Kaupat tarjoavat perinteisesti ostoksille vaihto- ja palautusajan, jonka puitteissa ostetusta tuotteesta voi saada rahansa takaisin tai tuotteen voi vaihtaa toiseen.
Tyypillisimmin kivijalkakauppojen vaihto- ja palautusajat ovat noin kahdesta viikosta kuukauteen. Mutta tiesitkö, että kaupan palautusoikeuden umpeutumisen jälkeenkin tuotteesta on mahdollista saada rahat takaisin, jos ei olekaan ostokseen tyytyväinen?
Kyllä, totta sen on, nimittäin joihinkin luottokortteihin sisältyy palautusturva, jonka ideana on antaa asiakkaalle rahat takaisin tuotteesta kaupan palautusajan umpeutumisen jälkeen.
Missä korteissa on palautusturva?
Tällä hetkellä Suomen luottokorttimarkkinoilla on kaksi korttia, jotka tarjoavat palautusturvan kortilla maksetuille tuotteille. Nämä kortit ovat American Express Gold ja Platinum.
Palautusturvan ehdot
Jotta luottokortin palautusturvaa voi hyödyntää, täytyy tuotteen olla ostettu henkilökohtaiseen käyttöön Suomessa toimivalta jälleenmyyjältä. Palautusturvan ehdoissa sanotaan, että palautusturva koskee vain tuotteita, joilla ei ole ollut aikaisempaa omistajaa. Tuote täytyy maksaa kokonaan korvaukseen oikeuttavalla luottokortilla, jotta palautusturva on voimassa. Palautusturva koskee vain käyttämättömiä tuotteita, joiden palauttamista jälleenmyyjä ei hyväksy; luottokortin palautusturva on siis vasta toissijainen keino saada rahat takaisin tuotteesta.
Kummankin kortin palautusturvan enimmäiskorvaus tuotetta kohden on 400 euroa. Vuodessa korvausta palautusturvasta voi saada korkeintaan 1 600 euroa.
Mitä palautusturva ei korvaa?
Jotta palautusturva ei olisi liian hyvää ollakseen totta, sen ehdot ovat varsin yksityiskohtaiset, ja aivan mistä tahansa ei korvauksia voi saada. Ensinnäkään alle 30 euron arvoisia tuotteita ei korvata lainkaan, ja lisäksi korvattavan tuotteen täytyy olla uusi, myyntikunnossa, virheetön ja toimiva.
Arvoon ja tuotteen kuntoon liittyvien rajoitusten lisäksi palautusturva ei korvaa tiettyjen tuoteryhmien tuotteita lainkaan. Seuraavat esineet eivät kuulu palautusturvan piiriin:
- korut
- jalokivet
- harvinaiset ja arvokkaat kolikot tai postimerkit
- harvinaiset esineet mukaan lukien antiikkiesineet, taideteokset ja turkikset
- käteinen raha tai vastaava
- matkashekit
- liput
- palvelut
- matkapuhelimet ja niiden lisälaitteet
- äänitteet (sisältäen mm. CD- ja DVD-levyt, tietokoneohjelmistot, video- ja audiotallenteet)
- kirjat
- eläimet ja kasvit
- kulutustavarat ja pilaantuvat tavarat
- terveydenhoitotuotteet
- käytetyt ja entisöidyt esineet
- loppuunmyyntitavarat
- ajoneuvot ja niiden osat
- kiinteistöt ja rakennukset
- pysyvästi kotiin, toimistoon tai ajoneuvoihin asennetut esineet
Käytännössä palautusturvan piiristä on suljettu varsin laaja skaala tuotteita. Lisäksi ehtojen tulkinnassa voi olla hieman epäselvyyksiä. Onko esimerkiksi televisio kotiin pysyvästi asennettu esine? Entä lasketaanko vaatteet tai kengät kulutustavaroiksi? Entä huonekalut?
Miten korvauksia haetaan?
American Expressin kaikkia vakuutuskorvauksia haetaan ottamalla yhteyttä Amexin palvelunumeroon. Palvelunumerosta saa ohjeet korvaushakemuksen täyttämiseen ja ylipäätään korvausprosessin vireillepanoon.
Korteilla saa myös muita etuja
Sekä American Express Gold että Platinum tunnetaan molemmat varsin kattavista eduistaan. Kumpaankin korttiin sisältyy esimerkiksi kattava matkavakuutus, ja kummallakin kortilla saa paljon erilaisia etuja ja alennuksia esimerkiksi autonvuokrauksesta ja elämyksistä. Platinum-korttiin sisältyy lisäksi ympärivuorokautinen concierge-palvelu, joka toimii ikään kuin kortin haltijan henkilökohtaisena assistenttina. Palvelun kautta voi esimerkiksi varata pöydän ravintolaan tai liput konserttiin, tai lähettää kukkia tai muita lahjoja.
Julkaistu alun perin VertaaEnsin.fi blogissa.
Tiedoksi lukijoille: Artikkeli sisältää SalkunRakentajan markkinointikumppanin sivuille linkkejä, joiden perusteella SalkunRakentaja-sivusto voi saada korvauksia.