Talouden trendit

Peter Vesterbackan huikea tunnelihanke sai miljardirahoituksen Kiinasta

Suomen ja Viron väliselle maailman pisimmälle rautatietunnelin rakennushankkeelle on tulossa peräti 15 miljardin euron rahoitus kiinalaisyhtiöstä.

Suomen ja Viron väliselle maailman pisimmälle rautatietunnelin rakennushankkeelle on tulossa peräti 15 miljardin euron rahoitus kiinalaisyhtiöstä.

Peter Vesterbackan perustama yhtiö Finest Bay Area Development Oy kertoo allekirjoittaneensa aiesopimuksen kiinalaisen Touchstone Capital Partners Ltd:n kanssa Tallinnan tunnelin rahoituksesta kattaen peräti 15 miljardin euron rahoituksen. Rahoitus tulee jo aiemmin ilmoitetun ARJ Holding LLC:n kanssa sovitun 100 miljoonan euron rahoituksen lisäksi.

Vesterbacka on tunnut aiemmin tutuksi suurelle yleisölle vastatessaan peliyhtiö Rovio Entertainmentin liiketoiminnan kehittämisestä. Hän oli mukana tekemässä suosittua Angry Birds -mobiilipeliä.

Kuva: FinEst Bay Area.

Nyt sovitusta rahoituksesta kolmannes tulee pääomasijoituksena ja kaksi kolmannesta velkarahoituksena. Touchstone Capital Partners:in rahasto tekee vähemmistöpääomasijoituksen ja sitoutuu hankkeen velkarahoitukseen.

Toteutuessaan tunneli tulisi olemaan valmistuessaan maailman pisin rautatietunneli, kokonaispituudeltaan noin 100 kilometria. 

Kiinalainen Touchstone Capital Partners sijoituskonsortiona on tehnyt vastaavanlaisia sijoituksia muun muassa Euroopassa, Australiassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa.

”Olemme erittäin tyytyväisiä neuvotteluihin ja saavutettuun yhteisymmärrykseen. Touchstonella on laaja kokemus vastaavanlaisten suurten yksityisten infrastruktuurihankkeiden rahoittamisesta”, Finest Bay Area Developmentin Kustaa Valtonen toteaa.

Rahoitus on Finest Bay Area Developmentin nostettavissa hankkeen rakennusvaiheiden edetessä. Rahoituksen yksityiskohdat neuvotellaan seuraavan kuuden kuukauden aikana.

”Tavoitteenamme on hankkia myös eurooppalaisia, pohjoismaisia ja suomalaisia pääomasijoituksia nyt sovitun rahoitusjärjestelyn lisäksi. Haemme projektille kestävää ja kaikin puolin tasapainoista rahoitusratkaisua”, Valtonen kertoo.

Finest Bay Area Development tunnelihankkeen tarkoituksena on rakentaa Suomen ja Viron välille merenalainen rautatietunneli, jonka myötä maiden välinen matkustusaika lyhenee merkittävästi. Rautatietunneli muodostaa Suomen ja Viron pääkaupunkiseuduista yhteisen metropolialueen.

”Tallinnan Tunneli on Euroopan suurimpia infrahankkeita ja se tarvitsee toteutuksessa tiiviin yhteistyön hankekonsortion ja Suomen ja Viron julkisten sektoreiden välillä. Olemme siitä onnekkaita, että meillä on erittäin tehokkaat ja läpinäkyvät julkisen sektorin toimijat molemmissa maissa ja odotamme innolla aktiivista yhteistyötä kaikkein toimijoiden kanssa” kertoo Peter Vesterbacka.

Hankkeeseen liittyviä poliittisia päätöksiä Suomessa ja Virossa seurataan myös hankkeen rahoittajien toimesta. Rahoituksen näkökulmasta on tärkeää, että talouteen, ympäristöön ja turvallisuuteen liittyvät tekijät tulevat huomioiduiksi. Tämä voidaan taata useilla linjausvaihtoehdoilla muun muassa maakuntakaavassa.

”Suomen ja Viron välinen rautatietunneli on uudenlaista ajattelua edustava ja kunnianhimoinen hanke, jossa on hienoa olla mukana. Tunneli muodostaa Helsingin ja Tallinnan seuduista yhteisen metropolialueen, joilla on loistava mahdollisuus tulla Aasian ja Euroopan yhdistäväksi hermokeskukseksi”, Touchstone Capital Partnersin hallituksen puheenjohtaja Kenny Song hehkuttaa.

Alla olevalla videolla Vesterbacka esittelee tunnelihanketta.

1 kommentti
  • Jari sanoo:

    Toivottavasti Suomen valtio eli veronmaksajat eivät ole millään tavalla hankkeessa. Toivottavasti rahoitus on pelkästään yksityistä.

    ”Tunneli muodostaa Helsingin ja Tallinnan seuduista yhteisen metropolialueen, joilla on loistava mahdollisuus tulla Aasian ja Euroopan yhdistäväksi hermokeskukseksi.”

    Aasian ja Euroopan välissä on Venäjä. Euroopan johtovaltiot eivät ole Suomen rajanaapureita. Aasialaisten on huomattavasti helpompi lentää suoraan Berliiniin, Pariisiin, Lontooseen jne. kuin käyttää kulkureittinä mm. ko. tunnelia.

  • Ylös
    >