Oma talous

Kuluttaja-asimies: Huonekaluliikkeet mainostivat harhaanjohtavilla alennuksilla

Kuluttaja-asiamies on määrännyt kiellot ja 100 000 euron uhkasakot neljälle huonekalualan yritykselle.

Kuluttaja-asiamies kertoo tiedotteessaan seuranneensa huonekalualan markkinointia tehostetusti elokuusta 2016 lähtien selvittääkseen, miten alan yritysten markkinoinnissa käytetään prosenttialennuksia, vertailuhintaa tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja.

Seurannan kohteina ovat olleet Kruunukaluste Oy:n, Metropoli Kaluste Oy:n, Stemma Oy:n, Finsoffat Oy:n, Isku-Yhtymä Oy:n, Vepsäläinen Oy:n ja JYSK Oy:n verkkosivut.

Huonekalujen verkkomainoksissa käytetään Kuluttaja-asiamiehen mukaan vertailuhintoja, alennusprosentteja tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja luomaan mielikuvaa suurista alennuksista. Tuotteita ei kuitenkaan ole välttämättä koskaan tarjottu ilmoitetuilla vertailuhinnoilla eivätkä alennusprosentit ole aina olleet todellisia.

Kuluttaja-asiamies on huomauttanut seurannan kohteena olleita yrityksiä niiden markkinoinnin lainvastaisuudesta ja edellyttänyt niiden korjaavan puutteet määräaikaan mennessä.

Koska Finsoffat, Kruunukaluste, Stemma ja Vepsäläinen eivät ole lupauksistaan huolimatta muuttaneet käytäntöjään, kuluttaja-asiamies on määrännyt niille kiellot. Kieltoja on tehostettu 100 000 euron uhkasakoilla.

Kruunukaluste on vastustanut kuluttaja-asiamiehen kieltoa, joten kielto on rauennut. Kuluttaja-asiamies harkitsee asian viemistä markkinaoikeuteen.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan vertailuhinnoilla ja alennusprosenteilla pyritään luomaan kuluttajille käsitys siitä, että nämä saavat yritykseltä huomattavan alennuksen.

”Kuluttajien kannalta on hyvä, että hintakilpailu toimii ja tuotteita saa alennuksella. Harhaanjohtavat vertailuhinnat ja alennusprosentit hämärtävät kuitenkin kuluttajien käsitystä siitä, mikä on kaupan normaali hintataso ja miten suuri mainostettu alennus todellisuudessa on. Sama ilmiö on näkynyt myös urheiluvälinealalla”, Kuluttaja-asiamies toteaa.

Kommentoi
Ylös
>