työn laadusta saatavaa lisäarvoa. Kun nämä asiat ottaa huomioon, kotimaisen tuotannon hinta on aivan kilpailukykyistä”, Haapaniemi kertoo.

Tärkeä siirtoperuste oli myös se, että Salon tehtaalla altaat voidaan valmistaa täysin valmiiksi, ja niiden toiminta testataan tehdasolosuhteissa ennen asiakkaalle lähettämistä. Aiemmin allas, lämmitin ja pumppu toimitettiin asiakkaalle irrallisina, ja asiakas itse tai hänen tilaamansa asentaja hoitivat altaan kokoamisen.

Drop Design Poolin tuotannon siirto Saloon toi heti Oy Nordic SPA Ltd:n tehtaalle viisi uutta työpaikkaa ja määrän uskotaan kasvavan jatkossa.

Tuotannon siirto kotimaahan vaikutti jonkin verran tuotteiden myyntihintaan, mutta toisaalta asiakas säästää nyt altaan asennuskustannuksissa. Näin ollen loppuhinta pysyi kutakuinkin samana.

Haapaniemi uskoo, että kotimaisuus on valttia myös silloin, kun elämä koronaepidemian jälkeen alkaa palailla takaisin normaaleille raiteilleen.

”Kotimaisuutta ja paikallisuutta arvostetaan luultavasti jatkossa yhä enemmän. Aika näyttää, jäävätkö myös vaikutukset ihmisten vapaa-ajanviettotapoihin pysyvämmiksi: aletaanko suosia enemmän kotimaanmatkailua, staycation-tyyppistä lomailua ja kotiin panostamista. Kyselyitä altaista tulee jatkuvasti, mikä osoittaa, että juuri nyt ihmiset haluavat satsata koteihinsa”, Haapaniemi toteaa.

Kommentoi
Ylös
>