Tiistaina saatiin Saksan Ifo-indeksi, mikä päätyi lukemaan 117,2, ennusteen oltua 117,6. Ifo-indeksin komponenteista odotukset (109,5 vs. odotus 110,7) liiketoimintaympäristön kehityksestä selittivät odotuksia alhaisemman Ifo-indeksin. Sitä vastoin tämän hetken liiketoimintaympäristön tilanne ylitti odotukset (125,4 vs. odotus 124,7).
Norjalainen metsäyhtiö Norske Skog kertoi tiistaina hakeutuvansa konkurssiin. Yhtiön hallituksen mukaan uuden rahoituksen hakemiselle ei ollut enää realistisia edellytyksiä sen jälkeen, kun Norske Skogin suurin vakuudellisten lainojen haltija Oceanwood Capital Management ei ollut enää halukas lainojen uudelleenjärjestelyyn.
Yhdysvaltain senaatti hyväksyi äänestyksessään Trumpin verouudistuksen paikallista aikaa yöllä keskiviikkona. Uudistuksen myötä yhteisövero laskee nykyisestä 35 prosentista 21 prosenttiin. Ennen lakiuudistusta asiasta äänestetään kuitenkin vielä lopullisesti edustajainhuoneessa keskiviikkoaamuna Suoen aikaan. Verouudistus on Trumpille suuri voitto ja se tukee USA:n osakemarkkinoita erityisesti lyhyellä aikavälillä.
Kotipizzalta Q3 ja taloudellisen ohjeistuksen nosto
Kotipizza Group raportoi keskiviikkona yhtiön kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen. Yhtiön vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi elo-lokakuussa 20,6 % 20,7 miljoonaan euroon edellisvuoden 17,1 miljoonan vertailukaudesta. Yhtiön ketjumyynti kasvoi 20,6 % vertailukauteen verrattuna. Kotipizzan käyttökate kohosi vastaavasti 2,44 miljoonaan vertailukauden 1,88 miljoonasta.
Kotipizza nosti arvioitaan kuluvan tilikauden kehityksestä. Uuden arvion mukaan yhtiö odottaa ketjumyynnin kasvavan kuluvalla tilikaudella selvästi yli 15 % edelliseen tilikauteen verrattuna (aiemman arvion mukaan ketjumyynti kasvaa noin 15 % edelliseen tilikauteen verrattuna). Lisäksi Kotipizza odottaa sen vertailukelpoisen käyttökatteen kasvavan selvästi edelliseen tilikauteen verrattuna (aiemman arvion mukaan käyttökate kasvaa edelliseen tilikauteen verrattuna).
Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervasen mukaan kotipizza-ketjun kivijalkaravintoloiden asiakasmäärät kasvoivat tilikauden kolmannella neljänneksellä 12,6 % vertailukaudesta ja keskiostos vastaavasti 5,9 %. Myös yhtiön verkkokaupan kasvu jatkui voimakkaana ja sen kautta tulleet tilaukset vastasivat jo noin kymmenesosaa ketjun kivijalkaravintoloiden myynnistä.
Kotipizza on vahvasti sen keskipitkän aikavälin tavoitteiden tahdissa. Yhtiön tavoitteena on kasvaa ketjumyynnin osalta vähintään 5 % vuodessa ja vertailukelpoisen käyttökatteen osalta 15-20 % vuodessa. Kuluvan tilikauden kolmen ensimmäisen neljänneksen jälkeen ketjumyynti on kasvanut peräti 18,5 % ja vertailukelpoinen käyttökate 24,5 %.
Kotipizzan vahvat luvut tuovat lisäjoustavuutta myös investointien osalta. Yhtiö esittelikin katsauskauden jälkeen kansainvälisille markkinoille suunnatun No Pizza-ravintolakonseptin. Lisäksi Kotipizza osti katsauskauden jälkeen enemmistön Social Food Street Burgerjoint- ravintolasta vastaavasta Day After Day Oy:sta. Kotipizzan tavoitteena on kehittää Social Burgerista valtakunnallinen hampurilaisketju.