Osakeanalyysit

Analyysi: Mediayhtiöiden strategiat eriytyivät – Alma Media erottui


Kuukauden osake: Alma Media

Alma Median, Sanoman, Ilkan (II-sarja) ja Keskisuomalaisen kurssikehitys osinkoineen viidessä vuodessa 5/2017 – 5/2022, vertailu tehty 23.5.2022.

Kuka olisi arvannut, että suosittujen netin mainosalustojen Googlen ja Facebookin paineessa suomalainen media nousee tuottoisaksi sijoituskohteeksi.

Viimeisen viiden vuoden aikana niin on käynyt. Jatkon kannalta kohtalaiset tai hyvät osinkotuotot tuovat alalle kiinnostavuutta. Pörssissä on neljä keskeistä media-alan yhtiötä, suuruusjärjestyksessä Sanoma, Alma Media, Keskisuomalainen ja Ilkka.

Pörssin painorajoitetun OMX Helsinki Cap GI -indeksin tuotto viidessä vuodessa osinkoineen on 47 prosenttia, kun se mainituilla mediayhtiöillä on järjestään korkeampi.

Kärjessä on Alma Media 16,2 prosentin vuositasolle muunnetulla tuotolla ja perää pitää Keskisuomalainen 12,7 prosentin tuotolla – todella hyvä taso sekin. Kumulatiivisesti nämä tekevät osinkoineen viidessä vuodessa 112 ja 82 prosenttia.

Sanoman analysoimme viime kuussa, käsittäen myös alueellisten sanomalehtien yrityskaupan Almalta Sanomalle juuri ennen koronakriisin puhkeamista Euroopassa alkuvuonna 2020.

Keskisuomalainen satsaa maakunta- ja aluelehtiin

Alma Media voittaa verrokkinsa sekä alkuvuoden 2022 että koko vuoden 2021 liikevaihdon kasvullaan. Katsotaan ensin alan koko kuva.

Kotimaisten pörssin mediayhtiöiden avainluvut 2020-2021 ja alkuvuonna 2022.

Sanoman orgaaninen kasvu vuonna 2021 oli seitsemän prosenttia sekä Media Finland- että Learning –segmenteissä. Alkuvuosi 2022 poljettiin molemmissa segmenteissä paikallaan. Tilikaudella 2021 Media Finlandin liikevaihto oli 615 miljoonaa euroa ja operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja 12 prosenttia.

Keskisuomalainen raportoi puolivuosittain. Tilikauden 2021 kannattavuus jäi Sanoman Media Finlandista ja oli 6,0 prosenttia. Jopa noin sataa paikallista lehteä tai mediaa ympäri Suomea kustantava konserni kasvoi viime vuonna vain lievästi. Mainosmyynti kasvoi 13 prosenttia ja tilaustuotot pari prosenttia.

Yhtiö työllisti vuoden lopussa yli 6 000 henkeä. Keskisuomalainen hankki syksyllä 2021 Hämeen Sanomat –konsernin. Keskisuomalaiseen kuuluu kaikkiaan viisi painotaloa.

Ilkan strategia murroksessa – ei näy tuloksessa

Ilkka-konsernin strategia on tyystin erilainen kuin Keskisuomalaisen, vaikka molempien tausta on alueellisessa lehdenkustantamisessa.

Ilkka keskittyy kustantamisessa Etelä-Pohjanmaalle ja Vaasan seudulle. Yhtiö on hakenut vuodesta 2019 lähtien kasvua digimarkkinointiin ja ohjelmistoihin liittyvillä yritysostoilla. Näitä ovat Liana Technologies, somessa.com, Myynninmaailma, MySome, Digimoguli, ruotsalainen markkinointiteknologiayhtiö Ungapped ja helsinkiläinen digitoimisto Evermade.

Konsernissa työskentelee alle kymmenes Keskisuomalaisen määrästä, vajaa 500 henkeä. Alma Media työllistää puolestaan 1 640 henkilöä, telemarkkinoijat mukaan lukien 1 960.

Ilkan liikevaihto kasvoi viime vuonna 8,4 prosenttia. Ilmoitustuotot kasvoivat vain prosentin ja sisältötuotot laskivat 1,5 prosenttia. Kehitys oli vaatimatonta, kun koko mediamainonta Suomessa kasvoi tutkimusyritys Kantarin mukaan 13 prosenttia.

Liikevaihdosta media- ja markkinointipalvelut teki 31,7 miljoonaa euroa, jossa ulkoisen liikevaihdon kasvua 6,7 prosenttia. Segmentin keihäänkärkituote on maakuntalehti Ilkka-Pohjalainen. Myös media- ja markkinointitoimistot somessa.com, Myynninmaailma ja MySome kuuluvat segmenttiin.

Painopalveluissa Ilkka luopui vuodenvaihteessa sanomalehden painamisesta. Tytäryhtiö I-printin erikois-, arkki- ja digipainotoiminta jatkuvat normaalisti.

Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalvelut eli käytännössä Liana Technologies teki viime vuonna liikevaihtoa 14,1 miljoonaa euroa kasvun ollessa vähäistä. Vakautta tuo liiketoiminnan jatkuvalaskutteisuus, mutta tulos oli nollan tuntumassa. Alkuvuonna 2022 segmentti kasvoi Evermade-yritysoston vaikutuksesta.

