Fiskars kärsii edelleen alhaisesta kuluttajaluottamuksesta sekä jälleenmyyjäasiakkaiden korkeista varastotasoista.
Brändiyhtiö Fiskars julkisti keskiviikkona tulosvaroituksen koskien vuoden 2023 tulosohjeistusta. Yhtiö antoi myös joulukuussa tulosvaroituksen, jolloin se laski vuoden 2022 tulosohjeistusta.
Osake laski keskiviikkona 4,3 prosenttia tulosvaroituksen vuoksi.
Fiskarsin markkinaympäristö on edelleen epävakaa ja yhtiö odottaa tuotteiden kysynnä olevan aiempia odotuksia heikompaa toisella vuosipuoliskolla.
Yhtiö odottaa nyt vertailukelpoisen liikevoiton vuonna 2023 olevan 120-130 miljoonan euron välillä. Aiemmin yhtiö odotti vertailukelpoisen EBITin olevan hieman alle vuoden 2022 tason, jolloin se oli 151 miljoonaa euroa.
Markkinaympäristö oli Fiskarsin mukaan odotetusti epävakaa ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
”Näkyvyys markkinakehitykseen on edelleen heikko, ja tällä hetkellä ei ole selkeitä merkkejä markkinatilanteen parantumisesta toisella vuosipuoliskolla. Alhainen kuluttajaluottamus yhtiön päämarkkinoilla sekä konsernin jälleenmyyjäasiakkaiden korkeat varastotasot tulevat vaikuttamaan negatiivisesti kysyntään ja liikevaihtoon toisella vuosipuoliskolla enemmän kuin aiemmin odotettiin”, toimitusjohtaja Nathalie Ahlström kertoo.
Tammikuussa 2023 Fiskars kertoi kohdennetuista organisaatiomuutoksista, joiden odotetaan johtavan liikevoiton tukeviin säästöihin vuoden 2023 toisesta vuosipuoliskosta lähtien.
Ahlströmin mukaan muutosten arvioidaan johtavan yhteensä noin 30 miljoonan euron vuotuisiin kustannussäästöihin, joista noin puolet odotetaan toteutuvan vuoden 2023 toisella puoliskolla.
”Lisäksi yhtiö korostaa edelleen tarkkaa kustannusten hallintaa, mutta jatkaa kuitenkin samalla investointeja strategisiin kasvutekijöihin.”
Fiskarsin vaikeudet näkyivät selvästi jo viime vuoden lopulla ja kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Tammi-maaliskuussa yhtiön vertailukelpoinen liikevaihto laski 13,4 prosenttia ja oli 275 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto pieneni 31 miljoonaan euroon viime vuoden lähes 52 miljoonasta eurosta.
Ensimmäisellä vuosineljänneksellä vaikea toimintaympäristö heijastui kuitenkin liikevaihtoon.
”Vuoden 2022 jälkipuoliskolla nähdyt trendit – alhainen kuluttajien luottamus ja jälleenmyyjien korkeat varastotasot – jatkuivat ja johtivat 13 prosentin laskuun vertailukelpoisessa liikevaihdossa. Etenkin Terra-liiketoiminta-alueen myynti Yhdysvalloissa laski, kun puutarhakauden alun toimitukset olivat selvästi pienemmät kuin vertailukaudella”, toimitusjohtaja kertoi tulosraportin yhteydessä.
Fiskars julkistaa puolivuosikatsauksensa 20. heinäkuuta. Samana päivänä kello 11 järjestetään toisen vuosineljänneksen tulokseen liittyvä webcast-lähetys.
