NoHo Partnersin IR-sivut

NoHo Partners jatkaa odotetusti kasvuaan

NoHo Partners on saavuttamassa taloudelliset tavoitteensa etuajassa jo tänä vuonna.

Ravintolakonserni NoHo Partners julkaisi tiistaina tammi-maaliskuun tulosraporttinsa. Konsernin liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 23,1 prosenttia vertailukaudesta 93,5 miljoonaan euroon.

Sekä Suomen että kansainvälisen liiketoiminnot kasvoivat vertailukaudesta. Kansainvälinen liikevaihto nousi lähes kaksinkertaiseksi, kun se kasvoi viime vuoden 14,4 miljoonasta eurosta 27,8 miljoonaan euroon.

Operatiivinen käyttökate kasvoi 12,9 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta ja oli 9,1 miljoonaa euroa. Liikevoitto nousi viime vuoden 5,9 miljoonasta eurosta 6,9 miljoonaan euroon.

Analyytikoiden konsensusodotus liikevaihdolle oli 93 miljoonaa euroa ja liikevoitolle 6,8 miljoonaa euroa, joten sekä myynnissä että tuloskehityksessä kehitys oli odotusten mukaista.

Tulos laski -0,1 miljoonaan euroon edellisvuoden 2,4 miljoonasta eurosta. Eezy Oyj:n osakkeisiin liittyvillä kirjauksilla oikaistu tulos oli 1,2 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli 1,8 miljoonaa euroa.

Yhtiö onnistui tasapainottamaan inflaation vaikutuksia liiketoimintaansa keskitetyillä hankintasopimuksilla sekä hinnankorotuksilla, eikä yleinen hinnannousu olennaisesti vaikuttanut materiaalikatteeseen. Yhtiön mukaan tehokkaan operatiivisen ohjauksen ja liikevaihdon kasvun myötä henkilöstökulut ovat pysyneet kilpailukykyisellä tasolla.

Kannattavaa kasvua ulkomailla

NoHon toimitusjohtaja Aku Vikström kertoo, että yhtiö saavutti vuoden heikoimmalla neljänneksellä 7,3 prosentin liikevoittomarginaalin, mitä hän pitää nykyisessä markkinaympäristössä vahvana suorituksena.

”Se on osoitus kestävästä liiketoimintamallista sekä organisaation kyvystä sopeutua toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin”, toimitusjohtaja toteaa.

Kansainvälinen liiketoiminta teki vahvaa, yli kahdeksan prosentin liikevoittoa, ja myös Suomen kannattavuustaso pysyi hyvällä, noin seitsemän prosentin tasolla vaihtelevassakin kysyntäympäristössä.

Vikströmin mukaan sveitsiläisen Holy Cow! -hampurilaisketjun kannattava kasvu jatkui katsauskaudella erinomaisena Norjan ja Tanskan jatkaessa viime vuoden hyvällä kannattavuustasolla. Suomessa ruokaravintolaportfolio toimi odotetusti, ja fast foodin orgaaninen kasvu jatkui.

Viihderavintoloiden osalta vuoden alku on ollut kuitenkin kaksijakoinen, Vikström toteaa.

”Ostovoiman heikkeneminen näkyy erityisesti opiskelijoiden suosimissa yökerhoissa, kun taas pubit vetävät perinteisesti hyvin myös heikommassa taloussuhdanteessa.”

Vahvistuva tase mahdollistaa kasvavat osingot

Myös yhtiön rahoitusasema on vahvistunut. NoHon nettovelka jatkoi laskuaan kohti nykyisessä korkoympäristössä tavoitteena olevaa 2,5 kertaa operatiivisen käyttökatteen tasoa, Vikström toteaa.

Huhtikuussa 2024 pidetyn yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti yhtiö maksaa kasvavan, 0,43 euron suuruisen osingon vuoden 2023 tilikaudelta. Edellinen maksettu osinko oli 0,40 euroa.

”Vahvistuva tase ja nettovelan lasku mahdollistavat yhtiön strategian mukaisen kannattavan kasvun toteuttamisen sekä kasvavan osingonmaksun myös tulevaisuudessa”, toimitusjohtaja toteaa.

Toimitusjohtajan mukaan NoHo Partners odottaa kysynnän jatkuvan vaihtelevana myös toisella vuosineljänneksellä.

”Toimintamalli on kuitenkin hyvin joustava, ja luotamme kannattavan kasvun jatkuvan heikommassakin taloudellisessa syklissä. Korkotasolla on suora vaikutus kotitalouksien ostovoimaan. Mahdolliset koronlaskut piristävät kysyntää vuoden jälkipuoliskolla.”

Yhtiö saavuttaa edelliselle strategiakaudelle asetetut tavoitteet etuajassa, tämän vuoden aikana, Vikström ennustaa. Konsernin tavoitteena on ollut saavuttaa noin 400 miljoonan euron liikevaihto ja noin 10 prosentin liikevoittomarginaali vuoden 2024 aikana.

Markkinaympäristö pysyy suotuisana

NoHo Partners arvioi saavuttavansa tilikaudella 2024 noin 430 miljoonan euron liikevaihdon ja noin 9,5 prosentin liikevoittomarginaalin. Viime vuonna liikevaihto oli 372 miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali oli 9,7 prosenttia.

Odotuksissa on siis sekä myynnin että liikevoiton selvä kasvu viime vuodesta.

Yhtiön mukaan matkailu- ja ravintola-alan suhdannenäkymät ovat hyvällä tasolla, mutta yleisestä kustannus- ja korkotason noususta johtuva ostovoiman lasku heikentää vielä alkuvuodesta näkymiä ja kuluttajien luottamusta.

Yhtiö jatkaa aktiivisia toimenpiteitä markkinatilanteen nopeisiinkin muutoksiin varautumiseksi seuraamalla operatiivista tehokkuutta ja hinnoittelua, keskittämällä hankintasopimuksia sekä käymällä säännöllistä vuoropuhelua tavarantoimittajien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Asiakkaiden ostovoimaan kohdistuvien paineiden arvioidaan tasaantuvan toisen vuosipuoliskon aikana.

Pitkällä aikavälillä ravintolamarkkinan yhtiö odottaa kehittyvän positiivisesti ja kasvun jatkuvan.

Ravintola-alalla tuloksen syntyminen painottuu normaalissa toimintaympäristössä kausiluonteisuuden vuoksi vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Ravintolapalveluiden kysyntä on yhtiön arvion mukaan vähemmän altis suhdanteille kuin muut palvelu- tai vähittäiskaupan toimialat. Yhtiön koko, yhdessä laajan portfolion kanssa, suojaa sitä voimakkaimmilta suhdannevaihteluilta.

Kommentoi
Ylös
>