Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Suomen autokanta sähköistyy työsuhdeautojen ja verohyödyn kautta

Ladattavien autojen osuus henkilöautojen rekisteröinneistä kasvamassa tänä vuonna lähes kolmannekseen.
Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3

Ladattavien autojen osuus henkilöautojen rekisteröinneistä kasvamassa tänä vuonna lähes kolmannekseen.

Lokakuun alussa takautuvasti voimaan astuva täyssähköautojen autoveron poisto on lisännyt viime kuukausina selvästi täyssähköautojen kysyntää.

Tammi-marraskuussa ensirekisteröidyistä autoista 9,3 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja 20,5 prosenttia ladattavia hybridejä. Ladattavien autojen kysynnän kasvu on ollut nopeaa, sillä viime vuonna vastaavat osuudet olivat 4,4 prosenttia ja 13,7 prosenttia.

Autoala ennustaa, että täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvaa ensi vuonna 16,5 prosenttiin.

Ladattavien autojen kysyntää ovat täyssähköautojen autoveron poistamisen ja mallivalikoiman laajentumisen lisäksi kasvattaneet ladattavien työsuhdeautojen kannusteet. Yhteensä 14,3 prosenttia marraskuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli täyssähköautoja ja 23,0 prosenttia ladattavia hybridejä.

Verotusarvosta tehtävien vähennysten lisäksi Verohallinto on tarkistanut ladattavien työsuhdeautojen käyttökustannusten laskentaa.

Ladattavien autojen ja kaasuautojen käyttökustannukset ovat selvästi polttomoottoriautoja edullisemmat. Tämä otetaan huomioon ensi vuoden alusta alkaen huomioon ladattavien autojen ja kaasuautojen vapaan autoedun käyttökustannuksista tehtävänä vähennyksenä.

”Vähäpäästöisten työsuhdeautojen kannusteet ovat tärkeä toimenpide ladattavien autojen kysynnän lisäämisessä. Lähes neljännes ensirekisteröidyistä autoista on viime vuosina ollut työsuhdeautoja. Työsuhdeautokannan kautta autokantaan saadaan vähän käytettyjä ladattavia autoja, joista on vaihtoautomarkkinoilla kasvava kysyntä”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Myös täyssähköautojen hankintatuelle on tulossa jatkoa ensi vuoden alussa. Henkilöautojen 2 000 euron hankintatuki hankintahinnaltaan enintään 50 000 euron autoille säilyy näillä näkymin ennallaan.

Hankintatuki laajenee myös uusiin sähkö- ja kaasukäyttöisiin paketti- ja kuorma-autoihin. Sähköautojen osuus uusista pakettiautoista vielä tänä vuonna ollut hieman yli 2 prosenttia ja sähkökuorma-autoja on rekisteröity vain muutamia yksittäisiä kappaleita

”Raskaan kaluston sähköistyminen on vasta alkumetreillään. Ensi vuonna myös paketti- ja kuorma-autojen sähköistymisen odotetaan nopeutuvan. Sähköpakettiautojen kysyntää piristävät autoveron poisto ja hankintatuet. Sähkökuorma-autoille esitetty hankintatuki on erittäin tarpeellinen, koska niiden hankintahinta on vielä moninkertainen dieselkuorma-autoihin nähden”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Katso tämä: SR-Video: Autoteollisuuden suuri murros – onko täyssähköauto ainoa vaihtoehto?

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
initial dex offering

Mikä on IDO eli Initial Dex Offering?

Seuraava artikkeli
Taaleri pääomarahastoyhtiö tuulivoima

Taalerilta positiivinen tulosvaroitus - osake reippaassa nousussa