Käänneyhtiöt

Koronasta kärsineen NoHo Partnersin liikevaihto lähes tuplaantui

NoHo Partnersin liikevaihto helmikuussa 2022 oli yli 15 miljoonaa euroa ja liiketoiminnan operatiivinen kassavirta kääntyi positiiviseksi.

Ravintolakonserni NoHo Partnersin helmikuun 2022 liikevaihto oli yli 15 miljoonaa euroa kasvaen noin 90 prosenttia vuoden 2021 vertailujaksosta ja vastaten noin 90 prosenttia koronapandemiaa edeltävän vuoden 2019 vertailujaksosta.

Liiketoiminnan operatiivinen kassavirta helmikuussa 2022 kääntyi positiiviseksi.

NoHo Partners on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni. Vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintolatoimijana Helsingin pörssiin listautunut pörssiyhtiö on kasvanut voimakkaasti koko historiansa ajan. Konsernin yhtiöihin kuuluu noin 250 ravintolaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat esimerkiksi Elite, Savoy, Teatteri, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi, Friends & Brgrs ja Cock’s & Cows. 

Konserni työllistää sesongista riippuen noin 2 100 henkilöä kokoaikaiseksi muutettuna. Yhtiö tavoittelee noin 400 miljoonan euron liikevaihtoa vuoden 2024 loppuun mennessä. 

NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström kertoo, että liiketoimintamme palautui nopeasti rajoitusten lievennyttyä helmikuun puolessa välissä.

”Asiakaskysyntä, etenkin ruokaravintoloissa, palautui odotuksiammekin nopeammin ja liikevaihto ylitti aiemmin antamamme arvion 13–15 miljoonan euron liikevaihdosta. Kuukauden puolessa välissä rajoitusten lievennyttyä positiiviseksi kääntynyt liiketoiminnan operatiivinen kassavirta riitti kääntämään koko kuukauden kassavirran positiiviseksi”, Vikström toteaa.

Maaliskuun alussa poistuneet ravintolarajoitukset näkyivät ensimmäisenä viikonloppuna erityisen kovana kysyntänä viihde- ja yöravintoloissa. Tämän ja ruokaravintoloiden vahvan varaustilanteen ansiosta yhtiö nostaa aiempaa 21 miljoonan euron liikevaihtoarviota maaliskuulta yli 23 miljoonaan euroon ja liiketoiminnan operatiivisen kassavirran osalta yli kolmeen miljoonaan euroon aiemmasta 2–3 miljoonasta eurosta.

Toista koronavuotta hallitsivat jatkuvasti muuttuvat ravintolarajoitukset.

Viime vuoden viimeinen kvartaali käynnistyi lupaavasti, kunnes rajoitusten kiristyessä vuoden loppua kohden yhtiö joutui sulkemaan valtaosan ravintoloistaan ja lomauttamaan lähes koko henkilöstönsä.

Vaikka pikkujoulusesonki jäi odotuksista, yhtiön loka–joulukuun 6,7 miljoonan euron liikevoitto oli historiallisen hyvä ja liikevoittoprosentti 9,6 prosenttia ylitti prosenttiyksiköllä pandemiaa edeltäneen vuoden 2019 vertailukauden tason.

Pandemian aikana saavutetut kustannussäästöt ja tehostunut operatiivinen toiminta alkavat näkymään suhteellisen kannattavuuden selkeänä parantumisena, yhtiö kertoo.

Konsernin loka–joulukuun 2021 liikevaihto oli 69,5 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 120 prosenttia vuoden 2020 vertailukaudesta ja jäi 92,5 prosenttiin koronapandemiaa edeltävän vuoden 2019 vertailukauden liikevaihdosta. Koko vuonna 2021 liikevaihto oli 186 miljoonaa euroa kasvaen 18,7 prosenttia vuoden 2020 vertailukaudesta ja jääden 68,2 prosenttiin vuoden 2019 vertailukauden liikevaihdosta.

Yhtiö arvioi menettäneensä tilikaudella 2021 liikevaihtoa noin 100 miljoonaa euroa koronapandemian vuoksi.

Loka–joulukuussa 2021 konsernin liikevoitto oli 6,7 miljoonaa euroa liikevoittoprosentin ollessa 9,6 prosenttia. Pandemiaa edeltäneen vuoden 2019 viimeisen neljänneksen liikevoittoprosentti oli 8,6 prosenettia, joten pandemian aikana saavutetut kustannussäästöt ja tehostunut operatiivinen toiminta alkavat näkymään suhteellisen kannattavuuden selkeänä parantumisena volyymin palautuessa.

Konsernin liiketappio tilikaudella 2021 oli -0,9 miljoonaa euroa, kun tilikauden 2020 liiketappio oli -24 miljoonaa euroa.

Yhtiö tulee raportoimaan maaliskuun 2022 liiketoiminnan kehityksestä viikolla 15. Yhtiö raportoi liiketoimintansa kehittymisestä poikkeustilanteen aikana kuukausitasolla toistaiseksi.

Kommentoi
Ylös
>