Eilen yöllä Suomen aikaa julkistettu Facebookin vuoden viimeisen osavuotiskatsauksen tulos löi analyytikot ällikällä. Osake nousi tulosjulkistuksen myös jälkimarkkinoilla yli 11 prosenttia.

Vuosineljänneksen osakekohtainen tulos oli 2,38 dollaria, ja analyytikkojen ennuste 2,19 dollaria. Liikevaihto oli 16,91 miljardia dollaria analyytikkoennusteen ollessa 16,39 miljardia. Facebookin viimeisen vuosineljänneksen tulos kasvoi vuodentakaisesta 61 prosenttia 6,88 miljardiin dollariin.
Skandaaleista huolimatta Facebookin käyttäjämäärät jatkoivat kasvuaan. Käyttäjämäärät kasvoivat kaikilla maantieteellisillä alueilla Yhdysvaltoja ja Kanadaa lukuun ottamatta.

Facebookilla on ollut skandaalipitoinen vuosi. Facebookin saama kritiikki liittyy Facebookin tietojen väärinkäytön ja Cambridge Analytican ympärillä pyörivään kohuun.
Facebookia on ammuttu kaikilta suunnilta. Mediakohun lisäksi Zuckerberg joutui todistamaan kongressille tietovuodon ympäriltä. Asioita on selvitelty myös oikeudessa. Käyttäjien lisäksi myös sijoittajat ovat lähteneet lakitupaan tarkastelemaan, onko Facebookin sijoittajaviestintä tietovuotoon liittyen ollut korrektia vai harhaanjohtavaa.
Viimeisimpänä käänteenä Apple pakotti Facebookin lopettamaan Facebook Research -sovelluksen. Samalla Apple poisti Facebookin poikkeusluvan. Poikkeuslupa antoi Facebookille mahdollisuuden testata yrityksensä sisällä erilaisia versioita omita sovelluksistaan, kuten Instagrammista ja Messengeristä. Nyt testejä on vaikeampi tehdä, koska kehittelyversiot eivät enää toimi Applen laitteilla.
Skandaalin täyttämä vuosi ei ole kuitenkaan Facebookin pitkän aikavälin kasvua pysäyttänyt. Vuosittain tarkasteltuna liikevaihdon kasvu on edelleen vaikuttavan vahvaa.

Liikevaihdon kasvun myötä on myös tuloksen pitkän ajan trendi ollut selvästi ylöspäin.

Facebookin ohjeistus tulevaisuuden suhteen on kuitenkin varovainen. Yritys odottaa menojen kasvavan ensi vuonna 40-50 prosenttia. Lisäksi Facebook ohjeistaa hidastuvaa liikevaihdon kasvua vuoden 2019 ensimmäiselle neljännekselle.
Facebook suunnittelee raportoivansa tulevaisuudessa käyttäjät kootusti, eli sisältäen myös vaikkapa WhatsApp ja Instagram -sovelluksien käyttäjät. Facebook ei ole yrityksen ainoa massiivisen kokoinen sosiaalinen media. Pelkästään Instagram Stories -palvelulla on 500 miljoonaa päivittäistä aktiivikäyttäjää ja 2 miljoonaa mainostajaa.
Instagram Stories ei ole mikään yksittäinen esimerkki. Facebook Watch -suoratoistopalvelu julkaistiin elokuussa 2017 ja se on jo kerännyt 400 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Palvelun idea ei ole pelkkä videoiden katselu vaan tuoda videoiden ympärille sisällöntuottajien ja katsojien välistä keskustelua.
Facebook ei tuota videosisältöä suoraan itse, vaan Watchin sisältämä oma tuotanto tehdään yhteistyössä. Facebook saa mainostuloista 45 prosenttia ja sisällön tuottanut kumppani 55 prosenttia. Facebook Watch sisältää sekä lyhyitä, että pitkiä videoita ja se tarjoaa personoituja katselusuosituksia.
Globaalisti Facebookin tuoteperheellä (Instagram, Facebook, Messenger, WhatsApp) on jo 2 miljardia päivittäistä ja 2,7 miljardia kuukausittaista käyttäjää.
Applen tällä viikolla julkistama poikkeusluvan poisto osoittaa, että Facebookilla on toimintatavoissaan edelleen parannettavaa ja paljon. Facebook itse näkee skandaalit osana koko internettiä koskettavaa ”sosiaalista ongelmana”.
Facebook on Mark Zuckerbergin mukaan tehnyt merkittäviä, ja tulokseen vaikuttavia, investointeja käyttäjien yksityisyyden ja turvallisuuden parantamiseksi. Onnistuessaan tällaisista investoinneista voisi pitkällä aikavälillä saada vallihautaa ja kilpailuetua muita palveluntarjoajia vastaan.
Skandaalintäyttämän yhtiön uskottavuus käyttäjien yksityisyyteen liittyvissä asioissa on kuitenkin ollut sen vertaa koetuksella, että luottamuksen palauttaminen on käytännössä vähintäänkin haastavaa.
Vastuunrajoitus: kirjoittaja omistaa Facebookin osakkeita.