Nykyisellään auton osto on klassinen esimerkki huonosta sijoituksesta. Auton arvo tippuu nopeasti ja autojen keskimääräinen käyttöaste on ainoastaan 8 prosenttia. Kiertotalous pyrkii maksimoimaan tuotteiden kiertoa taloudessa mahdollisimman pitkään ja omistuksen muuttaminen palveluksi on tässä kohti keskeisessä osassa.
Tulevaisuudessa autolleen ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa. Auto jättää sinut työpaikkasi eteen ja lähtee hoitamaan asioita. Se käy lataamassa itsensä, ajaa itsensä huoltoon tarvittaessa ja lopun aikaa se ajaa taksia. Tällöin autojen käyttöaste nousee, autojen lukumäärä laskee, ja auton omistamisesta tuleekin sijoitustoimintaa.
Toinen vaihtoehto on, että tulevaisuuden robottitaksit ovat puhtaasti yritysten omistuksessa ja tällöin vastaavan sijoituksen voi tehdä robottitakseja omistavaan yritykseen.
Itseajavien autojen turvallisuus tapetilla
Itseajavien autojen odotetaan tekevän maailmasta myös entistä turvallisemman. Ihminen tekee virheitä liikenteessä ja itseajavien autojen odotetaan vähentävän liikennekuolemia.
Nyt maanantaina Yhdysvalloissa sattui kuitenkin kuolonkolari. Kyseessä on ensimmäinen itseajavan auton aiheuttama kuolema jalankulkijalle. Uberin Volvo XC90 SUV:ssa oli kuljettaja, mutta auto oli itseajavassa moodissa sen osuessa suojatien ulkopuolella nelikaistaista tietä pyöräänsä taluttaen ylittävään pyöräilijään. Pyöräilijä kuoli saamiinsa vammoihin sairaalassa.
Poliisin mukaan auton kameratallenteista katsottuna vaikuttaa siltä, että kolari olisi ollut erittäin vaikea välttää. Autoa ohjannut ohjelmisto ei ollut Volvon itsensä kehittämä.
Seurauksia itseajavien autojen kehitystoimintaan
Tapauksen seurauksena Uber hyllyttää itseajavien autojen testit.
Toistaiseksi on epäselvää, miten tapaus tulee vaikuttamaan muiden autonvalmistajien suorittamaan kehitystyöhön. Arizonan osavaltio tunnetaan löyhästä suhtautumisestaan itseajavien autojen testaamisen kokeiluihin. Kaliforniassa suhtautuminen on ollut tiukempaa ja Arizona on pyrkinyt houkuttelemaan yrityksiä löysemmällä säätelyllään.
Vuonna 2016 Yhdysvaltojen liikenneonnettomuuksissa kuoli noin 6000 jalankulkijaa.
On todella vaikea edetä ajoneuvorobotiikassa ja automaatiossa ylipäänsä, kun imagosyistä on pistettävä jäihin jokainen projekti, joissa typerästi käyttäytyvä ihminen aiheuttaa itselleen fataalin onnettomuuden. Nykymuodin mukaan ihmisen on robotin puolesta pyydeltävä anteeksi asiaa, johon kumpikaan ei ole syypää.
Ellei tuotakaan onnettomuusautoa olisi sattumalta ohjannut tekoäly, mitään uutisoimisen aihetta ei tietenkään olisi ollut. Kuten ei tule olemaan niissäkään tulevissa tapauksissa, joissa robotiikan avulla estetään onnettomuus, jonka välttäminen ihmiskuskille olisi ollut mahdotonta.
Jos itseajavien autojen joskus halutaan korvaavan ihmiskuskit, on korvattava myös ihmisperäinen irrationaalinen ajattelu, josta tämäkin tapaus on paraatiesimerkki.