Spinnovan kasvustrategia etenee aikataulussa.
Tuotantoteknologian uudelle SPINNOVA®-tekstiilikuidulle kehittäneen Spinnovan lähtökohdat olivat herkulliset vuodelle 2022. Takana oli vahva kasvun vuosi 2021, jonka aikana yhtiö listautui Nasdaq Helsinki First North Growth Market -markkinapaikalle.
Myös ensimmäisen kaupallisen tehtaan rakennusprojekti käynnistyi viime vuonna yhdessä Woodspin-yhteisyrityksen kanssa.
Spinnova teki 6,1 miljoonan euron liikevaihdon 2021. Vuotta aiemmin liikevaihto oli 254 tuhatta euroa. Yhtiö panostus liikevaihdon kasvuun näkyi kannattavuudessa. Nettotulos oli 15,4 miljoonaa euroa tappiollinen.
Vuosi 2022 alkoi vahvasti, kun Spinnova ja Adidas julkaisivat Spinnova®-materiaalista tehdyn Adidas-tuotteen helmikuussa. Huppari, TERREX HS1, sisältää vähintään 30 prosenttia Spinnovan kehittämää puuperäistä kuitua.
Yhtiön kehittämä Spinnova® on tekstiilikuitu, joka on kierrätettävä ja valmistettu vastuullisesti hankitusta puusta ilman haitallisia kemikaaleja. Tekstiilikuitu tuottaa 65 prosenttia matalammat hiilidioksidipäästöt kuin puuvillan tuotanto. Tekstiilikuidun valmistukseen tarvitaan 99 prosenttia vähemmän vettä verrattuna puuvillan tuotantoon.
Maaliskuussa alkoi Spinnovan kehräämön rakentaminen Jyväskylässä. Yhtiön oma kehräämö yksinkertaistaa tutkimus- ja kehitysprosessia sekä nopeuttaa tuotekehitysprojektien valmistumista.
Keväällä tuli markkinoille myös uusia Spinnova®-tuotteita. H&M Groupin brändi ARKET alkoi myymään miesten vaaleanharmaata päällyspaitaa, josta 18 prosenttia on Spinnova®-kuitua ja 82 prosenttia vastuullisesti tuotettua puuvillaa.
Spinnova julkaisi syyskuussa tammi-kesäkuun puolivuosikatsauksen. Liikevaihdon kasvu jatkui vahvana. Yhtiö teki puolen vuoden aikana 7,6 miljoonan euron liikevaihdon. Nettotappio supistui merkittävästi viime vuodesta. Se oli tammi-kesäkuussa -7,5 miljoonaa euroa.
Elokuussa Spinnova ja Marimekko esittelivät ensimmäisen yhteisen pienmalliston. Tuotteiden materiaalissa on käytetty vastuullisesti valmistettua puupohjaista tekstiilikuitua. Pienmalliston myötä kuluttajat voivat ostaa painettuja tuotteita, jotka sisältävät noin 20 prosenttia Spinnova®-kuitua ja 80 prosenttia puuvillaa. Puuvillasta noin 70 prosenttia on luomupuuvillaa.
Syksyllä 2022 Bestseller alkoi myymään ensimmäistä Spinnova®-kuidusta valmistettua vaatettaan. Muotialan yhtiön alla toimii yli 20 ketjua. Spinnova®-kuidusta ja puuvillasta valmistetut miesten housut ovat Jack & Jones -brändin valikoimassa.
Marraskuussa Spinnova ja Halti aloittivat yhteistyön. Spinnova®-kuidusta valmistettu parkatakki tulee myyntiin keväällä 2023.
Spinnovan kasvustrategian seuraava vaihe on liiketoiminnan skaalaaminen
Spinnovan tavoite on olla globaalisti johtava toimija vastuullisten tekstiilimateriaalien markkinoilla. Tavoite on laajentaa tuotantokapasiteettia ja luoda lisää kumppanuuksia tekstiilivalmistajien ja vaatebrändien kanssa.
Yhtiön strategia jakautuu kolmeen osa-alueeseen. Ne ovat teknologiastrategia, markkinoillemenosrategia ja tuote- ja brändistrategia.
Teknologiastrategia sisältää teknologian kehittämissuunnitelman, tutkimus- ja kehitystyön, teknologiakonseptin sekä immateriaalioikeuksien suojaamisen. Spinnova on toistaiseksi keskittynyt pilottituotantolaitoksen kehittämiseen. Seuraava vaihe on tuotantokapasiteetin kasvattaminen.
Spinnovan markkinoillemenostrategia keskittyy teknologiamyyntiin, kuidun tuotantoon sekä myyntiin ja kankaiden myyntiin. Teknologiamyynti sisältää teknologiaprojektien toimituksia kuituja tuottaville yhteisyrityksille. Kuidun tuotantoa ja myyntiä hoitavat yhteisyritykset. Kankaan tuotannossa ja myynnissä yhteisyritysten lisäksi myös Spinnova-konsernin rooli on merkittävä.
Tuote- ja brändistrategian keskiössä on kumppanuuksien luominen vaatebrändien kanssa. Suuret ketjubrändit ovat Spinnova®-kuidun tärkeimpiä kumppaneita ja vastaavasti Spinnova®-kankaan osalta niitä ovat keskisuuret premium- ja luksusbrändit.
Spinnovan keskipitkän aikavälin liiketoimintatavoitteena on saavuttaa 150 tuhannen tonnin tuotantokapasiteetti, positiivinen liiketulos ja 20 brändikumppania.
Spinnovan osakkeen yliarvostus on purkautunut tänä vuonna
Spinnovan osake on halventunut 57 prosenttia vuoden alusta. Osake oli 2021 listautumisen jälkeen yliarvostettu monien muiden kasvuyhtiöiden tavoin.
Osake kallistui marraskuussa noin 20 prosenttia, kun yhtiö julkaisi yhteistyön Haltin kanssa. Sen jälkeen osake on ollut jälleen laskutrendissä.
Yhtiön strategian eteneminen on avainasemassa. Uudet kumppanuudet ja tuotannon skaalauksen onnistuminen tukevat yhtiön liiketoiminnan ja markkina-arvon kehitystä.
Arvostuskertoimet ovat painuneet kurssilaskun ja vahvan liiketoiminnan kehityksen myötä. Spinnovan osakkeesta maksetaan 9,6 kertaa kuluvan vuoden liikevaihtoennuste. Ensi vuoden konsensusennusteilla kerroin on 4,5. Spinnovan velaton hinta suhteessa liikevaihtoon on 6,7 kertaa kuluvan vuoden liikevaihtoennuste ja 3,2 kertaa ensi vuoden liikevaihtoennuste.
Liikevaihtopohjaiset arvostuskertoimet ovat maltillisia suhteessa vahvoihin liikevaihdon kasvunäkymiin. Toisaalta takana on kohta vasta kaksi vahvaa liikevaihdon kasvun vuotta ja liiketoiminnan kääntäminen voitolliseksi saattaa tapahtua vasta 2024 tilikaudella. Riskinä sijoittajan näkökulmasta on, että liiketoiminnan kääntäminen voitolliseksi saattaa kestää odotettua kauemmin.
IR-ikkuna on SalkunRakentajan ja Sijoittaja.fi:n yrityskumppaneiden kanava taustoittaville ja analyyttisille artikkeleille sekä muulle mielenkiintoiselle sijoittajatiedolle. Artikkeli on osa kaupallista yhteistyötä yhtiön kanssa. Artikkeli ei sisällä sijoitussuosituksia.