Osakeanalyysit

Kesko kasvattaa markkinaosuutta reippaasti – vähittäiskauppa keskittyy kahdelle kauppaketjulle

Nordean mukaan Kesko pyrkii Siwojen ja Valintatalojen ostolla nostamaan markkina-osuuttaan lähemmäs S-ryhmän tasoa. Keskon ostoksessa on Nordean mukaan järkea.

Kesko ilmoitti eilen ostavansa Suomen Lähikauppa Oy:n koko osakekannan pääomasijoittaja Tritonilta. Suomen Lähikaupan liikevaihto vuonna 2014 oli 999,2 miljoonaa euroa, sillä on 643 Siwaa ja Valintataloa ja 4 100 työntekijää. Osakekauppana toteutettavan yritysoston velaton kauppahinta on noin 60 miljoonaa euroa.

Kaupassa Keskolle siirtyisi yhteensä lähes 650 Siwaa ja Valintataloa. Suomen Lähikauppa on keskittynyt lähellä asiakkaita sijaitseviin päivittäistavarakauppoihin. Suomen Lähikaupan liikevaihto vuonna 2014 oli 999,2 miljoonaa euroa ja tappio ennen veroja 11,6 miljoonaa euroa.

“Strategiansa mukaisesti Kesko hakee kasvua päivittäistavarakaupassa. Yksi kasvun painopistealueista on lähikauppaverkoston kasvattaminen ja uudistaminen. Haluamme kehittää suomalaisille kuluttajille sopivien lähikauppapalvelujen saatavuutta, laatua ja hintakilpailukykyä. Samalla kauppa mahdollistaa merkittävät synergiaedut. Suomen Lähikaupalla on erinomaisia liikepaikkoja, ja yrityskaupan myötä pystymme toteuttamaan strategiaamme suunniteltua nopeammin ja merkittävästi pienemmillä investoinneilla. Kilpailu Suomen päivittäistavarakaupassa on kovaa, ja kuluttajien ostovoiman heikentyminen on entisestään kiristänyt sitä”, sanoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Nordean mukaan Suomen Lähikaupan markkinaosuus on noin 7 prosenttia, joten kaupan toteutuessa täysimääräisenä Keskon markkinaosuus nousisi noin 40 prosenttiin. S-ryhmä pysyisi siis edelleen suurimpana vähittäiskaupan toimijana noin 46 %:n osuudellaan. Yhteensä Kesko ja S-ryhmä hallitsisivat siis kaupan toteutuessa peräti 86 prosenttia Suomen päivittäistavarakaupasta.

“Yhdistämällä kauppapaikat Keskon hankintaan ja logistiikkaan sekä muilla synergioilla Keskolla on hyvä mahdollisuus kääntää Suomen Lähikauppa voitolliseksi. Ostohintaa voi näin ollen pitää Keskon kannalta hyvänä”, Nordea toteaa markkinakommenteissaan.

Lisäksi Kesko ilmoitti pienentävänsä arviotaan tulevista investointitarpeista 1 miljardista noin 750 miljoonaan euroon. “Keskon suunnitelmissa on ollut avata noin 100 pienkauppaa sekä noin 30 isompaa kauppaa, mutta ostamalla Suomen Lähikaupan tälle ei siis ole enää tarvetta. Kokonaisuudessaan kauppa vaikuttaa Keskon kannalta järkevältä, kunhan kilpailuviranomaiset sen hyväksyvät”, Nordea toteaa.

Kantona kaskessa suunnitellulle kaupalle voi vielä olla kilpailuviranomaiset. “Vaikka Keskon ja Suomen Lähikaupan yhdistetty markkinaosuus nouseekin korkealle, jää se kuitenkin S-ryhmää pienemmäksi. Toisaalta kilpailuviranomaiset katsovat yleensä myös kilpailijoiden määrää, ja tässä tapauksessa jo harvasti kilpailluilta markkinoilta häviäisi yksi kokonainen toimija”, Nordea toteaa.

“Jos kauppa saa kilpailuviranomaisilta hyväksynnän, on ostos Keskon kannalta myönteinen.”

Eilinen kurssinousu (+7,3 %) vaikuttaa Nordean mukaan oikeutetulta.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös