Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttaja-asiamiehelle, kuluttajaneuvontaan ja Euroopan kuluttajakeskukseen tulleissa ilmoituksissa tyypillisesti kuluttajat kertovat törmänneensä sosiaalisessa mediassa mainokseen, jossa on houkuteltu antamaan muun muassa auton rekisterinumero ja sähköpostiosoite.
KKV:n mukaan kuluttajat ovat luulleet tilanneensa ilmaisen hinta-arvion autostaan, mutta sähköpostiin on tullutkin myös yllättävä lasku. Kaiken lisäksi useassa tapauksessa hinta-arvion tilaaja on alaikäinen ja asiaa selvittämässä on hänen vanhempansa.
Osa yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa kuluttajat eivät ole edes vierailleet yrityksen sivuilla eivätkä ole tehneet tilausta.
KKV:n mukaan tänä vuonna ongelmia on aiheuttanut erityisesti hintaapua.fi -sivusto. Sivustosta on tullut kuluttajaviranomaisille toista sataa yhteydenottoa.
Palvelun taustalla on virolainen yritys Infostar OÜ. Hintaapua.fi-palvelu veloittaa asiakkailtaan 150 euroa, mikä ei kuitenkaan kuluttajailmoitusten mukaan ole käynyt ilmi esimerkiksi kesäkuukausina julkaistuissa Facebook-mainoksissa.
Tällä hetkellä yrityksen verkkosivuilla kerrotaan kuitenkin palvelun hinta. Sivuston etusivulla lukee seuraava teksti: ”Auton arvioiminen palvelun hinta on 150 € Tilauksesi käsittely ja toimituskulut sisältyvät hintaan”. Lisäksi sivustolla muistutetaan, että palvelu on sitova ja palvelun käyttäjä sitoutuu maksamaan palvelusta toimituksen yhteydessä.
”Autonarviopalvelut ovat aiheuttaneet harmia ja työllistäneet kuluttajaviranomaisia monissa maissa jo usean vuoden ajan. Uusia toimijoita tulee jatkuvasti, eikä ongelmia ole pystytty vielä kitkemään kokonaan. Kuluttajan kannattaa aina tutkia tilaussivustoa tarkoin, ennen kuin syöttää sille henkilö- tai maksutietojaan, sillä pääsääntöisesti verkossa tarjottavat palvelut ovat maksullisia”, sanoo johtaja Miina Ojajärvi.
Vuonna 2017 Kuluttaja-asiamies varoitti toisesta vastaavasta auton hinnan arviointipalvelusta nimeltään autonhintaarvio.fi. Kuluttaja-asiamies, maistraattien kuluttajaneuvonta ja Euroopan kuluttajakeskus olivat loppuvuodesta 2016 ja alkuvuodesta 2017 saaneet yhteensä yli sata kuluttajayhteydenottoa Autonhintaarvio.fi-verkkosivusta, jolla tarjottiin auton hinta-arviointipalvelua. Ilmoitusten mukaan palvelun mainoksista ei selvinnyt, että palvelu oli maksullinen.
Mitä kuluttajan kannattaa tehdä, jos huomaa tehneensä tilauksen tietämättä sen maksullisuudesta tai jos esimerkiksi oma lapsi on sen tehnyt.
KKV:n neuvo on yksinkertainen: kannattaa tehdä yritykselle kirjallinen reklamaatio. Kuluttajan ei tarvitse maksaa laskua, mutta reklamaatio on syytä tehdä. Reklamaatio kannattaa tehdä esimerkiksi sähköpostitse, koska silloin siitä jää kirjallinen todiste.
Kuluttaja voi hyödyntää yritykselle reklamoidessaan esimerkiksi seuraavia KKV:n suosittelemia tekstejä ja valita vaihtoehdoista tilanteeseen sopivan vaihtoehdon:
En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua maksullisena palveluna. Mainoksessanne tai tilauslomakkeessanne ei kerrottu, että kyseessä on maksullinen palvelu. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua. Omistan kyseisen ajoneuvon, mutta tilauksen on tehnyt joku muu eikä tilaus näin ollen sido minua. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
Voit reklamoida edellä kuvatulla tavalla, vaikka arvion tai laskun saamisesta olisi kulunut yli 14 päivää. Yksi reklamaatio yritykselle riittää.
Kuluttajan kannattaa säilyttää saamansa hinta-arvio, laskut, reklamaatio sekä siihen tuleva vastaus. Kannattaa olla välittömästi yhteydessä kuluttajaneuvontaan, jos yritys jatkaa laskutusta, antaa laskun perintätoimiston perittäväksi ja kuluttaja vastaanottaa perintätoimistolta erillisen maksuvaatimuksen.