Yritysuutiset

Facebookin vastainen boikotti kasvaa yhä – osakekurssi päätyi jyrkkään laskuun

Facebook ryvettyy jälleen kerran kohussa, joka paisuu kuin pullataikina. Boikotin vaikutukset ovat nähtävissä selvästi osakekurssista.

SalkunRakentaja kertoi toissapäivänä Facebookin vastaisesta boikotista, johon oli tuolloin liittynyt jo useita yrityksiä. Nyt mainosboikotti on kasvanut entisestään saaden mukaan isoja ja tunnettuja yrityksiä.

Boikotin taustalla on, ettei Facebook ole poistanut presidentti Donald Trumpin väkivaltaan yllyttävää postausta palvelusta.  Tästä suivaantuneena useat yhdysvaltalaiset kansalaisoikeusjärjestöt ovat kehottaneet yrityksiä boikotoimaan yleisesti Facebook- ja Instagram-mainontaa.

Aiemmin boikottiin oli jo liittynyt liuta tunnettuja yhtiöitä ja brändejä BMW:n, HP:n ja Pepsin johdolla. Perjantaina lista sai jatkoa mm. teleoperaattori Verizonista, kulutustuotteita tuottavasta Unileveristä sekä virvoitusjuomayhtiö Coca-Colasta.

Boikotti näkyy jo osakekurssissa

Alati kasvava boikotti on säikyttänyt sijoittajat. Perjantaina Facebookin osake oli yli 8 prosentin laskussa. Kaikkiaan osake on laskenut kolmessa päivässä noin 11 prosenttia.

Toisaalta Facebookin osake oli ennen boikotin kiihtymistä kaikkien aikojen huipussaan. Facebook on palautunut koronakriisistä uskomattoman nopeasti. Boikottia edeltävät osakekurssin huiput olivat lähes 10 prosenttia korkeammalla, kuin ennen koronakriisin puhkeamista.

Facebook on tunnettu kohuistaan – miten käy nyt?

Tilanne ei ole mitenkään ainutlaatuinen yhtiölle, sillä Facebook on kävellyt viime vuosina kohuista kohuun. Kohut ovat liittyneet niin vihapuheisiin, boikotteihin kuin tietoturva-asioihin.

Vaikka kohut sekä skandaalit ovat aina tarttuneet hetkellisesti myös osakekurssiin, on Facebookin trendi ollut pitkässä juoksussa kasvava.

Esimerkiksi kevään 2018 tietoturvaskandaalin pohjista osake on noussut yli 50 prosenttia. Skandaalin syvin pohja nähtiin loppuvuodesta 2018, josta osake on jo lähes kaksinkertaistunut.

Tämän lisäksi boikotit ovat olleet aiemmin varsin lyhytikäisiä. Lyhimmillään yritysten tekemä sosiaalisen median markkinointiin liittyvä boikotti on voinut kestää vain viikon. Myös tämän viimeisimmän kohun kohdalla on joissakin yhteyksissä puhuttu vain heinäkuun loppuun kestävästä boikotista.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös