Yritysuutiset

Tuleeko Amazon Suomeen?

Verkkokauppajätin rantautumisesta pohjoismaihin on nyt selviä merkkejä.

Amerikkalaisen verkkokauppajätti Amazonin tulosta Suomeen ja muihin pohjoismaihin on huhuttu jo pitkään. Viime aikoina nämä huhut ovat yltyneet verkkokaupan tehtyä rekrytointeja ruotsissa.

Amazon on julkaissut Amazon Pay -maksupalvelun Tanskassa ja Ruotsissa ja varannut amazon.se -verkkodomainin. Amazonin ruotsalaisten verkkokaupan sivujen odotetaan avautuvan syyskuussa.

Amazon hallitsee tällä hetkellä suuria verkkokauppamarkkinoita Yhdysvalloissa ja Euroopassa ja kilpailee etenkin hinnoilla ja nopeilla toimitusajoilla.

Suomen lisäksi muun muassa Iso-Britanniassa toimivan hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että isossa kuvassa Amazon UK:n hinnat ovat halvempia kuin sen suurimmilla kilpailijoilla.

”Vertasimme Amazon UK:n hintoja paikallisten kilpailijoiden eBayn, Asoksen ja Argosin hintoihin. Vertailuun otettiin tuotteet, joita sekä Amazon että kilpailija myyvät. Mukana on tuotteet kaikista kategorioista elektroniikasta kosmetiikkaan. Data osoittaa, että suurimman osan tuotteista saa Amazonin kautta halvimpaan hintaan”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Asokseen verrattuna Amazon on halvempi vaihtoehto 66 prosentissa tuotteista. Asos osoittautuu halvemmaksi vaihtoehdoksi 25 prosentissa tuotteista, ja 9 prosentilla tuotteista hinnat ovat samat. Argosin tapauksessa Amazonista saa edullisemmin jopa 69 prosenttia tuotteista. Argos on halvempi vaihtoehto 17 prosentissa tuotteista, ja hinnat ovat samat 18 prosentilla tuotteista.

”Tiukin hintakilpailu oli Amazonin ja eBayn välillä. Amazon tarjosi 50 prosenttia tuotteista edullisemmin, 48 prosenttia tuotteista sai halvempaan hintaan eBaysta ja 2 prosentilla hinta oli sama”, Matinvesi-Bassett paljastaa.

Amazonin saapuminen Suomeen on selkeä uhka kotimaiselle pörssiyhtiölle Verkkokauppa.comille.

Suomen kodintekniikan markkinoilla on jo ilman Amazoniakin erittäin raaka kilpailu, jossa Verkkokauppa.comin kustannusrakenne on antanut sille kilpailuedun.

Inderesin analyytikon Olli Koposen mukaan Amazonin laajentuminen ei automaattisesti tarkoittaisi, sitä että se pystyisi kaappaamaan markkinan. Yhtiö ei tyypillisesti ole ostanut pienempiä toimijoita, vaan se yleensä valtaa markkinaa kaatamalla tehottomia toimijoita, joiden kustannusrakenne ei ole kilpailukykyinen sitä vastaan.

Verkkokauppa.comin kustannusrakenne saattaa siis olla jonkinmoinen suoja Amazonia vastaan.

Nopea toimitus on avainasemassa

Edullisten hintojen lisäksi Amazon on tarjonnut harvinaisen nopean Prime Now -lähetyspalvelun, joka toimittaa paketit vielä tilauspäivän aikana perille.

Matinvesi-Bassett näkee, että toimitusaika on kriittinen tekijä myös uuden pohjoismaisen markkinan valtausta haviteltaessa. Tätä tukevat myös tuoreen verkkokauppatutkimuksen tulokset.

”Tutkimukseemme vastanneista suomalaisista 43,5 prosenttia uskoo ostavansa Amazonista, jos paikallinen kauppapaikka aukeaisi. Innokkaimmin uuden tulokkaan ottaisivat vastaan alle 30-vuotiaat vastaajat. Lisäksi neljännes vastaajista olisi jopa valmis maksamaan Amazonin VIP-asiakkaiden Prime-palvelusta, jossa tuotteen saa kotiin tilauspäivänä. Vastaajien mielestä sopivin kuukausimaksu tälle palvelulle olisi 5 euroa, mutta noin 21 prosenttia vastaajista olisi valmis maksamaan palvelusta jopa 10 euroa kuussa”, Matinvesi-Bassett kertoo

Matinvesi-Bassettin mukaan yksi Amazonin valttikorteista on nimenomaan tuo erittäin nopea toimitus.

”Jos palvelu ei toteudu täällä, jää nähtäväksi riittääkö pelkkä edullisempi hinta haastamaan kuluttajien suosikkikaupat, joilla on Suomessa vahva jalansija. Lisäksi esimerkiksi elektroniikkatuotteiden hintakilpailu on Suomessa jo varsin kovaa”, Matinvesi-Bassett toteaa.

Vastuullisuus korostuu ostokriteerinä

Suuri vaikutus tuotteiden toimitusnopeuteen on Amazonin varastojen sijainnilla, sillä voi olla mahdollista, että vaikka Suomi saisi oman sivustonsa, tulevat toimitukset esimerkiksi Ruotsista tai Saksasta.

Matinvesi-Bassett huomauttaa myös ympäristöajatuksesta tilausten taustalla.

”Myös ympäristönäkökulma voi olla yksi valintakriteeri ostoksia tehtäessä ja sopivaa kauppaa valittaessa. Osa kuluttajista tilaa tuotteet ehkä mieluummin kaupasta, jonka varasto on Suomessa, eikä tuotteen kuljetusmatka ole niin pitkä.”

Tutkimuksesta käy ilmi, että verkkokaupan vastuullisuus on ostaessa melko tärkeää tai erittäin tärkeää jo 70 prosentille vastaajista. Tässä on huomattava nousu vuoden takaisiin tutkimustuloksiin, Matinvesi-Bassett kertoo.

Amazonin mahdollisella Pohjoismaihin jalkautumisella on nähty myös positiivisia puolia. Uuden kilpailijan on uskottu kirittävän paikallisten toimijoiden verkkoon siirtymistä ja digipalvelujen kehittämistä.

Löydä sopivin Osakesäästötili

  • Osakesäästötilin avulla pystyt ilman välittömiä veroseuraamuksia myymään tai ostamaan ulko- tai kotimaiseen pörssiin listattuja osakkeita.
  • Osakesäästötilien hinnat vaihtelevat ja palveluntarjoajia on useita. 
  • VertaaEnsin.fi on Suomen ensimmäinen palvelu, jonka kautta onnistuu osakesäästötilien vertailu.
  • Vertaamme puolestasi useat osakesäästötilit ilmaisesti ja helposti. Näet eri tilien ominaisuudet ja hinnat ennen kuin teet päätöksen.

Lue lisää

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös