Talouden trendit

Liikennesuunnittelija tyrmää Peter Vesterbackan tunnelihankkeen – luvut ovat ”höttöä”

Helsinkiläinen liikennesuunnittelija Arto Siitonen lyttää 10 kohdan listalla Vesterbackan kaavaileman Helsinki-Tallinna -tunnelihankkeen.

Peter Vesterbackan perustama yhtiö Finest Bay Area Development Oy kertoi maaliskuussa allekirjoittaneensa aiesopimuksen kiinalaisen Touchstone Capital Partners Ltd:n kanssa Tallinnan tunnelin rahoituksesta kattaen peräti 15 miljardin euron rahoituksen. Rahoitus tulee jo aiemmin ilmoitetun ARJ Holding LLC:n kanssa sovitun 100 miljoonan euron rahoituksen lisäksi.

Vesterbacka on tunnut aiemmin tutuksi suurelle yleisölle vastatessaan peliyhtiö Rovio Entertainmentin liiketoiminnan kehittämisestä. Hän oli mukana tekemässä suosittua Angry Birds -mobiilipeliä.

Toteutuessaan tunneli tulisi olemaan valmistuessaan maailman pisin rautatietunneli, kokonaispituudeltaan noin 100 kilometriä.

FinestBay nimellä tunnettu Tallinnan tunneli ei ole kuitenkaan taloudellisesti järkevä hanke, kirjoittaa helsinkiläinen liikennesuunnittelija Arto Siitonen Tekniikka & Talous -lehden blogissaan.

Siitonen perustelee näkemystään 10 kohdan listalla.

Liikennesuunnittelijan mukaan hankkeen arvioitu 15 miljardin euron kokonaiskustannus on arvioitu peräti 10 miljardia euroa alakanttiin. Siitosen mukaan tällaisten hankkeiden hinta usein nousee rakentamisen aikana.

Hankkeen oletettu 51 miljoonan vuotuinen matkustajamäärä on Siitosen mukaan epärealistinen. Kuljetuskapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä tuollaiseen määrään.

”Kun junan kapasiteetti on yva-ohjelman mukaan 1 000 henkilöä, jäisi joka arkipäivä 30 000 matkustajaa laitureille, koska juna on täynnä. Ruuhka-aikana vuorovälin tulisi olla viisi minuuttia”, Siitonen laskee.

Siitonen myös muistuttaa, että viime vuonna metro kuljetti 88 miljoonaa matkustajaa.

Liikennesuunnittelijan mukaan tunnelin edestakaisen matkan 100 euron hinta on kohtuuton.

”Nykyisin laivamatka kestää 2,5 tuntia ja maksaa 15–20 euroa. Matkustaja saa vielä nauttia merimatkasta verrattuna pimeään junatunneliin. Tuskin virolainen rakennusmies maksaisi matkasta päivän palkan tai turisti haluaisi nähdä junan, mutta jättäisi näkemättä molempien kaupunkien keskustat, ja vielä maksaisi tästä junamatkasta 2–3 kertaisen hinnan.”

Myös hankkeen oletettu 17 vuoden takaisinmaksuaika on Siitosen mielestä epärealistinen, koska lipputulojen nettotuotto ei kata edes korkokuluja.

Liikennesuunnittelija epäilee myös tunnelijunan oletettua ajonopeutta, 20 minuutin matka-aikaa, tunnelin vaikutusta Suomen bruttokansantuotteeseen, Helsinki-Tallinna –kaksoiskaupungin kokoa ja junaliikenteen alkamisaikataulua.

3 kommenttia
  • Ari sanoo:

    Mitä sitten vaikka se olisikin epärealistinen. Jos hän saa projektilleen rahoituksen, niin miksi meitä muita millään tavalla kiinnostaa se, että onko projekti kannattava vai ei.

  • Suvakki Erkki sanoo:

    ”Helsinkiläinen liikennesuunnittelija” = pahinta mahdollista dysmeriittiä!
    Katsokaa Hämeentietä, Kruunu-spora-fillarisiltaa tulevissa talvimyräköissä, Jätkäsaaren rekkojen puuttuvia poistumisreittejä , moottoritiebulevardi-ideaa ym. ja kaaosta, mihin nämä ammatitaidottomat ideologit ovat Stadia yleensäkin ajamassa!
    Paras vitsi oli se 6m leveä pyörätie molemmin puolin Hernesaareen. Harmittaako, ettei tunneliin mahdu pyöräteitä, vai mikä?
    Porukkanne tekemät kannattavuussuunnittelmat ovat varmasti kivoja piiperrys-iltamissanne, mutta jättäkää edes ne asiantuntijoille!
    Alkaa jo v*tuttaa veroja maksavien kaupunkilaisten liikenteen haittaaminen ja hölmöt utopianne!!

  • Marko Steppijev sanoo:

    Mites toi Länsimetro ja raidejokeri?

  • Ylös
    >