Talouden trendit

Suomalaisten asenteet muutoksessa – heijastuu kulutustottumuksiin

Hintatietoinen ja vaatimaton suomalainen on muuttumassa asenteiltaan itsetietoisemmaksi erottautujaksi, arvioi TNS Gallup.

Oman ulkonäön korostaminen ja omien arvojen esiintuominen on aiempaa hyväksyttävämpää, TNS Gallup toteaa tiedotteessaan.

Vahva yksilöllisyyden halu heijastuu myös suomalaisten kulutustottumuksiin.

”Vakiintuneisuus ja tasaisen elämän arvostaminen ovat leimanneet suomalaisten asennemaailmaa jo vuosikymmenen alusta. Varovaisuus on lyönyt leimansa myös kuluttamiseen – säästetään varmuuden vuoksi. Muutokselle avoimet asenneryhmät ovat kuitenkin selvässä kasvussa ja se näkyy niin suhtautumisessa omaan ulkonäköön ja hyvinvointiin, kuin myös asennoitumisessa kuluttamiseen, ruokaan ja mediakäyttöön.”

Vahvistuvat asenteet liittyvät TNS Gallupin mukaan yhä suurempaan haluun olla yksilöllinen. ”Muiden silmissä halutaan esiintyä edukseen ja erottua positiivisella tavalla massasta. Omaa uniikkia viestiä tahdotaan tuoda esille paitsi pukeutumisessa myös muussa kuluttamisessa – suomalainen kuluttaja haluaa aiempaa voimakkaammin näyttäytyä jonakin muuna kuin massatuotteiden kuluttajana”, TNS Gallup toteaa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös