Tiedot käyvät ilmi maksupalveluyhtiö Klarnan teettämästä Readingin yliopiston tutkijoiden tekemästä tutkimuksesta, johon on koottu tietoa yli 20 tilastosta ja tieteellisestä tutkimuksesta.
Tutkimuksen mukaan yleisin syy nettiostoksen keskeyttämiseen on pakotettu käyttäjätilin luominen. 33 prosenttia shoppailijoista jättää ostoksen kesken, jos kauppa vaatii rekisteröitymisen. Jopa 52 % ostaa mieluiten kokonaan ilman rekisteröitymistä.
Muita tärkeimpiä syitä ostoksen keskeyttämiseen ovat korkeat kuljetuskustannukset (27 % vastaajista), hidas ostosten käsittely (27 %), maksutavan, kuten luottokortin valinnasta johtuvat lisämaksut (25 %), epäilys nettikaupan turvallisuudesta (23 %) sekä epävarmuus henkilötietojen lähettämisestä julkisen WiFi-verkon kautta (15 %).
”Kaikki asiakkaat eivät käytä nettikauppojen ostoskoreja pelkästään tuotteiden ostamiseen. Monesti ostoskoria käytetään toivelistana tai digitaalisena muistikirjana. Siksi ostoskorien hylkäämistä ei voida kokonaan poistaa”, sanoo Klarnan kumppanuussuhteista Suomessa vastaava johtaja Marja Merentie. Merentien mukaan nettikauppiaat voivat kuitenkin vaikuttaa siihen, että ostokokemus olisi parempi ja ostoprosessin vieminen loppuun asti sujuvaa.
Tutkimusraportin mukaan tunteet kuten pelko, ärsyyntyminen, ahdistus, syyllisyys ja katumus vaikuttavat eniten epäröintiin, ostoskorien hylkäämiseen ja ostosprosessin jättämiseen kesken.
Merentien mukaan pelko ja huoli nettikaupan turvallisuudesta ovat päällimmäisenä asiakkaiden mielessä, kun he antavat henkilö- ja maksutietojaan nettikaupoille. ”Nettikaupan turvallisuus- ja yksityisyystiedot pitää olla selkeästi esillä ja asiakkaat pitää vakuuttaa kaupan turvallisuudesta.”