Talouden trendit

Kuluttajat keskeyttävät jopa puolet nettiostoksistaan

Jopa yli puolet kaikista nettikauppojen ostoksista jätetään kesken ennen maksua. Peräti 40–50 prosenttia nettiostoksista keskeytyy jo ostoprosessin ensimmäisessä vaiheessa.

Tiedot käyvät ilmi maksupalveluyhtiö Klarnan teettämästä Readingin yliopiston tutkijoiden tekemästä tutkimuksesta, johon on koottu tietoa yli 20 tilastosta ja tieteellisestä tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan yleisin syy nettiostoksen keskeyttämiseen on pakotettu käyttäjätilin luominen. 33 prosenttia shoppailijoista jättää ostoksen kesken, jos kauppa vaatii rekisteröitymisen. Jopa 52 % ostaa mieluiten kokonaan ilman rekisteröitymistä.

Muita tärkeimpiä syitä ostoksen keskeyttämiseen ovat korkeat kuljetuskustannukset (27 % vastaajista), hidas ostosten käsittely (27 %), maksutavan, kuten luottokortin valinnasta johtuvat lisämaksut (25 %), epäilys nettikaupan turvallisuudesta (23 %) sekä epävarmuus henkilötietojen lähettämisestä julkisen WiFi-verkon kautta (15 %).

”Kaikki asiakkaat eivät käytä nettikauppojen ostoskoreja pelkästään tuotteiden ostamiseen. Monesti ostoskoria käytetään toivelistana tai digitaalisena muistikirjana. Siksi ostoskorien hylkäämistä ei voida kokonaan poistaa”, sanoo Klarnan kumppanuussuhteista Suomessa vastaava johtaja Marja Merentie. Merentien mukaan nettikauppiaat voivat kuitenkin vaikuttaa siihen, että ostokokemus olisi parempi ja ostoprosessin vieminen loppuun asti sujuvaa.

Tutkimusraportin mukaan tunteet kuten pelko, ärsyyntyminen, ahdistus, syyllisyys ja katumus vaikuttavat eniten epäröintiin, ostoskorien hylkäämiseen ja ostosprosessin jättämiseen kesken.

Merentien mukaan pelko ja huoli nettikaupan turvallisuudesta ovat päällimmäisenä asiakkaiden mielessä, kun he antavat henkilö- ja maksutietojaan nettikaupoille. ”Nettikaupan turvallisuus- ja yksityisyystiedot pitää olla selkeästi esillä ja asiakkaat pitää vakuuttaa kaupan turvallisuudesta.”

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös