Sähkömoottorin vaatimattoman tehon ja energiasisällön vuoksi uusi Dacia Spring on tarkoitettu lähinnä kaupunki- ja taajamakäyttöön.
Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssiin kuuluva Dacia alkaa toimittaa omia täyssähköautojaan. Renault on ollut pitkään markkinajohtaja sähköautoissa Euroopassa niin henkilö- kuin pakettiautoissa.
Dacia lähtee kilpailemaan Springin myötä kahteen luokkaan, sillä uutuus on sekä yhtiön ensimmäinen sähköauto että ensimmäinen kaupunkiauto. Spring näyttää muotoilultaan lähinnä minikatumaasturilta.
Täyssähköauto Dacia Spring tulee myyntiin kolmena versiona. Ensimmäisenä saapuu Spring Business, joka on tarkoitettu yhteiskäyttöön ja vuokra-autoksi. Niitä aletaan toimittaa Ranskassa asiakkaille maaliskuussa 2021.
Maaliskuun 20. päivänä aloitetaan suurilla markkinoilla, kuten Ranskassa, Springin ennakkomyynti kaikille. Ensimmäiset yksityisasiakkaat saavat autonsa elokuussa.
Kolmannessa aallossa vuoden 2022 alkupuolella starttaa pakettiautoversion, Spring Cargon myynti. Lähijakeluun tarkoitetussa näppärässä minipakussa on takapenkin tilalla yli kuutiometrin kokoinen tavaratila.
Dacian maahantuojan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen on innoissaan Springin saamasta vastaanotosta.
”Yli tuhat suomalaista on ilmaissut kiinnostuksensa tätä uutta sähköautoa kohtaan ja tilannut Spring-uutiskirjeen, ja määrä kasvaa päivittäin. Suuri kiinnostus osoittaa sen, että myös tämän tyyppisille sähköautoille on meillä paljon luonnollista kysyntää. Olemme varmoja siitä, että Dacia Spring kasvattaa sähköautoilun suosiota Suomessa, kunhan saamme sen myyntiin. Ensimmäisenä ostoikkuna luonnollisesti aukeaa kiinnostuksensa ilmaisseille henkilöille, joille tieto myynnin aloituksesta aikanaan toimitetaan heti ensimmäiseksi”.
Dacian sähköautot eivät ole hinnalla pilattuja. Dacia Springissä on valittavana kaksi varustetasoa, joiden hinnat Ranskassa ovat ilman valtion tukea 16 990 ja 18 490 euroa.
Springin akseliväli on yli 2,4 metriä. Tavaratila on 270 litran kokoinen, minkä lisäksi lattian alla on lisälokero ja matkustamossa paljon paikkoja pikkutavaroille.
Puikkelehtimista kaupungin sokkeloissa helpottaa auton pieni alle kymmenen metrin kääntöympyrä. Sähköisesti tehostettu ohjaus auttaa ajajaa ja saatavilla on myös peruutuskamera ja tutkat taakse pysäköintiä helpottamaan.
Dacia on suunnitellut Springin kaupunki- ja taajamakäyttöön, minkä takia se on pieni ja kevyt. Auton omamassa jää alle tuhanteen kiloon osin sen takia, että ajoakun energiasisältöä ei ole kasvatettu kovin suureksi.
Springin sähkömoottorin teho ja energiasisältö ovat varsin vaatimattomat. Sen 27,4 kilowattituntia riittävät vain 230 kilometrin ja pelkässä kaupunkiajossa yli 300 kilometrin toimintamatkaan. Sähkömoottorin teho on vain 33 kilowattia. Spring kiihtyy nollasta sataan 19,1 sekunnissa.
Ajoakun voi ladata tavallisella verkkovirralla (10 A), jolloin aikaa kuluu vajaat 14 tuntia. Käyttämällä 7,4 kilowatin kotilatausasemaa (32 A), akun saa täyteen vajaassa viidessä tunnissa. Kolmas mahdollisuus on pikalataus, jossa 30 kW:n teholla ladattaessa akkuun saadaan 80 prosenttinen virtamäärä alle tunnissa.
Olin minäkin tuosta aluksi kiinnostunut, toimintasäde riittäisi ihan hyvin minun 50km/vrk työmatkoilleni. Mutta tuo 33kW moottoriteho, se ei kyllä riitä turvalliseen liikkumiseen nykyliikenteessä. Tuon tehoisia henkilöautoja oli viimeksi joskus 70-luvulla! Fiat 127 ja Renault 5TL. Molemmissa oli tuo 33kW ja kiihtyvyyskin sama noin 20 sekuntia. Ja tuon Springin akku on varmaan hetkessä tyhjä, koska tuotahan joutuu käytännössä koko ajan ajamaan lappu lattiassa että se johonkin kulkisi. Tehokkaampimoottorinen menisi saman pintakaasulla ja varmasti vähemmällä kulutuksella. Voikohan tuohon vaihtaa tehokkaamman moottorin, vaikkapa Renault Twingo electricistä?