Aktia Pankilta ei mielikuvitusta puutu. Se aikoo kartoittaa asiakkaidensa kiinnostusta käteistoimituksille asiakkaan valitsemaan osoitteeseen.
Konttoriverkostoja on viime vuosina supistettu, sillä monet asiakkaat haluavat hoitaa pankkiasiansa yhä useammin puhelimitse tai digitaalisesti. Käteinen raha ei kuitenkaan siirry puhelinlankoja tai nettipiuhoja pitkin. Tähän haasteeseen Aktia etsii ratkaisua, kun pankki kartoittaa asiakkaidensa tarvetta käteistoimituksille Postin kautta, pankki kertoo tiedotteessaan.
”Kehitämme vauhdilla digitaalisia palvelujamme ja esimerkiksi mobiilipankkimme saa asiakkailtamme jatkuvasti erinomaiset arvosanat. Samaan aikaan asiakkaistamme noin 5 000 nostaa käteistä konttoreistamme useita satoja euroja säännöllisesti. Ei käteinen raha siis vielä ole kadonnut minnekään”, kertoo Aktian henkilöasiakkaista vastaava varatoimitusjohtaja Merja Sergelius.
Sergeliuksen mukaan konttoriverkoston kaventuminen on tuonut haasteita erityisesti senioreille, liikuntarajoitteisille ja haja-asutusalueiden väestölle.
”Haluamme kehittää pankkipalveluja myös heidän tarpeistaan. Kaikilta alueilta ei löydy käteisautomaatteja, R-kioskeja tai K-kauppoja, joista nostaa rahaa. Lisäksi kassapalveluiden aukioloaikojen muutokset rajoittavat käteisen saatavuutta myös pankkikonttoreissa. Nyt kartoitettavan palvelun avulla asiakas voisi tilata käteistä joustavasti oman aikataulunsa mukaan haluamaansa osoitteeseen.”
Suunnitellussa palvelussa asiakas tilaisi Aktialta käteistoimituksen. Tilausta tehtäessä pankki varmentaisi asiakkaan henkilöllisyyden ja nostaisi rahat asiakkaan tililtä. Posti kuljettaisi vakuutetut lähetykset asiakkaille 2-3 työpäivän aikana turvallisella, tähän tarkoitukseen suunnitellulla erilliskuljetuksella. Lähetyksiä ei siis toimiteta perille normaalin postinjakelun mukana. Toimittaessaan lähetyksen asiakkaalle Posti varmentaisi vielä henkilöllisyyden.
”Palvelu perustuu asiakkaan vahvaan tunnistamiseen ja lähetys toimitetaan vakuutettuna, joten turvallisuus on keskeinen lähtökohta palvelun suunnittelussa. On mahtavaa olla mukana hankkeessa, jossa voimme auttaa Aktiaa palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin”, kertoo Postin yrityspalveluista vastaava johtaja Maiju Fernelius.
Kiinnostusta kartoitetaan 8.6. asti 15 konttorissa eri puolilla Aktian konttoriverkostoa, puhelinhaastatteluin ja Aktia.fi-sivujen verkkokyselyllä. Mikäli tarvetta palvelulle löytyy, palvelua pilotoidaan syksyllä.