Kotimaiset teleoperaattorit Elisa, TeliaSonera ja DNA kärsivät erittäin kireästä kilpailutilanteesta, Analyysitalo Inderes arvioi, etteivät panostukset markkinaosuuksien kasvattamiseksi ole myöskään tuoneet tuloksia.
Inderes analysoi Nordnetin aamukatsauksessa kotimaisten teleyhtiöiden markkina- ja kilpailutilannetta Suomessa. Teleyhtiöiden liikevaihdot laskivatkin hieman ensimmäisellä kvartaalilla, kannattavuuden säilyessä kuitenkin edelleen hyvällä tasolla.
Erityisesti Elisa kärisi kilpailijoiden kampanjoista. Inderes arvioi kuitenkin aamukatsauksessaan että tämä vaikutus jää väliaikaiseksi. DNA:n liikevaihto pysyi paikallaan mutta TeliaSoneran myynti laski Inderesin odotuksia enemmän.
Kireän kilpailun Lisäksi yhtiöitten tulevaisuuden näkymiä rasittavat heikko taloustilanne sekä toimialan murrostekijät, kuten yhteenliittämismaksujen ja keskimääräisen käyttäjäkohtaisen myynnin alentuminen.
Inderesin mukaan teleoperaattoreiden kampanjointi on ollut tehotonta. Erittäin kireä kilpailutilanne ja aktiivinen kampanjointi ei johtanut alkuvuonna merkittäviin muutoksiin operaattoreiden päätuotteen eli matkaviestinliittymien kannassa Suomen markkinoilla alkuvuoden aikana. tkaviestinliittymäkannan muutokset ovat Inderesin laatimien tilastojen mukaan laskeneet selvästi vuosina 2009 – 2013. Yhtiöiden väliset markkinaosuudet ovat siis vakiintuneet.
Erityisesti TeliaSonera panosti paljon kampanjointiin, mutta tulokset jäivät Inderesin mukaan laihoiksi: matkaviestinliittymäkanta kasvoi vain 7 000 liittymällä verrattuna viime vuoden viimeisen kvartaalin lukuihin.
Inderes ihmetteleekin TeliaSoneran kampanjoinnin motiiveja. ”Onkin hämmästyttävää nähdä, miksi etenkin TeliaSonera on ollut innokas kampanjoimaan Suomessa isoin panostuksin, kun ottaa huomioon varsin heikoksi jääneet tulokset”, Inderes pohtii.
Elisa pystyi kasvattamaan alkuvuodesta hiukan liittymämääriään, mutta kasvua tuli kuitenkin vain 24 000 liittymän verran. ”Elisan johto onkin jo pitkään ilmoittanut reagoivansa voimakkaasti kilpailijoidensa hyökkäyksiin vastatarjouksilla, mikä näytti tehonneen hyvin”, Inderes kertoo.
DNA:n alkuvuosi on ollut yhtiöistä heikoin. Sen liittymäkanta pieneni ensimmäistä kertaa 16 000 liittymällä. Perinteisesti yhtiö on pystynyt lisäämään liittymäkantaansa kvartaalista toiseen, Inderes toteaa.