Talouden trendit

Kauppaketju otti robotin käyttöön rekrytoinnissa

HOK-Elanto testaa rekrybottia.

S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, HOK-Elanto, teki alkuvuonna kokeilun, jossa työnhakija ilmoitti Facebookin yksityisviestillä halukkuutensa tulla töihin. Nyt kauppaketju valjastaa rekrytoinnissa käyttöön myös automaation.

“Facebookissa toimiva rekrybotti hoitaa ensikontaktin hakijaan. Sen jälkeen yhteydenpito siirtyy rekrytoinnin alkuvaihetta puolestamme hoitavalla yhteystyökumppanille StaffPointille, joka haastattelee, kartoittaa osaamisen, tarkistaa taustat ja kutsuu parhaat ehdokkaat ravintoloiden itsensä haastateltaviksi”, kertoo HOK-Elannon ravintolatoimialan johtaja Henriikka Puolanne.

Puolanteen mukaan ideana on poistaa ylimääräinen vaivannäkö hakijalta.

“Työnhaku rekrybotin avulla onnistuu minuutissa tai kahdessa ja sen voi tehdä kätevästi kännykällä”, Puolanne kertoo.

Työnhakijan tavoitettavuus ja aktiivisuus tulee nousemaan mobiililaitteilla tapahtuvan työnhaun kautta. Mobiililaite kulkee useimmilla taskussa mukana ja se on tulevaisuudessa järkevin ja tehokkain väline työnhakuun.

HOK-Elannon rekrybotti sijaitsee Facebookissa. Linkki rekrybottiin voidaan jakaa myös muissa somekanavissa. Rekrybotin kysymyksiin voi vastata sekä suomeksi että englanniksi. Ensimmäinen yhteydenpito botin kanssa vie hakijalta minuutin tai kaksi.

“Rekrybotti ei poista eikä korvaa perinteisiä rekrytointikanaviamme, mutta se menee mobiililaitteilla sinne missä suuri osa nuoremmista hakijoista tällä hetkellä on. Kyse on kokeilusta, joka onnistuessaan saattaa levitä myös kaupan alan työntekijähakuihin”, HOK-Elannon henkilöstöjohtaja Antero Levänen sanoo.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös