Kasvuosakkeet

Tämä digiyhtiö voi olla käänneyhtiö, jossa on analyytikon mukaan yli 160 prosentin nousuvara

Criteo mediayhtiö

Ranskalainen Criteo tarjoaa hulppeaa tuotto-odotusta, mikäli analyytikoiden ennusteisiin on uskominen.

Pariisilainen Criteo on tekoälyä hyödyntävä verkkokauppa- ja digimediayhtiö, joka työllistää noin 2 700 ihmistä ja toimii 96 maassa. Se tarjoaa niin sanottuja display-mainoksia verkossa eli siis mainosbannereita. Criteon ratkaisujen avulla asiakkaat voivat hankkia netin kautta lisää asiakkaita tai kävijöitä verkkosivuilleen.

Yhtiön kaupallisen median mainosten alustalla on yli 685 miljoonaa käyttäjää päivässä sekä 35 miljardia päivittäistä selaus- ja ostotapahtumaa.

Yritys käyttää data-analytiikkaa tehokkaiden kaupallisten tulosten aikaansaamiseksi ja kuluttajan Internet-kokemuksen rikastamiseksi. Se hyödyntää suosittuja klikkausperusteisia maksuja.

Yhtiön liikevaihto nousi viime vuonna 2,25 miljardiin dollariin edellisvuoden 2,07 miljardista dollarista. Liikevoitto nousi puolestaan 152 miljoonaan dollarista edellisvuoden 109 miljoonasta dollarista.

Viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä liikevaihto kuitenkin laski edellisvuoden 661 miljoonasta dollarista 653 miljoonaan dollariin. Liikevoitto laski 68 miljoonasta dollarista 66 miljoonaan dollariin.

Osakkeen arvosta sulanut kolmannes

Criterion osake on laskenut 37 prosenttia viimeisen kolmen kuukauden aikana. Berenberg-yhtiön analyytikko Sarah Simon kertoo TipRanks-sivustolla, että kurssilasku tarjoaa nyt hyvän ostotilaisuuden.

Hänen mukaansa Criteo tulee tarjoamaan kaksinumeroista kasvua vuonna 2022. Kuitenkin osake on nyt arvostettu ikään kuin sen taru olisi lopussa.

Sijoittajia pelottaa luultavasti hakukonejätin päätös, joka koski niin sanottuja evästeitä. Eväste on dataa, jonka web-palvelin tallentaa käyttäjän laitteelle. Selain lähettää tiedon takaisin kyseiselle palvelimelle joka pyynnön yhteydessä.

Hakukonepalvelu Google kertoi vastikään parantavansa Chrome-selaimen käyttäjien yksityisyyttä estämällä kolmannen osapuolen evästeiden käytön selaimessaan. Google aikoo tehdä tämän muutoksen kahden vuoden sisällä. Päätöksellä on vaikutusta lukemattomiin netin käyttäjiin, sillä Chromen osuus selainmarkkinoista on 60 prosenttia.

Ensimmäisen osapuolen evästeet ovat peräisin avoinna olevalta sivustolta. Kolmannen osapuolen evästeet ovat sen sijaan peräisin muilta sivustoilta. Nämä sivustot omistavat mainoksia, kuvia tai muita sisältöjä, joita käytetään avatulla sivulla.

Monet mainosalustat hyödyntävät juuri tätä kolmansien osapuolien dataa. Evästeiden avulla käyttäjästä kerätään dataa, ja kolmannen osapuolen evästeet ovat olleet helpoin tapa yhdistää verkkokäyttäytymistietoa useammalta eri verkkosivustolta.

Sijoittajat ovat saattaneet säikähtää Googlen päätöstä, koska ovat uskoneet Criteon olevan riippuvainen kolmannen osapuolen datasta.

Kuitenkin Criteo on tässä Googlen muutoksessa hyvissä asemissa, sillä se hyödyntää ennen kaikkea ensimmäisen osapuolen evästeitä.

”Criteon arvostuskertoimet unohtavat näkemyksemme mukaan tämän seikan täysin”, Simon kertoo.

Osakkeen tavoitehinnat korkealla

Sarah Simon antaa Criteon osakkeelle vahvan ostosuosituksen ja osakkeelle tavoitehinnan 66 dollaria. Kun Criteon tämän hetken kurssinoteeraus on 25 dollaria, on osakkeessa Simonin tavoitehinnalla peräti 164 prosentin kasvuvara.

Myös muut analyytikot uskovat Criteoon.

TipRanks-sivuston mukaan kymmenestä analyytikosta kahdeksan antaa osakkeelle ostosuosituksen ja kaksi pidä-suosituksen. Konsensuksen mukainen tavoitehinta osakkeelle on 50 dollaria, mikä ylittää tämän hetken kurssinoteerauksen 100 prosentilla.

Analyytikoiden konsensusodotus on, että yhtiön viime vuoden 2,09 dollarin osakekohtainen tulos laskee tänä vuonna 2,03 dollariin, mutta ensi vuonna osakekohtainen tulos kipuaa jo 2,38 dollariin. Tämän vuoden konsensusennusteella Criteon P/E-kerroin on vain 13x ja EV/Ebitda vain 3,2x.

1 kommentti

1 kommentti

  1. Sami Laine

    8.8.2022 at 15:43

    Toisaalta tältä teollisuuden alalta voi olla putoamassa pohja, mikäli valvontaviranomaiset alkavat valvomaan lakia. Suoraan asiakkaassa kiinni olevat Applet, Googlet ja vastaavat on vahvoilla, kun taas Criteot tai ainakin niiden nykyiset liiketoimintamalllit voivat kaatua kokonaan.

    In the latest blow to the creepy ‘tracking-ads’ complex, French adtech giant Criteo has been found in breach of European Union data protection regulation and hit with a €60 million sanction (~$65 million) by the country’s national privacy watchdog in a preliminary decision following a multi-year investigation.

    https://techcrunch.com/2022/08/05/criteo-gdpr-breaches-cnil

    https://techcrunch.com/2022/02/02/iab-tcf-gdpr-breaches/

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös