Mitä jos käyttäisit maantieteellistä hajauttamista myös siemenvaiheen sijoituksissasi?

Hajauttamisen merkitys korostuu siemenvaiheen sijoituksissa.
Maantieteellinen hajauttaminen on järkevää Maantieteellinen hajauttaminen on järkevää

Maantieteellinen hajauttaminen on järkevää

-KAUPALLINEN YHTEISTYÖ-

Hajauttamisen merkitys korostuu siemenvaiheen sijoituksissa.

Yksi merkittävä ero listaamattoman ja listatun yrityksen välillä on, että listattu yritys on jo todistanut pärjäävänsä kilpailluilla markkinoilla. Siemenvaiheen yrityksen kasvupotentiaali on usein huomattavasti merkittävämpi, mutta riskinä on, että yritys jostain syystä onnistukaan hyödyntämään sitä valtavaa potentiaalia mikä sen tuotteessa on.

Alkuvaiheen yrityksiin sijoittavat enkelisijoittajat ja ammattimaiset pääomasijoittajat tuovat usein esiin, miten salkun tuotto on kiinni pienestä määrästä erittäin onnistuneita sijoituksia. Osa yrityksistä epäonnistuu täysin. Osa yrityksistä säilyttää arvonsa, muttei varsinaisesti tuota. Ja se yksi erittäin hyvin menestynyt yritys tuo mukanaan ne voitot, joilla katetaan sekä tappiolliset sijoitukset, että tuodaan salkkuun se varsinainen listattuja markkinoita korkeampi tuotto.

Yksittäiset siemenvaiheen sijoitukset voivat tuottaa todella paljon. Peter Thielen Facebookiin tekemä puolen miljoonan sijoitus toi lopulta miljardin verran käteistä. Korkeaan tuottoon sisältyy korkea riski ja jotta alkuvaiheen sijoituksen tuomiin voittoihin pääsisi oikeasti kiinni, tulee alkuvaiheen sijoittajan hajauttaa sijoituksensa.

Alkuvaiheen sijoituksen maantieteellinen hajauttaminen

Hajauttaminen ei tarkoita pelkästään suurta määrää eri yrityksiä, vaan hajautusta tulisi miettiä hiukan laajemminkin. Onko salkkusi hajautettu eri omaisuusluokkien kesken, sisältääkö se useampia toimialoja ja onko se maantieteellisesti hajautettu?

Suomalaiselle sijoittajalle juuri maantieteellinen hajauttaminen on erityisen tärkeää. Suomen markkina on pieni ja suhdanneherkkä. Suhdanneherkkyys johtuu siitä, että Suomi on varsin syklinen talous.

Digitalisaatio ja teknologinen kehitys on tehnyt suorasta maantieteellisestä hajauttamisesta entistä helpompaa. Näin on myös alkuvaiheen sijoitusten osalta. Suomalainen piensijoittajakin voi nyt tehdä Invesdorin alustan kautta suoria sijoituksia myös brittiläisiin alkuvaiheen yrityksiin.

Britannia on merkittävän kokoinen markkina

Britannia on maailman viidenneksi suurin kansantalous ostovoimakorjatulla bruttokansantuotteella mitattuna. Britannia on yksi maailman globaaleimmista talouksista, jossa palveluiden osuus on 80 prosenttia. Britanniassa sijaitsevalla alkuvaiheen yrityksellä on siis varaa kasvaa merkittävästikin, ennen laajentumista ulkomaisille markkinoille. Lisäksi talouden globaali rakenne ja englannin kieli tekevät myöhemmästä kansainvälisestä laajentumisesta astetta helpompaa.

Maantieteellinen hajauttaminen antaa mahdollisuuden päästä isoon kasvuun kiinni

Britannian markkinoilta löytyy tällä hetkellä kaksi avoinna olevaa alkuvaiheen sijoitusmahdollisuutta, MyLocum Choice ja Fuudel. Kummatkin yritykset ovat alustoja, jotka kokoavat useat toimijat samalle digitaaliselle alustalle. Digitaalisilla alustoilla on etunsa suoraan toimintaan verrattuna.

Kaksi mahdollisuutta Britanniasta

My Locum Choice yhdistää apteekit ja sijaistavat osa-aikatyöntekijät. Alustan käyttö on osa-aikatyöntekijälle houkuttelevaa, koska se sisältää monta apteekkia. Tällöin työn tarjonta on suurempaa. Alustan käyttö on houkuttelevaa vaihtoehto apteekeille, koska alustalta löytyy suuri määrä osa-aikaisia työntekijöitä. Tällöin on todennäköisempää, että vuoro saadaan täytettyä.

Alusta tarjoaa apteekeille muitakin etuja. Ilman alustaa apteekilla olisi lista osa-aikaisista työntekijöistä. Tarpeen ilmaantuessa tätä listaa alettaisiin soitella läpi, kunnes löytyy henkilö, jonka aikataulut sopivat apteekin aikataulujen kanssa yhteen. Soitteluun menee aikaa ja se lisää yrityksen transaktiokustannuksia. Toisaalta yrityksen ei ole mielekästä kehittää omaa digitaalista järjestelmää, koska kehitystyöhön uppoaisi kohtuuton määrä resursseja.

Apteekin kannalta perinteisen rekrytointiyrityksen käyttämisen ongelmana on korkeiden kulujen lisäksi, että tarjottavaa osa-aikatyöntekijää ei tunneta. My Locum Choicen kautta yritys pystyy etukäteen tutustumaan potentiaalisiin osa-aikatyöntekijöihin ja saa esimerkiksi sairauden iskiessä hoidettua itselleen osa-aikatyöntekijän aikaa ja kustannuksia säästäen. Apteekkimarkkinoilla on nyt kysyntää kustannussäästöille ja alustaa on mahdollista myöhemmin laajentaa muille toimialoille. My Locum Choicen merkintäaikaa on jäljellä kolme päivää.

 

Fuudel on yritys joka yhdistää ravintolat, asiakkaat ja kotiinkuljetuksen. Kyse on laajemminkin ravintoloille tarjottavasta palvelusta.

Fuudelin kautta asiakas saa tehtyä pöytävarauksen ja pöydässä istuessaan tarjoilijaa ei tarvitse odottaa, vaan ruoka-annoksen saa tilattua ja maksettua mobiilisovelluksen kautta. Lisäksi asiakas saa tilattua ruuan myös kotiinsa ja tilauksen etenemistä on mahdollista seurata Fuudelin mobiilisovelluksen avulla.

Ravintolalle palvelu tarjoaa muutakin kuin asiakkaita. Sovellus tarjoaa työkaluja markkinointiin ja sosiaalisen median käyttöön. Lisäksi sovelluksesta saa irti analytiikkaa ja raportteja. Sovelluksen kautta ravintolaansa saa myös osa-aikaisia työntekijöitä paikkaamaan esimerkiksi sairastumisten aiheuttamaa henkilökuntavajetta.

Kuljetuspalveluille Fuudelin alusta haluaa olla ruuan Uber. Fuudel ei siis tarjoa kuljetuspalvelua, vaan alustan, jonka kautta itsenäiset toimijat voivat tehdä keikkaa kuljettamalla ruokaa. Fuudelin rahoituskampanja päättyy 15.11.2017, ja siihen pääsee tutustumaan täältä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Osakesäästäjät aamupala sijoituskatsaus sijoittaminen

Perjantaina markkinoiden puheenaiheina EKP:n rahapolitiikka ja Kiina

Seuraava artikkeli
sohva huonekalut huonekaluliike yritys talous

Kuluttaja-asimies: Huonekaluliikkeet mainostivat harhaanjohtavilla alennuksilla