Yritysuutiset

S-kaupoissa alkoi ruoan ilta-ale – jopa 60 prosentin alennus

Kauppaketjun ruoka-alennus kauppojen viimeisinä aukiolotunteina alkoi tänään. S-ryhmä pyrkii ilta-alen avulla pienentämään ruokahävikkiä.

Noin 900 S-ruokakaupassa saa 11.9. alkaen punalaputetuista elintarvikkeista viimeisinä aukiolotunteina -60 prosentin alennuksen, S-ryhmä kertoo tiedotteessaan. Punalaputuksella tarkoitetaan vanhenemassa oleviin tuotteisiin laitettavaa alennustarraa, jossa on useimmiten alennusprosenttina 30. Ilta-alen aikaan punalaputetuista elintarvikkeista saa alennusta 60 prosenttia.

”Iltaa kohti kiihtyvällä alennuksella haluamme kannustaa asiakkaitamme ostamaan punalaputettuja tuotteita. Alennukset ovat edullinen ja pidetty ostosmahdollisuus asiakkaille”, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Noin 500 myymälää aloittaa 60 prosentin alennukset kello 21 ja lähes 300 myymälää jo kello 20. Ilta-alen alkamisajankohdan voi tarkistaa ja kysyä omasta kaupasta sekä Patarummussa olevasta myymälälistasta.

Lyytikäisen mukaan ilta-alennuskäytännöt vaihtelevat, sillä kukin osuuskauppa päättää myöhäisten iltatuntien alennuksien käyttöönotosta ja kellonajoista myymäläkohtaisesti.

Ilta-ale on ollut käytössä jo pari vuotta muutamissa osuuskaupoissa, muun muassa pääkaupunkiseudulla. Asiakkaiden palaute ilta-alesta on ollut erittäin positiivista. Joidenkin myymälöiden hävikki on pienentynyt ilta-alennusten ansioista edelleen jopa yli 10 prosenttia, Lyytikäinen kertoo.

Vanhenemassa olevien tuotteiden myyminen alennuksella on tehokas keino vähentää hävikkiä. Hävikkiä tulee kuitenkin vääjäämättä monista sitä vähentävistä toimenpiteistä huolimatta.Vuonna 2016 S-ryhmän ruokahävikki oli 1,63 prosenttia. Luku sisältää myös hyväntekeväisyyteen lahjoitetut tuotteet.

”Hävikin määrä suhteessa myyntiin on pienentynyt jo yli 10 vuoden ajan. Tavoitteenamme on edelleen pienentää sitä 15 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2020 mennessä”, Lyytikäinen kertoo.

S-ruokakauppojen hävikistä noin 45 prosenttia on kasviksia, 20 prosenttia leipää ja 15 prosenttia maitotaloustuotteita. Loput 20 prosenttia jakaantuvat melko tasaisesti eri tuoteryhmien kesken.

”Kaupoistamme ei mene mitään elintarvikejätettä kaatopaikalle. Hävikkiruoka lahjoitetaan ensisijaisesti hyväntekeväisyyteen. Jos se ei ole mahdollista, annamme leipää bioetanolin valmistukseen. Jäljelle jäävä muu hävikki ohjataan hyötykäyttöön energiantuotantoon”, Mika Lyytikäinen kertoo.

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
x x
Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Sisällöntuottajaksi
Digipaketti
Anna palautetta
 

Tilaa uutiskirje

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös