Kasvuosakkeet

Inderesin analyytikot: ”Verkkokauppa.com on erittäin houkuttelevasti hinnoiteltu”

Verkkokauppa.comin ensimmäisen vuosineljänneksen tulosraportti oli kokonaisuutena hyvä ja yhtiöltä voi odottaa voimakasta kasvua lähivuosina, arvioi Inderesin analyytikot.

Tietotekniikan, viihde-elektroniikan ja kodinkoneiden vähittäismyyjä Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2,5 prosentilla ollen 102,5 miljoonaa euroa ja käyttökatemarginaalin ollessa 2,3 prosenttia.

Yhtiön ensimmäinen vuosineljännes oli odotetusti vaisu, toteaa toimitusjohtaja Panu Porkka.

”Yhtiö on viime kuukausina pääasiallisesti keskittynyt uuden Raision jättimyymälän avaamiseen. Sekä myyntikatetta että käyttökatetta rasitti Raision jättimyymälän valmisteluun ja avaamiseen liittyvät kustannukset. Tukkumyyntiä oli odotetusti ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2018 myös huomattavasti vähemmän kuin vuosi sitten. GfK:n mukaan Verkkokauppa.comin markkinaosuus kasvoi melkein kaikissa tuotealueissa ensimmäisellä vuosineljänneksellä”, Porkka toteaa.

Yhtiö pitää toimintamarkkinoiden keskipitkän aikavälin kasvunäkymiä positiivisina. Toimiva johto uskoo yhtiön onnistuvan edelleen kasvattamaan markkinaosuuttaan yhtiön valitsemilla segmenteillä. Yhtiön vahva tase mahdollistaa edelleen toiminnan laajentamisen strategian mukaisesti.

Tulevaisuuden näkymiin kuitenkin kohdistuu epävarmuutta etenkin liittyen makrotalouden tekijöihin. Valtiovarainministeriö arvioi 13.4.2018, että Suomen BKT kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2018 ja 2,2 prosenttia vuonna 2019.

Verkkokauppa.comin tulosraportti oli kokonaisuutena hyvä, ja yhtiön liikevaihdon kasvu hidastui tammi-maaliskuussa odotetusti 2,4 prosenttiin, kun vertailukauden merkittävän tukkueräkaupan puuttuminen hautasi alleen muun kasvun, toteavat Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén ja analyytikko Olli Vilppo Inderesin aamukatsauksessa.

Inderesin arvion mukaan tukkueräkaupasta puhdistettuna yhtiön liikevaihto kasvoi ensimmäisellä kvartaalilla noin 10 prosenttia kodinelektroniikkamarkkinan kasvaessa ja yhtiön jatkaessa markkinaosuuksien voittamista. Myös Raision uudella myymälällä (avattu 8.3.2018) oli positiivinen vaikutus ensimmäisen kvartaalin myyntiin.

Myyntikate oli analyytikoiden mukaan tulosraportin positiivinen yllätys.

”Myyntikate parani 15,9 %:iin (Q1’17:13,8 %) ja ylitti 14,5 %:n ennusteemme selvästi. Näkemyksemme mukaan hintapaine markkinalla on alkuvuoden aikana helpottanut selvästi johtuen todennäköisesti etenkin Powerista. Tämän lisäksi tukkukaupan pienemmällä määrällä oli selkeä positiivinen vaikutus myyntikatteeseen.”

Expert ASA:n lanseeraama Power on kiristänyt alan hintakilpailua selvästi. Vilénin mukaan Power on ollut omassa markkinoinnissaan erittäin aggressiivinen, johon Gigantti ja Verkkokauppa.com ovat vastanneet. Pitemmällä aikavälillä Power ei kuitenkaan pysty ravisuttamaan Verkkokauppa.comin asemaa.

”Hintakilpailu painaa lyhyellä aikavälillä koko alan katteita ja kiihdyttää samalla alan keskittymistä kolmelle suurelle toimijalle. Pidemmällä aikavälillä Power ei näkemyksemme mukaan oleellisesti muuta kolmen suurimman toimijan kilpailuasetelmia. Powerin kustannusrakenne on oleellisesti Verkkokauppa.comia ja Giganttia heikompi ja ilman selkeää muutosta kustannusrakenteessa ei Power kykene kestävästi uhkaamaan Giganttia tai Verkkokauppa.comia.”

Hintapaine markkinalla onkin Vilénin mukaan helpottanut selvästi odotuksia koska Power on ollut selvästi aiempaa vähemmän aggressiivinen hinnoittelussaan.

”Power on ollut alusta alkaen tappiollinen, kun yhtiö on hakenut liiketoimintaansa kriittistä massaa aggressiivisella kasvulla. Power onkin selvästi höllentänyt kaasua ja pidämme mahdollisena, että yhtiö olisi siirtymässä strategiassaan asteittain kannattavuuden tavoitteluun pelkän kasvun sijaan.”

Kilpailupaine tulee pysymään ainakin lyhyellä aikavälillä Verkkokauppa.comille suotuisana Powerin toimista johtuen, analyytikot uskovat. Tämä antaa Verkkokauppa.comille selkeää liikkumavaraa sen hinnoittelussa.

Indersin suositus Verkkokauppa.comin osakkeelle on osta ja osakkeen tavoitehinta on 7,0 euroa.

1.1.-31.3.2018 lyhyesti

  • Liikevaihto 102,5 miljoonaa euroa (1-3/2017: 100,0), kasvua 2,5 %
  • Myyntikate 16,3 miljoonaa euroa (13,7), kasvua 18,8 %
  • Myyntikate 15,9 % liikevaihdosta (13,8 %)
  • Käyttökate 2,4 miljoonaa euroa (2,5)
  • Käyttökatemarginaali 2,3 % (2,5 %)
  • Liikevoitto 2,0 miljoonaa euroa (2,1)
  • Liikevoittoprosentti 2,0 % liikevaihdosta (2,1 %)
  • Vuosineljänneksen voitto 1,6 miljoonaa euroa (1,5)
  • Osakekohtainen tulos 0,04 euroa (0,03)
  • Verkkokauppa.com avasi uuden jättimyymälän Raisioon maaliskuun 8 päivänä
  • Yhtiön hallitus on hyväksynyt neljännesvuosittaisen osingon 0,045 euroa osaketta kohti

Alla olevalla videolla Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén kommentoi Verkkokauppa.comin näkymiä.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info@salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös