Oma talous

Kuluttaja-asiamies puuttui vertailusivustojen toimintaan

Kuluttaja-asiamies on huomannut valvonnassaan, että kuluttajansuojan perusasiat jäävät vertailualustoilla usein noudattamatta.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan alustojen on yhdessä niillä toimivien yritysten kanssa varmistettava, että kuluttaja saa lain vaatimat tiedot tuotteen myyjästä, myytävästä tuotteesta ja omista oikeuksistaan.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo tiedotteessaan, että kuluttaja-asiamies on edellyttänyt Sähkövertailu.fi– ja Huuto.net -alustoja ylläpitävää Sanoma Media Finland Oy:tä sekä Honk.fi -alustaa ylläpitävää Honk Finland Oy:tä tekemään korjauksia palveluihinsa.

”Alustojen tarjoamat tavat löytää, vertailla ja ostaa palveluja ja tuotteita ovat monin tavoin tervetulleita. Alustalla toimittaessa pätevät kuitenkin samat kuluttajansuojalain vaatimukset kuin verkkokaupassa muutoinkin, eivätkä yritykset voi kiertää niitä alustaa hyödyntämällä”, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Lisäksi alustan ylläpitäjän velvollisuutena on Väänäsen mukaan luoda alustansa muotoilultaan ja toiminnoiltaan sellaiseksi, että yritykset voivat täyttää velvollisuutensa.

Kuluttajan oikeusaseman kannalta on tärkeä tietää, onko sopijakumppani yritys vai yksityishenkilö, koska kuluttajansuojalakia ei sovelleta kahden yksityishenkilön väliseen kauppaan. KKV:n mukaan Huuto.net- ja Honk.fi -alustoilla tämä tieto jäi epäselväksi.

Kuluttaja-asiamies edellytti Sanoma Media Finlandia ja Honk Finlandia toteuttamaan tarpeelliset toimenpiteet, jotta alustan käyttäjät ymmärtävät selvästi, kenen kanssa he ovat tekemässä sopimuksia.

Lisäksi Sanoma Media Finlandin ja Honk Finlandin vastuulla on kuluttaja-asiamiehen mukaan yhdessä alustalla toimivan myyjäyrityksen kanssa varmistaa, että alustoilla annetaan kaikki kuluttajansuojalain mukaiset ennakkotiedot kuluttajille.

Tällaisia tietoja ovat elinkeinonharjoittajan nimen ja yhteystietojen lisäksi tiedot muun muassa kulutushyödykkeen pääominaisuuksista ja kokonaishinnasta veroineen, lakisääteisestä virhevastuusta sekä peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä.

KKV:n mukaan Sanoma Media Finlandin ylläpitämää Sähkövertailu.fi -palvelua käyttäneet kuluttajat kokivat, etteivät lupaukset edullisimmista hinnoista ja täsmällisistä vuosikustannusarvioista aina pitäneet paikkaansa ja että palvelusta saadut hintatiedot olivat harhaanjohtavia. Sanoma Media ei ottanut vastuuta vertailussa annettujen tietojen oikeellisuudesta. Palvelun ehtojen mukaan vastuu sähkösopimuksista annetuista tiedoista oli yksin sähkönmyyjällä.

Kuluttaja-asiamies edellytti yhtiöltä kuluttajalle annettavien tietojen selkeää ja harhaanjohtamatonta esitystapaa.

Sanoma Media Finland Oy on ilmoittanut helmikuussa 2019 tekevänsä kuluttaja-asiamiehen edellyttämät muutokset palveluihinsa vaiheittain keväästä alkaen. KKV:n mukaan Honk Finland Oy:n vastausta odotetaan maaliskuun 2019 alkupuolella.

Kommentoi
Ylös
>