Almalla on monta kasvukärkeä

Alma Median liikevaihdon kasvu viime tilikaudella oli 20 prosenttia ja edelleen alkuvuonna 2022 jopa 31 prosenttia. Paitsi kasvu myös kannattavuus liikevoitolla mitattuna on vertailujoukon parasta.

Kasvun keihäänkärkiin kuului viime vuonna Alma Career –rekrytointiportaalit 82 miljoonan liikevaihdollaan ja 31 prosentin kasvullaan. Segmentin oikaistu liikevoitto oli 36,6 prosenttia. Liiketoiminta painottuu Tšekkiin ja Slovakiaan.

Talousmediaa, yritys- ja kiinteistötietoa sekä suoramarkkinointia tarjoava Alma Talent kasvoi viitisen prosenttia 100 miljoonaan euroon hyvällä 20,6 prosentin liikevoitolla. Liikevaihdoltaan lähes Alma Talentin kokoinen Alma Consumer kasvoi jopa 35 prosenttia. Segmentin hyvä kasvualue medialiiketoiminnassa oli digitaalinen mainonta 26 prosentin kasvullaan ja 30 miljoonan liikevaihdolla.

Alma Consumer -segmenttiin kuuluvat Iltalehti ja useita verkkoportaaleja kuten Etuovi.com, Vuokraovi.com, Nettiauto, Autotalli.com, Nettimoto sekä toimialan yrityksiä palvelevat asuntokaupan ja autokaupan myynnin järjestelmät.

Alma Medialla digitaalisen liiketoiminnan osuus kokonaisliikevaihdosta nousi tammi-maaliskuussa 2022 jo 80 prosenttiin.

Alma Median pääkonttori Helsingin Töölönlahdella edustaa 2010-luvun toimistoarkkitehtuuria. Kuva: Alma Media kuvapankki

Kasvu hidastunee

Alkanut talousvuosi on tyystin erilainen kuin mennyt. Tämä näkyy esimerkiksi pörssilistautumisten voimakkaana vähentymisenä ja vaikuttaa suoraan talousmedian mainostuloihin.

Tammi-maaliskuussa Alma Career kasvoi jopa 65 prosenttia, Alma Consumer 42 prosenttia mutta Alma Talent enää kolme prosenttia. Yhtiön liiketulos kasvoi alkuvuonna kohisten, 11,1 miljoonasta 19,6 miljoonaan euroon.

Toisaalta yleinen talouskasvu vaikuttaa toistaiseksi mainosmarkkinaan myönteisesti. Tammi-maaliskuussa mediamainonta Suomessa kasvoi Kantarin mukaan 10 prosenttia. Finanssiryhmä OP ennakoi vastikään Suomen tämän vuoden talouskasvuksi kaksi prosenttia. Ensi vuodelle pankki arvioi enää 0,6 prosentin kasvua.

Alma Media kommentoi näkymiään osavuosikatsauksessa 22.4.2022:

Talouden yleiskuva näyttää toimintamaissamme sodan aiheuttamasta epävarmuudesta, inflaation ja tuotantokustannusten kiihtymisestä, stagflaatiouhasta, työvoimapulasta ja koronapandemiasta huolimatta edelleen kohtuulliselta.

Alma Media arvioi vuoden 2022 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuoden 2021 tasosta. Vuoden 2021 liikevaihto oli 275,4 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 61,1 milj. euroa.

Strategia ja osinkopolitiikka

Alma Media erottuu mediayhtiöiden vertailussa edukseen. Toki digitransformaation onnistuminen näkyy myös hinnassa ja osinkotuotto jää jonkin verran kilpailijoista. Alkaneena vuonna osakekohtainen tulos kohonnee tasolle 0,65-0,70 euroa. Viime tilikauden raportoitu luku oli 0,53.

Tämän kevään osakekohtainen osinko nousi 0,30 eurosta 0,35 euroon.

Nykyisellä 9,7 euron kurssilla ja tämän vuoden tulosarviolla P/E-luvuksi muodostuu maltillinen 14-15. Osinkotuotto nykykurssilla ja viimeksi maksetulla osingolla on kasvuyhtiölle tyydyttävä 3,6 prosenttia.

Yhtiön strategisena tavoitteena on kasvaa yli viisi prosenttia vuodessa, tehdä 25 prosentin liikevoittoa ja pitää nettovelka alle 2,5:ssä suhteessa käyttökatteeseen. Viime vuonna kaikki muut täyttyivät, paitsi oikaistu liikevoitto jäi sinänsä hyvälle 22,2 prosentin tasolle.

Alma Median tavoitteena on jakaa yli puolet tilikauden tuloksesta osinkona.

On huomattava, että vahvasti digitoimintaan painottuva mediayhtiö ei ole kaikkein alttein kohonneen inflaation aiheuttamille kustannuspaineille. Sen sijaan kuluttajien ja mainostajien käyttäytymiseen inflaatio vaikuttaa ja siten mediayhtiöihin epäsuorasti.

Yhtiötä on johtanut vuodesta 2005 lähtien Kai Telanne.

Kirjoitus ei sisällä sijoitussuosituksia.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Ylös